Doorstromers vallen vaak uit

Ongeveer 20% van de doorstromers redt het niet, vertelt Marloes de Lange, onderzoeker bij het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs van Academie Educatie van de HAN. “Het probleem zit meestal niet in het intellectuele vermogen van die studenten."

studenten lachen

Marloes: "Studenten die van mbo naar hbo overstappen, schieten tekort op studievaardigheid, vinden het lastig zelf te moeten plannen of kunnen bijvoorbeeld onvoldoende uit de voeten in de veel grotere en onbekende wereld van het hbo. Dat maakt dat ze te vaak al in het 1e jaar struikelen.”

LOB is nieuwe werkterrein

Wel of niet uitvallen, ligt deels in de handen van studieloopbaanbegeleiders (SLB'er) op het mbo en hbo. “Zij kunnen inderdaad een belangrijke rol spelen in succesvolle doorstroming”, bevestigt Marloes. “Maar hun werkterrein is relatief nieuw, het is zoeken naar de juiste weg voor oriëntatie en begeleiding tijdens de studie.

Sinds 2017 doen scholen in de regio dat samen. In eerste instantie met onderzoek naar de doorstroming vmbo-mbo-hbo en sinds 2019 in een vervolgonderzoek naar de specifieke doorstroming van mbo naar hbo.

groep zit in kring

Deelprojecten

Onder het vervolgonderzoek vallen 3 deelprojecten, waarin steeds mbo-docenten, een HAN-docent en een onderzoeker samenwerken in designteams. Eén van de teams richt zich op de doorontwikkeling van de keuzedelen in het mbo, een ander houdt zich bezig met voorlichtingsactiviteiten.

Dan is er nog het designteam waarin Marloes onderzoeker is; het focust op de professionalisering van docenten met een taak als SLB’er. “We merkten hoe belangrijk en verhelderend het is om elkaars wereld en elkaars taal te leren kennen. Niet alleen tussen de HAN en de mbo-instellingen, maar ook tussen de mbo’s onderling. De uitgebreide kennismaking zorgde voor veel eyeopeners. Zonder die ‘bodem’ hadden we de training niet kunnen ontwikkelen.” 

"Zo'n 20 procent van de doorstromers redt het niet"

Vervolgonderzoek

Zodra de coronasituatie het toelaat zullen trainingen worden opgestart. Na afloop van de training evalueert het designteam wat de 4 bijeenkomsten de deelnemers hebben gebracht. Zijn er verbeterkansen? Dan wordt de training bijgesteld. Marloes: “De bedoeling is dat hij in studiejaar 2021-2022 op alle scholen vast onderdeel wordt van het professionaliseringsprogramma. Datzelfde jaar evalueert het onderzoeksteam hoe de onderwijsarrangementen die de 3 designteams ontwikkelden, hebben bijgedragen aan een betere doorstroom van mbo naar hbo.”

Het vervolgonderzoek loopt van 1 september 2019 tot 1 september 2022 en wordt gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Behalve de HAN nemen deel: ROC Nijmegen, Graafschap College, ROC A12 en ROC Rijn IJssel, Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt (ook hoofdaanvrager van het project) en Oberon.