ICT-studenten ontwerpen een digital workplace

Denk je aan ICT dan denk je vaak aan coderen en programmeren. Maar wist je dat een ICT’er ook betrokken kan zijn bij pakketselectie? En dat de ICT’er nauw betrokken is bij de implementatie ervan? De tweedejaars deeltijdstudenten van de opleiding HBO-ICT nu wel!
Course: Digital Workplace
Business IT & Management (BIM) is een uitstroomrichting van HBO-ICT deeltijd. Bij BIM verdiep je, je in een organisatie en de inzet van ICT om bedrijfsprocessen te verbeteren. Onderdeel van de hoofdfase van BIM is een course waarin studenten aan de slag gaan met het ontwerpen van een digital workplace. In de lessen is theorie en praktijk verweven. Docent Sjarl Kuijltjes leert de studenten op dinsdagavond alle ins en outs van M365 en waar je aan moet denken bij een implementatie. “Een systeem moet je verkopen. Als het niets extra’s brengt waarom zouden medewerkers het dan gaan gebruiken? Daar moet je over nadenken!” Tijdens een hands-on workshop gaan studenten aan de slag met één van de M365 apps, passend bij het thema van die week. En op deze donderdagavond stond pakketselectie centraal, gegeven door docent Maria Boes-Voet. Een pakketselectie is onder te verdelen in vier fasen: vooronderzoek, longlist, shortlist en contract.
Een systeem moet je verkopen. Als het niets extra’s brengt waarom zouden medewerkers het dan gaan gebruiken? Daar moet je over nadenken!
Voorbereiden, presenteren én leren
Volgens een blended leermethode hebben de studenten de fasen voor de les doorgenomen en een presentatie over een fase voorbereid. “Waarom wil je drie leveranciers voor je shortlist hebben?”, vraagt de docent aan de studenten. “Teveel is niet fijn maar te weinig ook niet. Houd je er twee over dan heb je eigenlijk bijna niets om te kiezen”, zo reageert een student. Het klinkt logisch om pas in de shortlist fase leveranciers voor deze fase te selecteren. Maar niets is minder waar, dit gebeurt al een stap daarvoor. Maria heeft er een handig ezelsbruggetje voor: “Hoe onthoud je dingen? Dat ze niet logisch zijn haha.” De studenten presenteren op hun eigen manier. De ene student heeft een PowerPointpresentatie voorbereid, de andere student behandelt een word document. “Het maakt niet uit hoe ze presenteren. Het gaat er mij vooral om dat ze de stof hebben doorgenomen en er iets mee hebben gedaan, in dit geval samenvatten en tot een presentatie verwerken”, zo legt Maria na de les uit.
Het onderwerp Governance komt ook nog ter sprake tijdens deze les. Ook stipt Maria nog het beroepsproduct aan waar de studenten hard aan werken. “Jullie leveren straks een rapport op waarin alles, alle lessen, samenkomen. Het doel is een samenhangend rapport voor jouw uitdaging en bij jouw opdrachtgever. Stuur het rapport tussentijds toe en vraag aan mij waar je feedback op wilt krijgen”, zo legt Maria uit. Een enkele student heeft dit al gedaan en gezamenlijk nemen ze de feedback door.
Volgende week
De les wordt afgesloten met een kijkje naar volgende week. “Mijn favoriete onderwerp staat op het programma ‘Projectmanagement’. In 1 week dit onderwerp behandelen, dat lukt bijna niet. Daarom behandelen we volgende week een overview. Neem de informatie alvast door. Tot volgende week!”
Wil je meer weten over studeren in deeltijd?
Ontdek de deeltijdopleiding HBO-ICT tijdens de Open Avond op woensdag 4 juni. Praat met studenten en docenten, stel al je vragen en ervaar hoe flexibel studeren eruitziet bij de HAN. Op de campus ben je welkom tussen 18.00 en 21.00 uur. Meld je aan voor de voorlichting of kies voor een 1-op1 gesprek met een docent.
