Van oriëntatie naar actie: hoe AI een strategische pijler werd

Na de cursus AI in de Praktijk zette directeur strategie en commercie Max Verploegen van TDW Systems AI om van abstract idee naar concrete strategie. Met een interne en klantenservice chatbot, AI-proof handleidingen en een datagedreven aanpak laat hij zien hoe de cursus het perfecte startpunt is voor AI binnen je organisatie.

AI-gegenereerd beeld

TDW Systems is actief in de installatiebranche als producent, sourcer en importeur. Vanuit vijf landen, waaronder Nederland, België, Luxemburg, de Baltische Staten en Curaçao, bedienen ze een breed internationaal netwerk, inclusief delen van het Caribisch gebied.

AI als oplossing voor repeterende klantvragen

Het bedrijf krijgt veel klantvragen binnen waarbij het uitgangspunt is dat je elke vraag serieus neemt en deze goed beantwoordt. Zo’n 90% van de vragen en antwoorden bleek veelal repeterend te zijn. Dat zette Max aan het denken. “Kunnen we met de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie niet een digitale medewerker ontwikkelen? Zo ben ik eigenlijk op zoek gegaan naar een cursus die zich bezighoudt met AI, gericht op de praktijk. En het liefst bij een opleidingsinstituut dat zich richt op het hbo. Zo ben ik bij de HAN terechtgekomen.”

AI-beeld Max Verploegen

Van low-code chatbot naar strategische toepassing

Na de cursus is TDW Systems aan de slag gegaan met een concrete vervolgstap: een interne chatbot die antwoord kan geven op al die interne vragen voor in eerste instantie medewerkers. De initiële klantenservice chatbot die wij hebben ontwikkeld, hebben we gebouwd met een zogeheten low-/no-code facilitator. De interne chatbot fungeert als supply chain en voorraad-analist, gevoed door dagelijks bijgewerkte CSV-data. “Ik ben erg onder de indruk van hoe goed dat werkt. Maar wat ik een mooie uitdaging vind, is dat je zelf veel moet configureren. Dat is goed, want je leert er veel van.”

AI-strategie in de praktijk

“We hadden al een AI-strategie, maar die was vooral: ‘We moeten er iets mee.’ Na de cursus is dat veranderd in: ‘Wat kunnen we er allemaal mee?' Het was eerst een oriënterende strategie, en nu is het een uitvoerende strategie geworden.”

Een slimme chatbot zorgt ervoor dat installateurs en consumenten snel antwoord krijgen op hun vragen, ook als ze geen directe klant zijn. Zo versterkt TDW Systems de klantbeleving, vergroot het merkvertrouwen en neemt het zelf de regie in productondersteuning.

Bij elk nieuw project is de vraag niet meer: “Kunnen we ook iets met AI?”, maar: “Past dit project binnen onze overkoepelende AI-strategie?” Zo niet, dan moet het project worden aangepast.

Docenten met praktijkervaring maken het verschil

Max is onder de indruk van de cursus AI in de Praktijk. “Wat mij altijd aanspreekt, is de balans tussen theorie en praktijk. Hoe werkt iets, en wat kun je er uiteindelijk mee doen? Voor een introductiecursus vond ik dat heel goed in balans.

Daarnaast vind ik het belangrijk wie het college geeft, of naar wie je luistert. In dit geval waren zowel Erwin als Raoul, die het laatste college gaf, mensen die ik zou omschrijven als ‘professors met praktijkervaring’. Ze hebben een enorme bagage aan kennis én praktijkinzicht.”

Voor wie is de cursus AI in de Praktijk geschikt?

“Ik denk dat deze cursus heel geschikt is voor ondernemers die willen ontdekken of AI iets is voor hun organisatie, en vooral hoe ze dat moeten aanpakken. Ik heb de cursus samen met een bestuurder uit de publieke sector gevolgd, dus ook voor bestuurders is het interessant om te zien wat AI voor hun organisatie kan betekenen. Eigenlijk voor iedereen die richting wil geven aan zijn organisatie en denkt dat AI daarin een rol speelt.

Benieuwd naar de cursus? Bekijk hier de website.