HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Ass. Lectoraat Sustainable Finance & Tax

Een hele mooie erkenning – en nu gáán!

En nu gáán! Met trots kunnen we melden dat onze RAAK-mkb subsidieaanvraag ‘Van Winst naar Impact - Maatschappelijke verslaggeving in het MKB en de rol van accountants’ is gehonoreerd. De aanvraag is gedaan vanuit ons lectoraat Futureproof Control, in samenwerking met NHL Stenden en Hogeschool Rotterdam.

23 maart 2024
54920 meisje in klaslokaal gooit uit blijheid papieren in de lucht
Ass. Lectoraat Sustainable Finance & Tax

De impact van financieel advies op het behalen van duurzaamheidsdoelen

De rol van financiële adviseurs bij het behalen van de duurzaamheidsdoelen verdient meer aandacht van beleidsmakers. Omdat er het argument is - ondersteund door wetenschappelijk onderzoek - dat de waarde van financieel advies een aanzienlijke impact kan hebben, vooral op het mkb.

12 oktober 2023
bf5dbc1c-0cf4-11ee-aff8-02565807075b Lector Financial Control en associate lector Sustainable Finance & Tax zijn met elkaar in overleg, met een laptop in de hand.
Ass. Lectoraat Sustainable Finance & Tax

Stel nou, dat alleen geld niet meer leidend is?

Niks 'stel nou' als het aan onze onderzoekers ligt, want we zitten in baanbrekende maatschappelijke transities die het financiële beroep helemaal op de schop gooien. Dat was de boodschap op dinsdag 20 juni tijdens het HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is | Nieuw economisch denken voor de financieel professional'.

02 juli 2023
540483 Publiek bij HAN-symposium Als alleen geld niet meer leidend is. Locatie aula Ruitenberglaan 26 te Arnhem.

Greenwashing is een aansprakelijkheidsrisico

Financiële instellingen hebben een grote verantwoordelijkheid bij het tegengaan van witwassen en het financieren van terrorisme. Een volgend aansprakelijkheidsrisico waar financiële instellingen mee te maken kunnen krijgen is dat van greenwashing, het doen van misleidende duurzaamheidsclaims.

28 maart 2023
512964 Greenwashing is een nieuw aansprakelijkheidsrisico.
Ass. Lectoraat Sustainable Finance & Tax

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

Als financieel adviseur is het bieden van inzicht in de kosten en baten van een huishouden de eerste stap naar financiële vitaliteit. Het werken aan financieel vitale klanten heeft voor de financieel adviseur vier dimensies.

21 maart 2023
3f2a848e-0cff-11ee-9ce1-02565807075b Aandacht voor financiële gezondheid loont
Ass. Lectoraat Sustainable Finance & Tax

Duurzaamheid en belastingen: Jouw stem doet er toe!

Waar plaatsen we nieuwe woningen en windmolens? Investeren we in wegenaanleg of openbaar vervoer? Hoe beschermen we onze natuur en houden we de provincie leefbaar?

13 maart 2023
262252 Nieuwsbericht Online Verkiezingsdebat
Ass. Lectoraat Sustainable Finance & Tax

Aandacht voor financiële gezondheid medewerkers in het mkb

Het afgelopen jaar hebben meer Nederlanders te maken gekregen met financiële problemen. De stijging van energieprijzen en de hoge inflatie leggen de financiële kwetsbaarheid van huishoudens extra bloot.

13 februari 2023
298299 Armoede in beeld. Geld tellen
Ass. Lectoraat Sustainable Finance & Tax

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

‘En laat het duidelijk zijn: met duurzaam advies mag je geld verdienen. Duurzaamheid is geen liefdadigheid’. Opmerkelijke uitspraak? Fred de Jong, associate lector Sustainable Finance and Tax, doet 'm én hij weet zijn idee te onderbouwen.

22 december 2022
247911 Foto van een gloeilamp die wordt vastgehouden door een hand voor de factsheet van Signify

Fiscale instrumenten voor verduurzaming

HAN lector Sustainable Finance & Tax Fred de Jong is ervan overtuigd - en hij pleit er geregeld voor: 'duurzaam financieel advies'. Hij ontwikkelde hiervoor het financieel advieswiel en schreef ook artikelen, gebaseerd op onderzoek.

23 november 2022
c17dc960-0cf4-11ee-8f2b-02565807075b Twee docent-onderzoekers van het lectoraat Financial Control zijn met elkaar in overleg.

Energietransitie mkb fiscaal bezien

Torenhoge energieprijzen. De Nederlandse zijn bovendien erg hoog in vergelijking met die van andere Europese landen. Particulieren ondervinden dit - in meerdere of mindere mate – en hetzelfde geldt voor ondernemers.

22 november 2022
239067 Gespiegeld. man in pak met verrekijker.