Volwaardig Leven met Autisme

Symposium design your life

volwaardig-leven-met-autisme_header-design-your-life_2023

Design Your Life is een innovatief project, met als doel jongvolwassenen met autisme en hun begeleiders in staat te stellen hun eigen technologische oplossingen te ontwerpen. Zo krijgen jongeren meer grip op hun eigen leven. 4 april presenteren we de resultaten tijdens het symposium.

Tijdens dit symposium zullen we:

• De belangrijkste bevindingen en resultaten van het "Design Your Life" project delen.
  • Praktische workshops en demonstraties geven over het gebruik van technologische tools door jongvolwassenen met autisme.
  • Een platform bieden voor discussie en het delen van best practices met betrekking tot inclusieve technologie en zelfstandigheid.

Dit evenement biedt een waardevolle gelegenheid om te leren, te netwerken en samen te werken met professionals en experts op het gebied van autisme en technologie. Meld je aan en reserveer 4 april 2024 in je agenda!

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Kapittelweg 33
Nijmegen

Deelname
Gratis toegankelijk

Programma

Dagvoorzitter Milou Dijkman opent het symposium om 10.00 uur. Daarna is het de beurt aan Sue Fletcher-Watson. Zij geeft de inspirerende lezing ‘The neurodiversity paradigm and what it means for tech-based research and support’. Volg 2 workshops tijdens de middag om daarna het symposium af te sluiten met een gezellige borrel. Hieronder vind je meer informatie over de keynote van Sue Fletcher-Watson, de workshops en dagvoorzitter Milou Dijkman. Het ochtendprogramma van het symposium is online te volgen. Dit kun je aangeven bij je aanmelding.

1. 09:30

Inloop en ontvangst

2. 10:00

Plenair ochtendprogramma

Onderdeel van het ochtendprogramma zijn:

• Opening
    • Presentatie over project 'Design Your Life'
    • Keynote door Sue Fletcher-Watson
    • Panelgesprek met deelnemers, zorginstellingen en zorgbegeleiders.
  3. 12:15

Lunch

4. 13:15

Workshopronde 1

5. 14:15

Workshopronde 2

6. 15:15

Expositie en prijsuitreiking wedstrijd

7. 15:45

Borrel met hapjes & drankjes

Keynote door Sue Fletcher-Watson

In this talk Sue will consider the status quo of autism research and the limitations of traditional approaches when it comes to efforts at enhancing autistic people’s quality of life. She will examine the methods and theoretical models which have dictated much of what is known about autism, and show how these approaches rest on assumptions which fail to centre autistic experience. She will then introduce the neurodiversity paradigm, as a basis for a shift in how we do autism research. She will define the paradigm and consider how it can be merged with participatory methods to generate a new way of doing research by, with and for autistic people. She will then look more specifically at the implications of these two models - a traditional “normalcy paradigm” and a new “neurodiversity paradigm" - for research that deploys digital technologies, and for the use of digital technologies in support settings.

More information about Sue.

Foto waarop Sue Fletcher-Watson lacht en een gele trui draagt

6 workshops

Dagvoorzitter

Milou Dijkman

Milou Dijkman is moderator, dagvoorzitter en oprichter van Souls on Stage, haar platform waarmee ze professionals coacht en traint om ontspannen en vanuit verbinding en (persoonlijk) leiderschap voor groepen te spreken. Ze begon haar carrière ooit als advocaat bij een groot kantoor en werkte daarna achtereenvolgens als jurist, beleidsadviseur en speechschrijver bij de overheid. Daarna besloot ze zich volledig te richten op het podium en de kracht van het gesproken woord, in combinatie met persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. Als dagvoorzitter modereert ze graag bijeenkomsten in de volle breedte, van wetenschap tot beleid tot corporate, van AI tot duurzaamheid tot het sociaal domein. Haar motto: In de verbinding zit het antwoord.

Prijsuitreiking

Autvinder van het jaar

Autvinder is er om de uitzonderlijke innovatieve krachten van autistische individuen de erkenning te geven die ze verdienen. In dit kader hebben we een prijsvraag in het leven geroepen waaraan autisten, gediagnostiseerd of zelfgeïdentificeerd, kunnen meedoen. Wat moet je doen? Stuur jouw oplossing, uitvindingen of lifehacks in via www.autvinder.nl. Een 4- koppige jury beslist wie er autvinder van het jaar wordt. De prijs wordt uitgereikt tijdens het symposium “Design Your Life”.

Online of fysiek

Aanmelden en locatie

Je kunt je aanmelden voor de bijeenkomst via de button bovenaan de pagina. Je hebt de keuze om online alleen het ochtendprogramma te volgen of om naar de HAN te komen waar het hele programma te volgen is. Het evenement vindt plaats op de HAN Campus, locatie Kapittelweg 33.

Heb je een vraag over het evenement of het project 'Design Your Live'? Neem dan contact met ons op via: communicatie.amm@han.nl.

Kapittelweg 33

Onze partners

De projectpartners vormen samen een team en leveren vanuit hun eigen expertise waardevolle informatie voor het onderzoek. Deelnemers zijn:

Het project wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen de Universiteit Twente en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ook de organisatie van het symposium is in handen van deze twee organisaties.

• Logo University of Twente
  • null
Design Your Life

Over het project

Zelfontworpen technologieën die de zelfredzaamheid en eigen regie van jongeren met autisme vergroten. Om zo zelfstandig mogelijk te leven. In dit project werken cliënten, begeleiders en aanbieders van ondersteunende technologie samen voor een optimale inzet van technologie voor deze doelgroep.

centre-for-creativity_creatieve technieken. graffiti artiest, spuitbussen