Thema-avond | Beslist Onzeker met Adri van Montfoort

28619 studenten overleggen in les

Worden door de toeslagenaffaire kinderen uit huis geplaatst? Mag een professional onzeker zijn? De master Pedagogiek organiseert de thema-avond ‘Beslist Onzeker’. Spreker tijdens de avond is Adri van Montfoort die je uitdaagt om vanuit verschillende perspectieven te kijken naar het sociaal domein.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Kapittelweg 33
Nijmegen

Eén van de pedagogische zwaartepunten van de Master Pedagogiek richt zich op de huidige ontwikkeling rondom het beschermen van jeugdigen en (jong)volwassenen. In de zorg nemen professionals dagelijks beslissingen over het veilig opgroeien van jeugdigen en deze genomen beslissingen (over het beschermen) liggen de laatste jaren voortdurend onder een vergrootglas.

Vanaf 17.30 uur | Ontvangst en buffet
18.30-20.15 uur | Lezing Adri van Montfoort
20.15-21.00 uur | Werken aan casussen
21.00-21.30 uur | Borrel

De beeldvorming over het uithuisplaatsen van kinderen van ouders die slachtoffer van de toeslagenaffaire waren, is een voorbeeld van een besluitdie onder een vergrootglas ligt van de media en zelfs de onderzoeksinstituten. Professionals kunnen zich moeilijk weren tegen deze (verkeerde) beeldvorming. Professionals zijn (zoals ieder mens) ook ontvankelijk en kwetsbaar voor verschillende vormen van vertekeningen bij het nemen van besluiten. En zijn besluiten in pedagogische situaties niet per definitie complex en onzeker? En hoe kunnen we dan zorgen voor een beter besluiten? Vanuit dit perspectief steekt voormalig lector jeugdzorg Adri van Montfoort zijn verhaal in en gaan we tijdens de lezing aan de slag met casuïstiek zodat je leert echt verschil te maken tussen feiten en oordelen.

Over de spreker

In 1978 raakte Adri van Montfoort tijdens een stage geïnteresseerd in de kinderbescherming en de aanpak van kindermishandeling in ons land. Daarna heeft hij op verschillende plaatsen gewerkt als gezinsbehandelaar, leidinggevende, onderzoeker, docent en projectleider.

Op 1 april 1996 startte hij als zelfstandig onderzoeker en adviseur. Daar is in de loop der jaren VanMontfoort uit voortgekomen. Tot 1 oktober 2018 was hij daarvan directeur.

Naast het werk voor VanMontfoort was Adri 8 jaar lector Jeugdzorg en Jeugdbeleid geweest bij Hogeschool Leiden. Sinds januari 1997 is hij raadsheer-plaatsvervanger bij de Familiekamer van het Gerechtshof in Den Haag. Sinds 2015 is hij directeur van De Thuisbasis, een kleine uitvoeringsorganisatie in het sociaal domein.

Aanmelden

De kosten zijn inclusief eten (buffet), lezing, borrel en het boek 'Professionele Oordeelsvorming in het sociaal domein'.

Studenten
De kosten voor studenten van de master Pedagogiek en alumni bedragen € 25,- .
> Meld je hier aan

Extern
Kosten bedragen voor externe belangstellenden € 50,- voor de thema-avond.
> Meld je hier aan

Praktische info

Locatie: Kapittelweg 33, Nijmegen (ipv de wellicht eerder gecommuniceerde Groenewoudseweg.

Parkeren: parkeerplaats Kapittelweg 33 (ga links bij het oprijden richting de parkeerplaats)

Ontvangst: pluche banken (tegenover de kantine)
Thema-avond: 2C1.52 (theaterzaal)