Artikelen

In de energietransitie zijn professionals nooit uitgeleerd
Het is alle hens aan dek voor de energietransitie, maar de sector komt nu al handen tekort. Hoe lossen we dat tekort op? Welke onderwijs- en arbeidsmarktinnovaties hebben we hiervoor nodig? Dat is waar het cluster Transitie in Leren en Ontwikkelen van SEECE zich op richt.
Een samenwerking die ‘werkt’
Een inclusieve arbeidsmarkt waaraan zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen, met waardevol werk: een belangrijk thema voor de HAN, UWV en WerkBedrijf Rijk van Nijmegen. Hierin hebben ze elkaar dan ook gevonden, en deze duurzame samenwerking gaat alweer jaren terug. Ontdek meer in dit artikel.
Jos Sanders
Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Jos Sanders, lector bij het lectoraat Leren tijdens de Beroepsloopbaan.
Debby leert niet alleen op school
Debby is 53 en werkt al 30 jaar in de horeca. Als het café waar ze werkt failliet gaat, zoekt ze een andere baan. Debby heeft geen relevante opleiding, maar wél veel werkervaring. Ze is gewend aan onregelmatige diensten, klantcontact, het oplossen van conflicten en service verlenen met een glimlach.
Skillshubs: voor een slimmere, schonere en socialere regio
De arbeidsmarkt is dynamischer dan ooit. Digitalisering, robotisering, maar ook de energietransitie zorgen voor voortdurende veranderingen in beroepen en taken.
Digitale skills paspoort voor vakmensen
Een gat van 75 centimeter boren in beton. Dat kan niet iedereen. Een betonboorder ziet deze vaardigheid dus graag ergens vastgelegd. Dat kan binnenkort: in het eerste digitale skills paspoort voor vaklieden. Tenminste, als het aan HAN-lector Jos Sanders ligt.
Hogescholen zelf aan de slag met toolkit Leven Lang Ontwikkelen
Een leven lang ontwikkelen, dat is wat nodig is in de 21e eeuw. Maar zijn de opleidingen, bij-, na- en omscholingen van hbo-instellingen daar wel altijd even goed, slim en handig op ingericht? Met de toolkit Leven Lang Ontwikkelen (LLO) kunnen hogescholen antwoord vinden op die vragen. De Vereniging Hogescholen nam het initiatief tot de toolkit. De HAN ontwikkelde mee, waarbij een bijzondere rol was weggelegd voor het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren.
Gelders Praktijkpakhuis: op naar de arbeidsmarkt in 2030
Hoe ziet de arbeidsmarkt er over 10 of 20 jaar uit? Je hoeft niet in een glazen bol te kijken om te weten dat door technologische ontwikkelingen er veel behoefte is aan nieuwe kennis. Om beter voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt in 2030 is de HAN samen met de gemeenten, provincie en bedrijven het Gelders Praktijkleerhuis gestart.
Lector Jos Sanders wil leervrees bestrijden
Leerervaringen zouden zo positief moeten zijn dat een leven lang leren en ontwikkelen vanzelfsprekend is. Het lectoraat Leren tijdens de Beroepsloopbaan wil onder leiding van lector Jos Sanders een doorbraak bereiken in een leven lang leren door slim gebruik te maken van positieve leerervaringen.