studenten in lounge ruimte

Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Eerste HAN Educatie Pitstop over persoonlijke professionaliteit van leraren

Wat studenten en leerlingen nodig hebben, daar kijk je als professional en leraar naar. Je maakt het verschil door samen met onderwijsvernieuwingen om te gaan. Tijdens de eerste HAN Educatie Pitstop stond de Academie Educatie samen met onderwijspartners bij dit thema stil.

HAN Redactie
492791 Geert Kelchtermans aan het woord tijdens de educatie pitstop van 24 januari.
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Edwin Buijs

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Edwin Buijs, onderzoeker bij het onderzoeksteam Kwaliteit van Leren van de Academie Educatie.

HAN Redactie
354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Een betere leraar worden door te weten wie je zelf bent

Als leraar ben je geen machine die puur voor de klas staat om kennis over te brengen. Je bent een mens, met je eigen waardes, zelfbeeld, wereldbeeld én spiritualiteit. Hoe zet je je eigen levensbeschouwing zo in dat die jouw professionele praktijk versterkt?

HAN Redactie
33103 Kinderen in de klas met vinger omhoog
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Terugblik op 30 jaar onderwijs en onderzoek

Associate lector Gerda Geerdink nam op 17 september afscheid van de HAN. We blikken met haar terug op ruim 30 jaar onderwijs en onderzoek: van een magere 0,1 FTE als eindredacteur van het hogeschoolblad tot meer dan fulltime als associate lector Kwaliteiten van Lerarenopleiders.

HAN Redactie
lectoraat kwaliteiten van lerarenopleiders gerda geerdink
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs

Hoe speel je als onderwijs slim in op een razendsnel veranderende toekomst? Binnen kennislabs voor toekomstgericht onderwijs buigen knappe koppen daar samen het hoofd over. En in een daaraan verbonden leerlab neemt de HAN, heel praktisch, al een voorschot op de toekomst!

HAN Redactie
291012 Maud Ras en Gijs van Hout staan aan tafel te praten over Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs. Liggend beeld. Deze foto is uitsluitend te gebruiken voor het Jaaroverzicht. Wil je deze foto voor een ander doeleind gebruiken? Neem dan contact op met Mieke Leenders
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Inductie van startende leraren: nog slagen te maken

Startende leraren struikelen nogal eens. Waarover, en wat is eraan te doen? In een online symposium deelden Helma Oolbekkink (HAN) en Harmen Schaap (RU) de uitkomst van onderzoek waarin ze samenwerkten: de inductiefase heeft nog aandacht nodig.

HAN Redactie
docent legt uit met wereldkaart
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Terugblik miniconferentie vraaggestuurd leren

Veel leraren zijn enthousiast over vraaggestuurd leren. Maar lastig is het ook. Docent-onderzoeker Harry Stokhof (HAN) onderzoekt hoe leraren hun leerlingen efficiënter en effectiever van vraag naar antwoord kunnen begeleiden. Wat is de tussenstand en hoe verging het de ontwerpteams in de eerste helft van het tweejarige traject?

HAN Redactie
Foto van event vraaggestuurd leren
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Spel Onderzoekenderwijs geeft impuls aan onderzoek in de school

Stel je voor: een paar leraren buigt zich samen met een stagiair van de lerarenopleiding over een praktijkonderzoek naar pesten. De uitkomsten zijn bruikbaar, maar het onderzoek verdwijnt in een la. Het kenniscentrum Kwaliteit van Leren ontwikkelde het spel Onderzoekenderwijs om juist die kennis echt in de praktijk te gaan gebruiken.

HAN Redactie
Docenten spelen het spel onderzoekenderwijs
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Ontwikkel stuurkracht door verhalen te delen

Wil je je leerlingen meer zelf laten doen? Of wil je ze meer persoonlijke aandacht geven in de les? Hoe maak je je daar sterk voor? Als leraar moet je onder woorden kunnen brengen wat je wilt en waarom. De 2e whitepaper van lector Helma Oolbekkink gaat over het vertellen van verhalen. Het helpt leraren grip te krijgen op hun keuzes en hun stuurkracht te vergroten.

HAN Redactie
Lector Helma Oolbekkink-Marchand