De helft van je praktijkuren via simulatieonderwijs? De HAN onderzoekt of dit kan.

Zorgprofessionals opleiden met minder fysieke stage-uren en méér digitale simulatie? Het landelijke DUTCH-programma laat zien dat het kan en spant zich in om maarliefst 50% van de praktijkuren aan te bieden via digitale leermiddelen en fysieke simulaties. De HAN speelt hierin een sleutelrol.
Samenwerking
Samen met Saxion doet het Lectoraat Technologie voor Gezondheid namelijk onderzoek naar hoe zorg, onderwijs en technologie elkaar slim versterken.
Wat vinden zorgprofessionals, docenten en studenten?
Om die vraag te beantwoorden voerden onderzoekers waaronder Amy Abelmann en Christina Jaschinski een uitgebreide stakeholderanalyse uit. 153 mensen uit zorg, onderwijs, beleid en bedrijfsleven deelden hun ideeën, zorgen en wensen. Wat blijkt? Simulatieonderwijs biedt grote kansen, maar roept ook vragen op. “Onze aanpak zorgt dat eindgebruikers vanaf het begin een stem hebben in het ontwerp,” zegt Amy Abelmann. “Hogescholen zijn dé schakel tussen praktijk en onderzoek.”
Kansen én zorgen
De reacties zijn hoopgevend: simulatieonderwijs wordt gezien als een veilige en effectieve manier om te oefenen met zeldzame of complexe situaties. Je mag namelijk zoveel fouten maken als je wilt! Studenten kunnen ook vaker oefenen en voelen zich daardoor beter voorbereid.
Tegelijkertijd leeft de zorg over de praktijkbinding: hoe houd je de band met de werkvloer sterk als je minder uren meeloopt? En wat betekent 50% minder praktijk voor onderlinge samenwerking en vakmanschap?
Christina Jaschinski: “De locatie, kwaliteit én impact van simulatie zijn cruciaal. Net als waarden als vertrouwen, veiligheid en vakbekwaamheid.”
Leren van persona’s
Het onderzoek leverde niet alleen inzichten op, maar ook tastbare tools: persona’s. Denk aan ‘Rick’, student anesthesiemedewerker. Zulke profielen helpen onderwijsontwerpers om écht in de huid van studenten te kruipen en leertrajecten beter af te stemmen.
“De persona’s maken onze studenten zichtbaar,” zegt Nejoua el Biyar (Erasmus MC). “Ze helpen ons om onderwijs te ontwikkelen dat echt past bij hun leerbehoeften.”
Praktijkonderzoek dat ertoe doet
De stakeholderanalyse van de HAN biedt handvatten voor andere zorginstellingen en onderwijsorganisaties die met simulatie aan de slag willen. Jelle Boerstra (programmamanager DUTCH, Amsterdam UMC): “Dit onderzoek houdt ons een spiegel voor. Dat is onmisbaar als we dit programma duurzaam willen neerzetten.”
De komende jaren breidt het DUTCH-programma verder uit. Het praktijkgerichte onderzoek van de HAN is hierbij een stevig fundament. Zo bouwen we samen aan toekomstbestendige zorg — met technologie, menselijkheid én goed onderwijs.
Blijf op de hoogte!
Het Lectoraat Technologie voor Gezondheid deelt inzichten, onderzoek en innovaties op LinkedIn. Volg ons en blijf geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie en gezondheid.

