Samen in de wijk: zo maken onze labs en werkplaatsen impact

Hoe ziet het werk van een wijkdocent er nu echt uit? En wat gebeurt er achter de deuren van een HAN-lab of -werkplaats? In Werkplaats Cuijk vertelt Daniëlle Verschuren - docent en onderzoeker Voeding & Diëtetiek - hoe studenten, inwoners en professionals elkaar vinden in actuele vraagstukken.
Leren in de wijk
Sinds 2016 werkt Daniëlle als wijkdocent. Eerst in Wijchen, nu in Cuijk. “Het mooiste aan mijn werk is de verbinding. Je staat letterlijk midden in de wijk. Je werkt samen met vrijwilligers, professionals, inwoners en natuurlijk studenten. Je kijkt wat er speelt, welke vragen er leven en waar onze studenten echt van betekenis kunnen zijn.”
Een wijkdocent heeft veel rollen: docent, verbinder, netwerkbouwer, grenswerker. “Ik heb continu mijn ogen en oren open. Waar gebeurt iets? Wie heeft een vraag? Waar zit ruimte om samen te leren?” Studenten pakken die vraagstukken in estafettevorm op: iedere groep bouwt verder op wat de vorige groep heeft gemaakt. Zo ontstaat beweging in de wijk én in het leren.
2. Neem de tijd
Onderzoek dus goed of de voordelen wel tegen de nadelen opwegen. Ben jij iemand die motivatie en een doel heel belangrijk vindt, dan is een tussenjaar misschien geen slecht idee. Wil je echter meer over jezelf te weten komen en vind je jezelf nog te jong om zo'n belangrijke keuze te maken.
Op internet zijn er daarbij veel instellingen die je kunnen helpen met een tussenjaar. Je zou daarbij kunnen kijken op www.tussenjaar.nl Hiernaast zijn er ook professionele instellingen zoals de Evangelische Hogeschool (www.eh.nl).
