Sociale verduurzaming

Versterken van Sociale kwaliteit van de buurt

120298 bijeenkomst wijkatelier lindenholt- aan tafel studente hurkt en geeft uitleg kalenderklok

Je thuis voelen in de wijk of buurt waar je woont en contact hebben met buurtgenoten, is niet overal vanzelfsprekend. In de aanpak 'Meer dan steen alleen' wordt renovatie en verduurzaming van sociale huurwoningen als aanleiding aangegrepen om sociale kwaliteit te versterken.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Kapittelweg 33
Nijmegen

Deelname
Gratis

De woningbouwcorporatie werkt bij de aanpak 'Meer dan steen alleen. Sociaal verbinden in de buurt tijdens renovatie' nauw samen met het welzijnswerk en buurtbewoners. Zo wordt de buurt niet alleen fysiek verbeterd, maar worden ook de sociale interacties in de wijk versterkt. Renovatie biedt dus een goede aanleiding om aandacht te besteden aan welzijn van bewoners en de sociale kwaliteit in de buurt. Een buurt waarin je de mogelijkheid hebt om van betekenis te zijn voor elkaar.

Eindsymposium

De afgelopen twee jaar deed de HAN een actieonderzoek naar de aanpak Sociale verduurzaming van de buurt. De aanpak is ontwikkeld door woningcorporatie Woonwaarts en Welzijnsorganisatie Bindkracht10, in samenwerking met Eigen Wijze Wijken. Dit gebeurde in de Nijmeegse wijken Spoorbuurt en Lankforst. De werkzame factoren van de aanpak zijn beschreven in een handreiking. Op donderdag 19 januari blikken we terug op de fases van de aanpak en presenteren we de handreiking .

Voor wie?
Het symposium en de aanpak Sociale verduurzaming van de buurt is er voor professionals en wijkbewoners die actief zijn in het sociaal en ruimtelijk domein.

1. 13:00

Ontvangst & Registratie

We heten je van harte welkom.

2. 13:30

Opening

Gezamenlijke start met uitleg over de aanpak en uitleg over het onderzoek. In een paneldiscussie bespreken een buurtbewoner, opbouwwerker, wethouder en wijkregisseur hun ervaringen met de aanpak. De handreiking wordt overhandigd aan wethouder Cilia Daemen.

3. 14:45

Proeverij 1

Deelnemers volgen 2 proeverijen. Maak een keuze uit de volgende 4 proeverijen:

• Proeverij Buurtverhalenkamer
    • Proeverij Van praktijk naar beleid
    • Proeverij Waarde van de wijk
    • Proeverij Verhalen verzamelen

4. 15:45

Proeverij 2

Deelnemers volgen 2 proeverijen. Maak een keuze uit de volgende 4 proeverijen:

• Proeverij Buurtverhalenkamer
    • Proeverij Van praktijk naar beleid
    • Proeverij Waarde van de wijk
    • Proeverij Verhalen verzamelen

Vind de uitleg van de proeverijen onder het programma.

5. 16:30

Afsluiting

Wrap up van de middag in een gezamenlijke afsluiting

6. 17:00

Borrel

Ontmoet anderen onder het genot van een hapje en een drankje. De borrel eindigt rond 17.45u.

Welke proeverij kies jij?

Aanmelden en locatie

Deelname aan het symposium is gratis. Meld je aan via het aanmeldformulier. We organiseren het symposium op de campus in Nijmegen, locatie Kapittelweg 33.

252450 Student Master Social Work volgt online les

Meer weten?

De organisatie van het symposium wordt gedaan door het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. Wil je meer weten over ons of heb je een vraag over het symposium? Neem dan contact met ons op door een mail te sturen naar communicatie.amm@han.nl.