Bekijk de wereld door de ogen van een ander

Ruud Klomp, docent aan de Lerarenopleiding Geschiedenis onderzoekt hoe interactive storytelling leerlingen in het voortgezet onderwijs kan helpen om meer empathie te ontwikkelen en de geschiedenis vanuit verschillende perspectieven te begrijpen.

Ruud is een van de twee HAN-docenten die dit studiejaar een Comeniusbeurs van €50.000 heeft bemachtigd. Samen met een interacademiale werkgroep van studenten en collega’s werkt hij aan dit project.
Direct gebruiken in het geschiedenisonderwijs
De studenten van de lerarenopleiding Geschiedenis ontwerpen in dit project in hun eigen curriculum interactieve verhalen. Ze gebruiken die meteen tijdens hun stage in de klas waar ze lesgeven en leggen hun bevindingen vast in afstudeeronderzoeken. De opbrengsten – van ontwerpprincipes tot kant-en-klare werkvormen – deelt de werkgroep via een open-access website, inclusief toolbox en vakdidactisch netwerk voor geschiedenisdocenten. Met de tips uit de toolbox kunnen docenten zelf starten met interactive storytelling. En ze kunnen de voorbeelden van de studenten, en toekomstige lessen die aan de site worden toegevoegd direct gebruiken.
Maak je de verkeerde keuzes dan wordt je uiteindelijk misschien wel gestenigd, nou dat maakt indruk hoor!

Hoe maak je een interactive story?
Wat zijn dan effectieve ontwerpcriteria als je met interactive storttelling aan de slag gaat? Op de site die Ruud en zijn team in dit project opleveren vind je straks alle informatie over de methode en de onderbouwing daarvan. Ruud: “De theorie gaat onder andere over Agency, de leerling moet het idee hebben dat wat hij of zij doet ertoe doet. Als ze dat gevoel hebben dan werkt het, dan gaan ze met veel plezier door de lessen heen en leren ze er meer van.”
De techniek die de werkgroep heeft gekozen is heel simpel, ze gebruiken meestal gewoon powerpoint maar dan wel met een paar slimme toepassingen. Je kunt een powerpoint bijvoorbeeld zo inrichten dat je de presentatie niet ziet als een lineaire presentatie maar als een soort game waar je door keuzes te maken doorheen klikt. Hierdoor kan iedere docent in het middelbaar onderwijs met de tools uit de toolkit werken. Je hebt geen bijzondere technologie nodig en hoeft geen cursus te volgen.

Samenwerking met opleiding Communication & Multimediadesign
Ruud: “Dit Comeniusproject is een vervolg op een iXperium Designteam waarin ik met verschillende collega’s en studenten werkte. In een designteam krijgen docenten een flink aantal uren, en daarmee ook de mogelijkheid om innovatief onderwijs te ontwerpen waarbij je technologie inzet. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, ik vertelde net al dat we uiteindelijk hebben gekozen voor de meest simpele technologie die je als leraar kunt inzetten maar die je wel op een andere innovatieve manier kunt gebruiken. In het designteam werkten we samen met studenten en docenten van de HAN-opleiding Communication & Multimediadesign. Ook bij het huidige project werken de studenten van de lerarenopleiding samen met de studenten van Communication & Multimediadesign. Bijkomend effect daarvan is dat zowel ik als mijn studenten nu een breder netwerk hebben waarbij ook nu nog vragen kunnen stellen en kennis kunnen delen. Ik vind het geweldig verbinding tussen studenten en docenten van verschillende disciplines.”
Ruud: “Na de zomer presenteren we de site. We organiseren dan ook een event waarbij we met de deelnemers actief aan de slag gaan om zelf interactive stories te maken