Je verdiept je in zorgverlening in complexere situaties, zoals multiproblematiek, kwetsbaarheid en palliatieve zorg. Je leert samenwerken met mantelzorgers en professionals, je werkt aan gezondheidsbevordering en onderzoekt hoe je kwaliteit en veiligheid in de praktijk kunt verbeteren. Ook versterk je je persoonlijk leiderschap en professionele identiteit.
Bevorderen van gezondheid
In het werk als POH gaat het niet alleen om de aandoeningen en behandelingen die patiënten krijgen, maar bestaat ook een groot deel van je werkzaamheden uit het bevorderen van gezondheid. Een gezonde leefstijl kan een gunstige invloed hebben op aandoeningen en behandelingen, maar kan deze juist ook voorkomen. Door middel van het analyseren van gedrag, risico’s en omgevingsfactoren kun je inschatten welke interventies helpend zouden kunnen zijn. In leerjaar één keek je daarbij nog vooral naar de individuele patiënt, maar in leerjaar twee gaan we uitzoomen naar gezondheidsbevordering bij specifieke doelgroepen.
Centraal staat het inzicht in de relatie tussen leefstijl, gedrag en gezondheid, met aandacht voor thema’s als voedings- en beweeggedrag, stoppen met roken en het gebruik van zorgtechnologie. Je leert gedragsverandering te stimuleren door middel van motiverende gespreksvoering en reflecteert samen met betrokkenen op het proces en de effecten van de gezondheidsbevorderende interventies.
Kwaliteit en veiligheid
Het is belangrijk om goede en veilige zorg te bieden. Daar ben je binnen de gehele opleiding en stage al mee bezig geweest door het inzetten van richtlijnen en het rekening houden met wetgeving. Maar je zult in de praktijk ook situaties of vragen tegenkomen waar je niet gelijk een antwoord op weet. Binnen deze cursus ga je een vraagstuk uit de praktijk op een methodische wijze analyseren, waarna je op basis van gevonden literatuur voorstellen gaat formuleren om de kwaliteit en veiligheid van de zorg in jouw praktijk te verbeteren of te borgen. Je leert hoe je zo’n analyse kunt doen en hoe je onderbouwde bronnen kunnen vindt en kunt interpreteren.
POH in hoogcomplexe situaties
In het begin van de opleiding lag de focus op zorg voor patiënten met minder complexe of voorspelbare problematiek. Dit is echter niet altijd passend in de praktijk. Soms heeft een patiënt meerdere ziektebeelden, zijn sommige behandelopties niet mogelijk en/of heeft de patiënt zelf andere wensen of doelen. Ook dan moet je als POH een passend zorgplan kunnen maken waarbij het soms nodig is om ook af te wijken van protocollen en richtlijnen die er zijn. Deze cursus loopt het gehele schooljaar omdat complexe problematiek vaak wat meer tijd vraagt om de gestelde doelen te halen. Je gaat een patiënt daarvoor dan ook gedurende het hele schooljaar volgen.
Belangrijke thema’s zijn kwetsbaarheid, multimorbiditeit, palliatieve zorg, psychiatrie, ethische dilemma’s, advanced care planning, communicatie met kwetsbare groepen, en de inzet van technologie.
Samenwerken en regie
Patiënten moeten steeds meer en steeds langer zorg blijven ontvangen in de thuissituatie. Als POH ben jij daarin vaak de spin in het web. Je hebt zicht op alle betrokken zorgprofessionals rondom de patiënt, werkt met hen samen, verbindt hen aan elkaar of doet voorstellen om andere zorgprofessionals in te schakelen voor de patiënt. Het is belangrijk om goed zicht te hebben op zorgprofessionals in de omgeving van de praktijk en om hier de samenwerking mee te onderhouden. Maar niet alleen professionele zorg is belangrijk, zeker ook de mantelzorg en het informele netwerk van de patiënt heb je nodig.
In het onderwijs gaan we in op thema’s als netwerkzorg, wijkanalyse, zorgprogramma’s en multidisciplinair samenwerking. Ook voor deze cursus ga je een patiënt het gehele schooljaar volgen.
Persoonlijk leiderschap en beroepsontwikkeling.
In leerjaar één heb je al een begin gemaakt met het ontwikkelen van een professionele identiteit als POH. Door middel van proactief werken, reflectie, feedback en feed forward ga je dit nog verder uitbouwen tijdens dit schooljaar. Maar ook na afronding van je opleiding is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen en om je kennis op peil te houden. Je toont hierin initiatief en weet hierin ook je klasgenoten en je collega’s mee te nemen. Thema’s als leiderschap, coaching, voorzitterschap, intervisie en deskundigheidsbevordering zullen je daarbij helpen.