427880 Project Zichtbaar maken wat werkt van HAN Lectoraat Ethiek van Verbinding voor mensen met een verstandelijke beperking

Vanuit het onderzoeksproject Zichtbaar maken wat werkt nodigen we je uit voor een ochtend vol ervaring. We gaan aan de slag met ‘Verbinden vanuit zintuigen’, een workshop gemaakt samen met ervaringsdeskundigen, naasten, begeleiders en andere professionals uit de praktijk.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Kapittelweg 33
Nijmegen

Deelname
Gratis

We delen de producten die in samenwerking met Dichterbij, Cello, Siza, Pluryn en Zozijn in dit project gemaakt zijn. Daarna dompelen we ons samen onder in het theater ‘De Verwanten’. Een stevige duik, waarin vier spelers met een lichte verstandelijke beperking ons meenemen in hun wereld. Hierna praten we samen na tijdens een lekkere lunch. Zien we jou op 22 mei?

Over het project

Zichtbaar maken wat werkt

Samenwerken in de driehoek van cliënten, naasten en professionals is belangrijk, maar ook soms ingewikkeld. We kennen vanuit onderzoek vooral voorbeelden van wat er beter kan in de samenwerking. Maar wat gaat er eigenlijk allemaal al goed? Als we dat zichtbaar kunnen maken, dan kunnen we daarvan leren. Daarom gaan we in dit project op zoek naar betekenisvolle ervaringen en momenten. De momenten waarop mensen zich gezien, begrepen, thuis of welkom voelen.

Programma Ervaringsbijeenkomst

1. 09:00

Ontvangst & Registratie

Met koffie, thee en iets lekkers

2. 09:15

Plenaire opening 'Zichtbaar maken wat werkt'

3. 09:30

Workshop: Verbinden vanuit zintuigen

Een workshop waarin we verbinding maken met onze zintuigen en aan de slag gaan met een betekenisvol moment. Onder begeleiding van onze onderzoekers en studenten van de STERKplaats.

4. 11:00

Pauze

Koffie, thee en iets lekkers

5. 11:30

Theatervoorstelling ‘De Verwanten’ door Gehring en Ketelaars en de LFB

In De Verwanten nemen vier spelers met een lichte verstandelijke beperking je mee in hun wereld. We leren hun verlangens kennen, hun dromen. We komen erachter hoe het was in de isoleercel. Hoe belangrijk het is als er net die ene hulpverlener is die je echt ziet. Hoe je soms dingen gaat kopen als je je niet goed voelt. Hoe belangrijk het is om je verwant te voelen met anderen. Hoe je dan minder alleen bent. Het is een eerlijk en ontroerend portret. Als toeschouwer gaat er een wereld voor je open waarvan je misschien niet wist hoe je ertoe te verhouden, of, hoe rijk deze eigenlijk is.

Bron: De Verwanten - najaar 2023 in theaters (gehringenketelaars.nl)

6. 12:30

Lunch en napraten

Voor wie?

Deze bijeenkomst is voor partners van het lectoraat EVVB uit het werkveld, onderzoek en onderwijs. Zoals mensen met een verstandelijke beperking, bestuurders, ervaringsdeskundigen, begeleiders, mensen uit de praktijk, docenten en studenten, maar ook zeker betrokken familieleden en vrienden.

Aanmelden en locatie

Je kunt je aanmelden voor de bijeenkomst via de button bovenaan de pagina. Heb je een uitnodiging ontvangen voor de partnersbijeenkomst? Meld je dan aan per mail zoals aangegeven in de uitnodiging. Wil je alleen naar de voorstelling komen? Stuur dan een mail naar communicatie.amm@han.nl.

Het evenement vindt plaats op de HAN Campus, locatie Kapittelweg 33.

Over het lectoraat

Verbeteren van een betekenisvolle verbinding met mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten. Daar doet het Lectoraat Ethiek van Verbinding met mensen met een Verstandelijke Beperking (EVVB) onderzoek naar. Het lectoraat heeft een looptijd van 4 jaar. We zijn nu bijna halverwege, een goed moment om onze bedoelingen, ambities én resultaten met jullie te delen.  Meer informatie over het lectoraat EVVB vind je op de website.

237733 twee mensen op blauwe bank

Meer informatie en contact

Wil je meer weten over het project Zichtbaar maken wat werkt, het lectoraat of over deze bijeenkomst? Neem dan contact met ons op via: communicatie.amm@han.nl