40 jaar de gebruiker centraal

Digitale dienstverlening voor ieder/één

f8395e1a-0ce5-11ee-9265-02565807075b Drie studenten kijken lachend naar de ipad waar een medestudent iets aanwijst.

Op 6 april vindt het afscheidssymposium van Thea van der Geest plaats. Zij gaat met pensioen. In lijn met Thea’s onderzoek op het gebied van mediadesign organiseren we een inspirerende dag waarin 1 van haar passies, de toekomstige gebruiker van nieuwe digitale diensten en middelen, centraal staat.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Arnhem
Ruitenberglaan 26
Arnhem

Deelname

1. 13:15

Ontvangst

Welkom door dagvoorzitter Lambert Zaad (docent en onderzoeker aan de HAN)

2. 13:30

Middagprogramma met onder andere:

• Gastspreker Jasper van Kuijk - Gebruiksgericht ontwerpen: goed maar niet genoeg
    • Hoe maak je de gemeentebalie inclusiever? - Pitches van drie studenten
    • Carolien Nicolai (opgaveregisseur dienstverlening bij de gemeente Zeewolde/Meerinzicht en actieteamlid van Gebruiker Centraal) interviewt Thea van der Geest
    • Paneldiscussie
  3. 16:15

Afsluiting

Gastspreker

Jasper van Kuijk

Jasper van Kuijk doet onderzoek naar gebruiksgericht ontwerpen, bij de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Hij kijkt hoe organisaties ingericht moeten worden zodat ze producten, diensten en interfaces met een gebruikservaring kunnen leveren. Hij richte het Expertisecentrum OV-betalen op, waarin de TU Delft samen met bedrijven en overheden werkte aan een betere OV-chipkaart en aan de opvolgers daarvan. Daarnaast schrijft Jasper wekelijks in de Volkskrant de column ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ waarin hij denkfouten in hedendaags ontwerpen fileert en is hij cabaretier.

385595 Portretfoto gastspreker Jasper van Kuijk

Digitale media moeten makkelijk te gebruiken, prettig en effectief zijn. Ook als je laaggeletterd bent of een visuele beperking hebt.

Het lectoraat

Media Design

Innovatieve toepassingen passen alleen goed bij de gebruikers als zij centraal staan bij het ontwerpen. Wat maakt dat mensen iets willen gaan gebruiken? Hoe gaan zij om met een app, website of systeem? Ons lectoraat zoekt naar antwoorden op deze vragen.

247697 studenten doen onderzoek met VR-bril, beeldscherm en fiets