Open digitale leermaterialen - de HAN ontdekt en leert

Hoe houden we ons onderwijs toegankelijk? En hoe vinden studenten betrouwbare informatie in de oneindige hoeveelheid bronnen? Voor Yvonne de Haan, vice-voorzitter van het College van Bestuur, leidden deze vragen tot een nieuwe opdracht voor de HAN: meer regie pakken op het open delen en (her)gebruik
Samen pionieren
In 2022 zetten de hogescholen van Vereniging Hogescholen een handtekening onder een nationale verklaring waarin staat dat we tot 2035 werken aan meer regie op leermaterialen. Yvonne werkte mee aan de totstandkoming van deze verklaring. Yvonne stelt: “Als je als bestuurders van hogescholen afspraken maakt, moet je er vervolgens ook je schouders onder zetten. Gelukkig hebben we bij de HAN veel kennis in huis. Collega’s met passie voor digitale leermaterialen geven dit thema bij de HAN vorm.”
Willem Leijten, academiedirecteur Academie Financieel Management en Recht, is gedelegeerd opdrachtgever voor het traject Aanpak Digitale Leermaterialen en vertelt: “Dit is een spannende opdracht, want het is nog onontgonnen terrein. Zowel landelijk als bij de HAN. Om leermaterialen open te kunnen delen en hergebruiken, moeten anderen ook open zijn. Dat we hiermee gaan beginnen vraagt lef én samenwerking.”
Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn.
Toegankelijke en betrouwbare leermaterialen
Beide opdrachtgevers benadrukken het belang van digitale leermaterialen. Yvonne: “Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn. En in een tijd waarin het soms lastig te bepalen is wat waar en onwaar is, is het aan ons om studenten betrouwbare informatie te bieden. Bij voorkeur met leermaterialen in verschillende vormen, zodat studenten de materialen kunnen kiezen die bij hen passen en hun studie verrijken.”
Willem voegt toe: “Daarnaast gaat het om bewust omgaan met publieke middelen. Waarom steeds opnieuw het wiel uitvinden? Als we de beste materialen open delen en hergebruiken, winnen we op kwaliteit én efficiëntie.”
Ruimte voor eigenheid van docenten
Docenten maken graag hun eigen materiaal. Willem begrijpt dat: “Maar stel dat je een basis hebt van een andere docent dat voor 80% passend is, waarom zou je dan helemaal opnieuw beginnen? Wat jij maakt, stel je weer open zodat anderen daarmee verder kunnen. Dat voelt misschien spannend, maar laten we deze manier van werken leren waarderen. Dat vraagt tijd, vertrouwen en soms een klein duwtje.”
Yvonne ziet dat ook zo: “Als je werkt met basismateriaal waar je een eigen sausje overheen giet, kun je jouw kwaliteiten inzetten om dichter bij de student te komen. Dat is zeer waardevol. Er zijn al docenten begonnen met open digitale leermaterialen. Met hen kunnen we leren wat werkt en waar obstakels zitten. Laten we onszelf tijd gunnen om de mogelijkheden stap voor stap te ontdekken.”
Ambitie én realisme
Het traject waarin we onze aanpak voor digitale leermaterialen uitwerken loopt tot 2035. Willem: “Dat geeft ons ruimte. Het risico is wel dat dit onderwerp niet urgent voelt. Er gaat niets mis als we nu niks doen. Maar straks wordt het noodzaak, want andere aanbieders gaan ook meer open delen en leveren daarmee meer kwaliteit. Dus dit is hét moment om in te stappen. Tegelijkertijd vraagt dit om een balans tussen ambitie en realisme. We moeten zien wat kan en wanneer dat kan.”
Yvonne sluit zich daarbij aan: “Sommige ontwikkelingen vragen een lange adem. Het is een stuk moeilijker om onder grote druk dit soort veranderingen te realiseren. Nu kunnen we nog experimenteren, dus laten we deze tijd benutten. Ik heb er vertrouwen in dat we het werken met digitale leermaterialen met onze lerende aanpak goed en realistisch neer gaan zetten. En ik ben er trots op dat wij op dit thema in het landelijke programma Npuls een voortrekkersrol vervullen.”
Erkenning voor onze aanpak
De aanpak van de HAN valt op, in Nederland én internationaal. We zijn zelfs genomineerd voor een Open Education Award for Excellence! Onze stap-voor-stap aanpak, met betrokkenheid van de hele organisatie en dat we onze bevindingen open delen, valt in de smaak. Met of zonder award: Yvonne en Willem blijven aan bestuurlijke tafels en binnen de HAN aandacht vragen voor digitale leermaterialen. Van het projectteam van Aanpak Digitale Leermaterialen ontvingen zij daarom een ‘Open Ambassador-jasje’. Als erkenning voor hun belangrijke ambassadeursrol. Yvonne: “Dit draag ik met trots!”
Wil je meer weten over de aanpak van de HAN? Kijk dan op han.nl/aanpak-digitale-leermaterialen.