studenten in lounge ruimte

Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Hoe ga je als leraar om met moreel geladen situaties in je vmbo-klas?

Omgaan met moreel geladen situaties in het onderwijs; een flinke uitdaging. Want wat doe je als leraar als een leerling de oorlog in Gaza gelijkstelt aan de Holocaust? Wat helpt om je morele stuurkracht te vergroten? Rémi Hartel zoekt naar antwoorden in zijn promotieonderzoek.

515830 Groepje VMBO-scholieren
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Het sleutelwoord bij inductie is ‘maatwerk’

“Soms lijkt alles goed te gaan met een startende leraar, maar op een gegeven moment gaan sommigen toch over hun grens,” vertelt docent Scheikunde van het Theresialyceum in Tilburg, Linda van den Broek.

HAN Redactie
17449910-94e4-11ee-ae2b-c93fee668736 4 docentcoaches aan een tafel spelen Super Agent spel

Eerste HAN Educatie Pitstop over persoonlijke professionaliteit van leraren

Wat studenten en leerlingen nodig hebben, daar kijk je als professional en leraar naar. Je maakt het verschil door samen met onderwijsvernieuwingen om te gaan. Tijdens de eerste HAN Educatie Pitstop stond de Academie Educatie samen met onderwijspartners bij dit thema stil.

HAN Redactie
492791 Geert Kelchtermans aan het woord tijdens de educatie pitstop van 24 januari.

Edwin Buijs

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Edwin Buijs, onderzoeker bij het onderzoeksteam Kwaliteit van Leren van de Academie Educatie.

HAN Redactie
354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Een betere leraar worden door te weten wie je zelf bent

Als leraar ben je geen machine die puur voor de klas staat om kennis over te brengen. Je bent een mens, met je eigen waardes, zelfbeeld, wereldbeeld én spiritualiteit. Hoe zet je je eigen levensbeschouwing zo in dat die jouw professionele praktijk versterkt?

259504 Close Up ALPO student met een groene hoodie met hand omhoog

Terugblik op 30 jaar onderwijs en onderzoek

Associate lector Gerda Geerdink nam op 17 september afscheid van de HAN. We blikken met haar terug op ruim 30 jaar onderwijs en onderzoek: van een magere 0,1 FTE als eindredacteur van het hogeschoolblad tot meer dan fulltime als associate lector Kwaliteiten van Lerarenopleiders.

HAN Redactie
lectoraat kwaliteiten van lerarenopleiders gerda geerdink

Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs

Hoe speel je als onderwijs slim in op een razendsnel veranderende toekomst? Binnen kennislabs voor toekomstgericht onderwijs buigen knappe koppen daar samen het hoofd over. En in een daaraan verbonden leerlab neemt de HAN, heel praktisch, al een voorschot op de toekomst!

HAN Redactie
291012 Maud Ras en Gijs van Hout staan aan tafel te praten over Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs. Liggend beeld. Deze foto is uitsluitend te gebruiken voor het Jaaroverzicht. Wil je deze foto voor een ander doeleind gebruiken? Neem dan contact op met Mieke Leenders

Terugblik miniconferentie vraaggestuurd leren

Veel leraren zijn enthousiast over vraaggestuurd leren. Maar lastig is het ook. Docent-onderzoeker Harry Stokhof (HAN) onderzoekt hoe leraren hun leerlingen efficiënter en effectiever van vraag naar antwoord kunnen begeleiden. Wat is de tussenstand en hoe verging het de ontwerpteams in de eerste helft van het tweejarige traject?

HAN Redactie
Foto van event vraaggestuurd leren
Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren

Spel Onderzoekenderwijs geeft impuls aan onderzoek in de school

Stel je voor: een paar leraren buigt zich samen met een stagiair van de lerarenopleiding over een praktijkonderzoek naar pesten. De uitkomsten zijn bruikbaar, maar het onderzoek verdwijnt in een la. Het kenniscentrum Kwaliteit van Leren ontwikkelde het spel Onderzoekenderwijs om juist die kennis echt in de praktijk te gaan gebruiken.

HAN Redactie
Docenten spelen het spel onderzoekenderwijs