Interprofessioneel leren van lange duur
Goede samenwerking tussen mondhygiënisten en tandartsen is onmisbaar voor toekomstbestendige mondzorg. Zeker nu zorgvragen complexer worden en personeel schaars is. Zo blijkt uit onderzoek van Ria Kersbergen van het lectoraat Organisatie van Zorg en Dienstverlening (OZD). Een onderzoek naar interprofessioneel leren en hoe dit van lange duur kan zijn. Haar proeftuin: de mondzorg.

Onderzoek
Onderzoeker Ria Kersbergen verdedigde onlangs haar proefschrift ‘Interprofessioneel opleiden in de mondzorg’ aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Samen met de Academie Educatie en het Radboudumc onderzocht zij het interprofessioneel opleiden in de mondzorg. Ze laat zien hoe studenten leren samenwerken in een Student-Run Dental Clinic: een leerwerkplek met echte patiënten. Deze praktijkervaring vergroot het begrip voor elkaars rol, versterkt het vertrouwen en zorgt voor positieve houding voor samenwerking. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat verschillen in status en onuitgesproken verwachtingen samenwerking in de weg kunnen staan.
Succesvol leren
Uit studies met betrekking tot mondzorg en van andere gezondheidsopleidingen bleken vier elementen samen leren succesvol te maken: verantwoordelijkheid, enthousiasme, veiligheid en het gevoel voorbereid te zijn. Deze elementen zorgen ervoor dat de studenten zich betrokken, gemotiveerd en gewaardeerd voelen.
Wat betekent dit voor het onderwijs?
Voor blijvende impact is het nodig dat studenten langdurig interprofessioneel leren in de praktijk. Met goede begeleiding en extra aandacht voor communicatie, gedeeld leiderschap en waardering van elkaars expertise.