HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

CVA-portaal als casemanager

Mensen die een beroerte hebben gehad, herstellen de eerste tijd vaak in een revalidatiecentrum of ziekenhuis. Hier hebben de verschillende therapeuten veelvuldig contact met elkaar. Maar…. zodra een patiënt thuis verder herstelt, verdwijnen deze contacten en samenwerking grotendeels als sneeuw voor de zon. Daar is het CVA-portaal een antwoord op.

07 januari 2022
144219 bijeenkomst wijkatelier lindenholt- aan tafel studente hurkt en geeft uitleg kalenderklok
Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen

Gezondheidsvaardigheden vergroten, hoe werkt dat?

Samen pijn de baas. Dat is de missie van het postdoconderzoek van Suzan Mooren, docent-onderzoeker en opleidingscoördinator Musculoskeletale Revalidatie. In co-creatie met mensen die fysiek werk uitoefenen gaat ze na wat helpt om hun gezondheidsvaardigheden te vergroten en nek-, schouder- en rugklachten te voorkomen.

22 september 2021
322648 Mensen maken high five, samen pijn de baas, health

Virtual Reality als medicijn

Rugpijn is een veelgehoorde klacht. Zeker nu we allemaal veel thuis achter de laptop zitten. Een prachtig moment voor onderzoeker Jesper Knoop en lector Bart Staal om een subsidie van ZonMw te ontvangen om met Virtual Reality lage rugpijn te lijf te gaan.

29 april 2021
f43528fe-0cee-11ee-add7-02565807075b virtual reality, ouder persoon met VR-bril

Nachtbrakers op radio 1

Lector Bart Staal en docent-onderzoeker Jesper Knoop zijn 21 april geïnterviewd door Radio 1 over het onderwerp: lage rugpijn. Een trendy onderwerp gezien het vele thuiswerken.

21 april 2021
a507d38c-0cf1-11ee-9314-02565807075b Docent-onderzoeker Jesper Knoop en lector Bart Staal bij radio 1 in Hilversum

Technologie in musculoskeletale revalidatie

Op 14 april heeft het online symposium ‘Technologie in musculoskeletale revalidatie’ plaatsgevonden met ruim 50 belangstellenden. Eens per twee jaar wordt een symposium georganiseerd om de binding tussen oud-studenten, studenten, docenten, stagebegeleiders en onderzoekers te versterken.

Carlijn Brinkman-Schulte
20 april 2021
meter om enkel heen
Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen

Effect fysiotherapie op arbeidsparticipatie bij ontstekingsreuma

Het nieuwe onderzoeksproject Physiotherapy Works is gehonoreerd door ReumaNederland en het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). Het gaat om onderzoek naar het effect van fysiotherapie op arbeidsparticipatie bij mensen met ontstekingsreuma. Onderzoekers van het Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen en het Lectoraat Arbeid & Gezondheid van de HAN maken deel uit van de onderzoeksgroep.

Annelies Peters
23 januari 2020
doent heeft been vast tijdens massage
Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen

Onderzoek HAN Fysiotherapie: zelfsturend of klassikaal leren?

Wat zijn effectieve didactische methoden voor bachelorstudenten Fysiotherapie? De HAN heeft deze kwestie tijdens een studiejaar van 2e-jaars studenten getoetst. Via een experimenteel onderzoek zijn 2 vormen van leren vergeleken: het zelfsturend leren (self-directed learning, SDL) en het traditionele klassikaal leren (instruction based learning, IBL). Welke onderwijsvormen leiden tot welke resultaten in studie-uitkomst en zelf-effectiviteit?

11 maart 2019
109963 fysiotherapeut die een oudere man met gewichten helpt

Start Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen

Het HAN-lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen is op 1 februari gestart voor een periode van 4 jaar. In opvolging van 2 succesvolle voorafgaande periodes onder de naam 'Lectoraat Musculoskeletale Revalidatie', ligt de focus in de nieuwe fase ook op een brede oriëntatie. Dit strekt zich uit over de gehele fysiotherapie én paramedische zorg. Het lectoraat zorgt dat (paramedische) gezondheidszorg-professionals beter worden toegerust om in te spelen op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen.

04 februari 2019
fysiotherapeute met patiënt

Toekenning financiering 6 HAN-projecten zwaartepunt Health

Iedereen heeft recht op goede gezondheid en toegankelijke gezondheidszorg. Ook in Nederland bestaan grote verschillen in levensverwachting en ervaren gezondheid die samenhangen met sociaal-economische omstandigheden. Het verkleinen van deze gezondheidsverschillen; dat is de focus van Health. Voor 2019 is aan 6 HAN-projecten financiering toegekend vanuit dit zwaartepunt.

05 december 2018
Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen

'Bewegingsvariabiliteit' bij chronische lage rugpijn onderzocht

Florian Abu Bakar, HAN-docent en -onderzoeker bij het Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen, is op 1 november gestart met een promotieonderzoek getiteld 'Unravelling chronic low-back Pain: The clinical value of movement variability'. Meten van de verschillen in de 'bewegingsvariabiliteit' bij mensen met en zonder chronische lage rugklachten, het ontwerpen van een degelijk meetinstrument en het ontwikkelen van interventies om bewegingsvariabiliteit te beïnvloeden zijn de doelstellingen van dit HAN-onderzoek.

07 november 2018
fysiotherapeut die een oudere man met gewichten helpt