FAIR HEALTH-AMBASSADEUR GER SLUMAN:

‘Niemand leeft voor zichzelf’

Brainstorm in het Spijkerkwartier

Ger Sluman is docent bij de Academie Financieel Economisch Management en verbonden aan het lectoraat Future Proof Control. Als Fair Health-ambassadeur maakt hij zich sterk voor een flinke dosis Sociaal in het onderwijs van de toekomstige bedrijfseconomen, controllers en financieel adviseurs.

“Om als mens en maatschappij toekomstbestendig te zijn, moeten we onze sociale netwerken versterken en bouwen aan veerkrachtige wijken. Iedereen heeft anderen nodig, niemand leeft voor zichzelf.” Dat bewustzijn wil Ger Sluman meegeven aan de studenten van de drie AFEM-opleidingen – Accountancy, Finance & Control en Finance, Tax & Advice. “De tijd dat wij ons vooral bezighielden met kosten, baten en winstmaximalisatie ligt achter ons. Meervoudige waardecreatie – economische, ecologische én sociale ontwikkeling – daar gaat het om.”

SOCIALE COMPONENT

Hoe kunnen we de blik van toekomstige financials verruimen? Hoe kunnen we hen al tijdens hun studie laten ervaren wat hun bijdrage kan zijn aan oplossingen voor sociaalmaatschappelijke vraagstukken? Hoe geven we dit een plek in het curriculum? “Dit lukt het beste als er al een verandering gepland staat, heb ik gemerkt.” Ger doelt op de herinrichting van de afstudeertrajecten van de 3 AFEM-opleidingen. Dat bleek een paar jaar geleden een goed moment voor de introductie van een nieuwe route met een stevige sociale component: Future Proof Financial (FPF).

Ger Sluman

NIET IN JE EENTJE

Vierdejaars studenten die voor het nieuwe traject kiezen, werken niet individueel, maar groepsgewijs aan een afstudeeropdracht. Groepjes worden gevormd op basis van interesse; studenten van de 3 opleidingen kunnen samen een groep vormen. 8 weken lang buigen zij zich gezamenlijk over een – meer dan financieel – vraagstuk van een opdrachtgever. Met elkaar, hun docenten en de opdrachtgevers vormen ze een leergemeenschap waarin ze samen leren, reflecteren en elkaars kwaliteiten onder de loep nemen en versterken. Ger: “Je werkt niet alleen voor jezelf en hoeft het niet allemaal in je eentje te doen. Ook straks op de arbeidsmarkt niet. Die bewustwording is belangrijk.”

MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID

Onderwerpen als armoede en bestaanszekerheid komen nadrukkelijk aan bod in FPF. De studenten doen mee aan de Week tegen Armoede, spelen het Kansen Keren-spel, gaan in gesprek met een ervaringsdeskundige en krijgen bezoek van gastsprekers. Een ambtenaar van het ministerie van Financiën bijvoorbeeld, die vertelt over de mogelijkheden om financieel kwetsbare werknemers bij te staan. “Het Nibud heeft berekend dat 62% van de werkgevers mensen in dienst heeft met financiële problemen en dat een werknemer met schulden diens werkgever gemiddeld €13.000 per jaar kost, door ziekteverzuim en verminderde arbeidsproductiviteit. Zo’n gastles gaat dus over bedrijfsrisico én over maatschappelijke verantwoordelijkheid – over hoe een werkgever onderdeel kan zijn van de oplossing.”

Foto: studenten spelen het Kansen Keren-spel

Studenten spelen het Kansen Keren spel

WITGOEDREGELING

Veel FPF-studenten wijden ook de vrije opdracht in hun afstudeerjaar aan een financieel onderwerp met maatschappelijke component. Bijvoorbeeld voor DeBlauweWijkEconomie in het Arnhemse Spijkerkwartier. “Zo schreef een van onze studenten een businesscase voor een witgoedregeling voor wijkbewoners die zich geen energiezuinige wasmachine of koelkast kunnen veroorloven. Hoe moet zo’n bruikleenregeling eruitzien? Wat zijn de kosten? Wat dragen de gemeente en een producent als Bosch idealiter bij? Welke huishoudens komen ervoor in aanmerking? Allemaal vragen die de student heeft uitgewerkt.”

‘Uit je bubbel, de wijk in: dat is soms best ongemakkelijk, maar juist ook heel leerzaam’

BUBBEL UIT, WIJK IN

Ger heeft nog een mooi voorbeeld. “De BlauweWijkEconomie heeft een eigen klusbedrijf. De klussers helpen buurtbewoners om hun huizen energiezuiniger te maken. En terwijl ze een tochtstrip installeren en een praatje maken, komen ze erachter welke bewoners eenzaam zijn of hulp nodig hebben. Daarvoor schakelen zij dan ondersteuning in. Het buurtklusbedrijf is een prachtige leeromgeving voor onze studenten. Een groepje studenten nam de opdracht aan om een handboek te schrijven voor de financieel-administratieve organisatie van het bedrijf. Zij moesten daarvoor hun bubbel uit en de wijk in, wat ze soms best ongemakkelijk vonden. Maar juist daarvan leren zij veel. Over zichzelf en hoe de samenleving in elkaar steekt.”

STERKER DOOR SAMENWERKEN

Ger ziet volop mogelijkheden om nog meer Sociaal toe te voegen aan het onderwijs én onderzoek van de AFEM. “Binnenkort wil ik bij het lectoraat een presentatie houden over het belang van het versterken van wijken en hoe we daaraan met ons onderzoek kunnen bijdragen – liefst in samenwerking met andere lectoraten.”

Ook onder studenten wil hij die kruisbestuiving aanjagen. “Bij de HAN Labs, -werkplaatsen en andere hubs in de regio vinden allerlei mooie projecten plaats, met vaak een sociaal karakter. Onze studenten zijn daar nog weinig bij betrokken, maar ik denk dat er prachtige, multidisciplinaire samenwerkingen mogelijk zijn tussen studenten van bijvoorbeeld Social Work en Verpleegkunde en onze studenten. Bijvoorbeeld door hen de projecten te laten onderbouwen met een goede business case. Meervoudige waardecreatie kan niet zonder samenwerking. En samenwerken maakt ons sterker.”