Pedagogiek  Werkveldconferentie Seksualiteit & Diversiteit

338969 This picture is used to promote pride activities within the ISB community, multi coloured hand

Seksualiteit is een veelbesproken onderwerp in onze hedendaagse wereld. In de media is er veelvuldig aandacht voor, maar wat verstaan we nou eigenlijk onder seksualiteit? Tijdens de werkveldconferentie van Pedagogiek op 11 april staat dit thema centraal.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Kapittelweg 33
Nijmegen

Deelname

Thema van de dag

Elk jaar organiseert de voltijdopleiding Pedagogiek een werkveldconferentie voor de 1e-jaars studenten én voor het werkveld. Dit jaar staat het thema seksualiteit centraal tijdens de werkveldconferentie ‘Seksualiteit en diversiteit’. Seksualiteit is een veelbesproken onderwerp in onze hedendaagse wereld. We kennen de termen LBHTQIA+-gemeenschap, queer, genderidentiteit, #metoo, etc. In de media is de laatste jaren steeds meer aandacht voor seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag. Tijdens de conferentie staan we hierbij stil maar gaan we ook terug naar de basis;

• Wat verstaan we onder seksualiteit?
  • Hoe speel je als pedagoog in op een gezonde seksuele ontwikkeling van een kind?
  • Hoe nemen wij onze eigen (blik op) seksualiteit mee het werkveld in?

Uitwisseling tussen werkveld en studenten

Naast het inhoudelijke deel is er ruimte voor ontmoeting tussen studenten en werkveldprofessionals. Een cruciaal deel van deze conferentie! Jouw ervaringen als professional geven onze 1e-jaars studenten de gelegenheid te ontdekken welke richting van het brede werkveld hen aantrekt. Dit doen we tijdens een speeddate-ronde, deze ronde is onderdeel van het programma.

Aanmelden

Jouw deelname als professional uit het pedagogisch werkveld is belangrijk voor het succes van de werkveldconferentie! In ruil daarvoor bieden we je een mooi programma, 3 accreditatiepunten bij het SKJ en de mogelijkheid tot netwerken met collega’s. Je kan je aanmelden via onderstaande link of de link bovenaan de pagina.

Ben je 1e-jaars pedagogiek student? Dan hoef je je niet aan te melden voor dit evenement. De werkveldconferentie is opgenomen in je rooster.

Accreditatie: in aanvraag

In ruil voor je deelname aan de werkveldconferentie hebben wij 3 accreditatiepunten aangevraagd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

1. 08:45

Ontvangst met koffie en thee

2. 09:15

Plenaire opening

3. 09:25

Keynote: Seksualiteit en diversiteit in relatie tot het toekomstig beroep

Jennifer van Leur en Tessa Beemer van Zorgbelang Inclusief zijn op onderzoek uitgegaan naar hoe LHBTIQ-mensen hun gender- en seksuele ontwikkeling hebben beleefd. “We willen dat deze groep uitgroeit tot evenwichtige mensen die in balans zijn met zichzelf.” Wat is daarvoor nodig en hoe kun je als opvoeder c.q. pedagoog hierop inspelen?

4. 10:15

Speeddaten met studenten en werkveldprofessionals

5. 11:05

Theatervoorstelling ‘Our Life in Colour’

‘Aan de hand van persoonlijke verhalen nemen Mees en Anoek je mee in hun zoektocht naar seksuele diversiteit. Een positieve, eerlijke en intieme voorstelling die via verschillende invalshoeken licht schijnt op seksualiteit, wat zowel een informatief als verrijkend effect heeft.’

6. 12:20

Afsluiting en gezamenlijke lunch

Meer weten?

De organisatie van de werkveldconferentie wordt gedaan door de voltijdopleiding Pedagogiek. Wil je meer weten over ons of heb je een vraag over de werkveldconferentie? Neem dan contact met ons op door een mail te sturen naar communicatie.amm@han.nl.