Studenten Voeding & Diëtetiek en Geneeskunde bundelen krachten voor betere zorg van morgen
De zorg wordt steeds complexer en vraagt om nauwe samenwerking tussen verschillende disciplines. Toch krijgen studenten van zorgopleidingen niet vaak samen les, al helemaal niet studenten van het hbo en de universiteit. Om hierin verandering te brengen, hebben de hbo-opleiding Voeding en Diëtetiek en de universitaire opleiding Geneeskunde de handen ineengeslagen. In een unieke onderwijsvorm werken tweedejaars Voeding- en Diëtetiekstudenten en zesdejaars Geneeskundestudenten samen aan realistische patiëntcasussen. Het doel hiervan: meer wederzijds begrip, betere samenwerking en uiteindelijk betere zorg.

Samenwerken aan beter begrip
Door dit gezamenlijke onderwijs leren toekomstige artsen en diëtisten elkaars rollen en verantwoordelijkheden kennen en waarderen. Door in gemengde groepen te werken aan praktijkgerichte casussen, ontstaat er ruimte voor meer begrip en gelijkwaardigheid. Student Simone (Voeding en Diëtetiek) ontdekte dat artsen in spé ook niet altijd alle antwoorden paraat hebben: “Ik heb geleerd dat zij ook nog zoekende zijn in hoe ze iets moeten behandelen. En dat ze ons als diëtist daarbij écht nodig hebben.”
Ook Sarya, student Geneeskunde, kwam tot nieuwe inzichten: “Als geneeskundestudent kijk ik vooral naar óf iemand vetten en koolhydraten inneemt. Maar van de diëtetiekstudent leerde ik dat de verdeling over de dag ook van invloed is op de bloedsuikers. Daar had ik nooit bij stilgestaan.”

Van kennisdeling naar samenwerking
De lessen, die dit studiejaar zes keer zijn georganiseerd, waren voor veel studenten de eerste keer dat ze samenwerkten met iemand buiten hun eigen (para)medische domein.“We werken wel vaker samen met Fysiotherapie of Logopedie, maar nog nooit met Geneeskunde. En dan ook nog met zesdejaars, terwijl wij tweedejaars zijn. Dat is echt uniek,” aldus Simone.
Simone vertelt dat het volgen van de gezamenlijke lessen haar zelfverzekerder heeft gemaakt over haar eigen kennis en expertise als diëtist in opleiding.
Patiëntgerichte oplossingen door meerdere perspectieven
Door samen casussen te analyseren, leren studenten automatisch om vanuit verschillende perspectieven te denken. Dit levert patiëntgerichtere oplossingen op én het verdiept het denken van beide partijen. Sarya merkte dit tijdens het uitwerken van een casus: “Ik dacht als oplossing aan sondevoeding. Maar mijn diëtetiek-collega vroeg door: ‘Wat voor soort sondevoeding dan?’. Dat zijn vragen die ikzelf niet had gesteld.”
Een investering in de zorg van morgen
Het interprofessionele onderwijs draagt bij aan een betere samenwerking in de zorg, doordat studenten elkaar al tijdens hun opleiding leren kennen. Zoals Sarya het verwoordt: “Als ik nu een diëtist in het ziekenhuis tegenkom, dan stap ik makkelijker op diegene af doordat ik al een keer met zo iemand heb samengewerkt. Dat maakt de drempel lager en je werkt collegialer samen”.
Deze onderwijsvorm is daarmee niet alleen leerzaam, maar ook een investering in de kwaliteit van de zorg van morgen. Door elkaar vroeg te ontmoeten, ontstaat een fundament voor samenwerking die verder reikt dan het klaslokaal en uiteindelijk de patiënt ten goede komt.
De initiatiefnemers van dit gezamenlijke onderwijs zijn:
- Jolanda Schieving, Episode coördinator senior- en keuzecoschappen master geneeskunde, Kinderneuroloog, Radboudumc
- Angela van Gompel, Docent Voeding en Diëtetiek, Diëtist en Gezondheidswetenschapper, HAN
- Silke de Vreede, Arts Klinisch Onderwijs – Kindergeneeskunde Radboudumc Amalia kinderziekenhuis
- Suzan de Bruijn, Hoofddocent Voeding en Diëtetiek, Diëtist, HAN