Student Elektrotechniek wint prijs in Stichting 3E - Royal SMIT BSc competitie

Afstudeerder Tristan Wessels heeft namens de HAN-opleiding Elektrotechniek deelgenomen aan de 3E - Royal SMIT BSc competitie. In de categorie Hogescholen heeft hij de 3e prijs in de wacht gesleept voor zijn baanbrekende afstudeerwerk bij TenneT. Van harte proficiat!

Erik Schenkel (TenneT), Tristan Wessels en HAN-docentonderzoeker Amin Mannani

Betrouwbaarheid energievoorziening

Tristan heeft met zijn Elektrotechniek afstudeerwerk bij TenneT een belangrijke bijdrage aan de betrouwbaarheid van de energievoorziening geleverd. Zijn advies voor de opbouw van noodstroomaggregaten voor onderstations wordt door het bedrijf overgenomen en op grote schaal ingezet.

Tristan's begeleider Erik Schenkel, onderhoudstrateeg bij TenneT, is onder de indruk. "We gaan het overal op deze manier doen. "

Zijn HAN-docentonderzoeker Amin Mannani is ook lovend over Tristan en vindt dat hij met zijn advies een belangrijke nieuwe stap zet waar het gaat om de betrouwbaarheid van energievoorziening. "Zo laten we als HAN ook zien wat onze toegevoegde waarde als kennisinstituut kan zijn bij actuele vraagstukken, in dit geval de energietransitie."

Erik Schenkel (TenneT), Tristan Wessels en HAN-docentonderzoeker Amin Mannani
Erik Schenkel (TenneT), Tristan Wessels en HAN-docentonderzoeker Amin Mannani (foto: Royal SMIT)

Vijver met Elektrotechniek studenten

Het project is een mooi voorbeeld van de waardevolle samenwerking tussen de HAN Academie Engineering en Automotive samen met TenneT. Het smaakt wat Erik Schenkel betreft naar meer. "We vissen als TenneT natuurlijk flink uit de vijver met Elektrotechniek studenten, dus is het ook onze plicht om bij te dragen aan hun opleiding. Er liggen hier heel veel interessante onderzoeken klaar voor stagiairs én afstudeerders. Overigens niet alleen op het gebied van elektrotechniek. Ook studenten Civiele Techniek, Informatica en Telecommunicatie zijn meer dan welkom."

Over de 3E– Royal SMIT BSc competitie

Sinds 2014 organiseert Stichting 3E in samenwerking met Royal SMIT Transformatoren B.V., een gerenommeerde, wereldwijd opererende Nederlandse transformatoren fabrikant, de jaarlijkse nationale competitie voor de beste BSc afstudeerders van Hogescholen en Technische Universiteiten in het vakgebied van de Elektrische Energietechniek en de Elektriciteitsvoorziening.

De competitie is bedoeld als stimulans voor studenten in het vakgebied en Royal SMIT stelt hiervoor een aantal mooie prijzen ter beschikking, waaronder dus een mooie waardering voor Tristan!

Bronnen: HAN, TenneT, Royal SMIT

Noodstroomvoorziening voor onderstations

"Als een onderstation uitvalt, gaat die energie verloren," aldus afstudeerstudent Elektrotechniek, Tristan Wessels. "Dus moet er een goede noodstroomvoorziening zijn."  Tristan ging daarom voor zijn afstudeerproject bij TenneT aan de slag met de vraag hoe de noodstroomvoorziening van onderstations verbeterd kan worden.

Portret van Tristan Wessels. SEECE. Afstuderen. TenneT
draw-cta-title