Sfeerfoto van de eerste ESE-dag op 27 januari 2023

Op vrijdag 26 januari wordt de tweede ESE-dag georganiseerd! Studenten, docenten en alumni Embedded Systems Engineering (ESE) van de HAN gaan elkaar beter gaan leren kennen. De dag is doorspekt met alle aspecten die je van het ESE-vakgebied mag verwachten!

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Arnhem
Ruitenberglaan 26
Arnhem

Centraal onderwerp

Dit jaar gaat het vooral over duurzaamheid. Hoe houden we daar rekening mee bij het ontwerpen en produceren van embedded systemen?

Wat mag je als ESE’er verwachten?

Tijdens workshops en presentaties ben je actief bezig met niet alleen het vak Embedded Systems Engineering, maar ook met de opleiding. Je gaat collega studenten, oud studenten en docenten van de opleiding ontmoeten.

De ESE-dag heeft een verplicht karakter. Daarom staat deze dag ook in het rooster van ESE-studenten en rekenen we op de aanwezigheid!

Wil je een goede indruk krijgen van wat je mag verwachten?

Wat staat er op het programma?

Het programma is opgedeeld in een ochtend en een middagdeel. In het ochtenddeel worden door verschillende bedrijven en alumni workshops en presentaties gegeven.

In de middag gaan we aan de slag om elkaar en onze opleiding beter te leren kennen, netwerken dus!

• 8:30 Aankomst/Arrival
  • 9:00 Welcome/Welkom
  • 9:30 Start Workshops
  • 12:30 Lunch
  • 13:15 Propedeuse-uitreiking
  • 13:30 Groepsfoto/Group photo
  • 14:00 Keynote Flora Poppelaars
  • 14:45 Middagactiviteit/Afternoon activity
  • 15:30 Dag afsluiting/Day closing
  • 16:00 Borrel/Drinks

Welke interessante workshops mag je verwachten?

• Soldeerwedstrijd

Doe mee met de meest opwindende soldeerwedstrijd van het jaar! Sta klaar om je vaardigheden te laten schitteren in een uitdagende competitie die vakmanschap viert.

• PCB ontwerpen met KiCad voor beginners

Maak kennis met KiCad en ontwerp je eerste printplaat.

• PCB ontwerpen met KiCad voor gevorderden

Al bekend met KiCad? In deze workshop ga je met jouw PCB’s ontwerp next-level.

• Embedded low power

Welk effect hebben jouw keuzes op de levensduur van een batterij bij het ontwerpen van een embedded system?

• Bouw je eigen antenne

De antenne is het belangrijkste onderdeel van elke zendontvanger, je maakt hem hier zelf.

• Van prototype tot eindproduct

Neem deel aan een interactieve quizsessie tijdens een presentatie waarin de evolutie van ons IoT Environmental Monitoring Device uit de doeken wordt gedaan, van prototypefase tot eindproduct.

• EMC-meting aan je project

Zou jullie S1, S3 of S6 product door de CE-keuring heenkomen? Dit is je kans om daarachter te komen. (aanmelding is verplicht!)

Geplande presentaties!

Elektromagnetische compatibiliteit (EMC)

Hoe ontwerp ik een PCB voor maximale jamming, dus geen radio-ontvangst, knipperende LED en Bluetooth problemen. Welkom in de wonderewereld van de verstoringen (CE-EMC).

• Milieukwesties bij de productie van PCB's

Hoe omgevingseisen invloed hebben op een fabriek voor printplaten.

• Visie op de elektronicamarkt in Europa

Dirk Stans, directeur van Euro Circuits, geeft zijn visie op de ontwikkelingen en aanstaande Europese regelgeving bij de productie van elektronische apparaten.

• Design for testing

Hoe houd je bij het ontwerpen van embedded systemen rekening met de testbaarheid van je product.

• Embedded and the programming language RUST

Introductie tot programmeertaal RUST die langzaam zijn intrede doet in het embedded domein.

• Kennismaking met NORDIC, de marktleider in Bluetooth IC's en meer

NORDIC is een toonaangevende speler op het gebied van draadloze technologieën en halfgeleiders. Bekend om hun innovatieve oplossingen op het gebied van draadloze connectiviteit, BLE, MESH en IoT oplossingen.

• Het gebruik van technologie voor het behoud van wilde dieren

Hoe kan je technologie gebruiken bij de bescherming van wilde dieren?

Keynote Flora Poppelaars

Onze huidige productie- en consumptiewijze is niet duurzaam vanwege verspilling van grondstoffen, milieuvervuiling en schaarste. In de keynote na de lunch wordt een circulaire economie voorgesteld als oplossing voor dit probleem.

Flora Poppelaars deelt strategieën voor het circulair ontwerpen van elektronica, inclusief materiaalkeuzes, repareerbaarheid, recycling en nieuwe verdienmodellen. Dit biedt concrete handvatten voor duurzamer ontwerpen!

Propedeuse-uitreiking

Studenten die hun propedeuse hebben behaald? Dan is dat een prestatie die de aandacht verdient! Daarom vindt er op deze dag ook de uitreiking plaats van de propedeuse in het bijzijn van alle ESE-medestudenten.

Meer informatie

Alle informatie kun je vinden op de website van de ESE-dag die we regelmatig bijwerken.

Aanmelden

Omdat het aantal deelnemers per workshop of presentatie beperkt is, kun je via dit online formulier jouw voorkeur kan aangeven. De organisatie van de ESE-dag gaat proberen met deze gegevens een zo goed mogelijke planning te maken.