Masterclass omgaan met oorlog en terrorisme

420663 Beeld voor aankondiging masterclass oorlog en terrorisme

De oorlog in Oekraïne, maar ook ander (politiek) geweld zijn heftige gebeurtenissen. Steeds weer is het de vraag hoe we ons daartoe verhouden, als individu en als gemeenschap, land of werelddeel. De HAN organiseert daarom de Masterclass omgaan met oorlog en terrorisme met o.a. Beatrice de Graaf.

De HAN wil graag mensen opleiden tot kritisch en reflectieve wereldburgers. De oorlog in Oekraïne, maar ook andere heftige gebeurtenissen vragen in deze zin om reflectie of duiding. Dat start bij de vraag: welke impact heeft dit op jou en anderen? De Masterclass omgaan met oorlog en terrorisme op 26 september gaat over het waarom en hoe. En wanneer bespreek ik het in de klas?

Gastspreker

Beatrice de Graaf

Beatrice de Graaf is 'Professor for the History of International Relations and Global Governance' en expert op het gebied van oorlog en terrorisme. We kennen haar ook van tv-programma's als De Wereld Draait Door en talkshows over terrorisme en religieuze aanslagen.

3d737c7c-0cfa-11ee-a4b8-02565807075b Foto gastspreker Beatrice de Graaf voor Masterclass omgaan met terrorisme en oorlog
Gastspreker

Maxine Herinx

Maxine Herinx is projectleider bij Terinfo. Een project dat ondersteunt bij het bespreken van terrorisme, politiek geweld en disruptieve gebeurtenissen in de samenleving. Zij ontwikkelen historiserend lesmateriaal en ondersteunen docenten met actuele lesbrieven.

3ca32a86-0cfa-11ee-9468-02565807075b Foto gastspreker Maxine Herinx Masterclass omgaan met terrorisme en oorlog

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen - I/O gebouw
Kapittelweg 35
Nijmegen

Deelname

• 16.00 uur: Inloop met koffie/thee
  • 17.00 uur: Start masterclass van Beatrice de Graaf
    Duiding van oorlog en terrorisme.
  • 18.00 uur: Pauze met catering
  • 19.00 uur: Start workshop Oorlog en terrorisme Maxine Herinx
    Hoe bespreek je oorlog en terrorisme in de klas?
  • 20.00 uur: Einde

Voor wie?

• Studenten HAN
  • Medewerkers HAN

Project Terinfo

TerInfo is een project van de Universiteit Utrecht, opgericht door hoogleraar Beatrice de Graaf, om scholen te helpen bij het bespreken van terrorisme, politiek geweld en heftige gebeurtenissen in de samenleving. Het programma heeft een historiserende insteek en is gericht op het overdragen van kennis en het bieden van context, wat helpt om hedendaagse momenten van schok en urgentie in perspectief te plaatsen.