Lotte Wesseldijk geeft les op het Pro College in Nijmegen, maar ze heeft een pabodiploma op zak. Hoe zit dat? En hoe bevalt haar dat? Ze vertelt graag over de weg die ze heeft afgelegd om tot deze keuze te komen. “Veel meisjes of jongens dromen er als kind al van om later juffrouw of meester te worden. Ze geven hun knuffels les en spelen thuis schooltje. Ging het bij mij ook zo? Absoluut niet!"
Lotte kwam na de middelbare school niet direct bij de pabo terecht: “Vol goede moed begon ik na het vwo aan een rechtenstudie op de universiteit. Ik zal jullie de details besparen, maar na een jaar vol cijfers die ik nu als docent liever niet uitdeel, leek het mij toch een beter idee om te stoppen met de studie en iets anders te kiezen. Tja, wat doe je dan? Ik kom uit een onderwijsfamilie, ik praat makkelijk voor groepen en leg graag dingen uit. Onder het mom van ‘als je het niet probeert weet je het niet’ heb ik me dus aangemeld voor de pabo aan de HAN”, vertelt Lotte.
Deze keuze is Lotte goed bevallen: “Ik heb mijn diploma behaald en vooral goed kunnen ontdekken wat bij mij als leerkracht paste. Ik heb stage gelopen in groep 6 op een klein dorpsschooltje, in groep 8 op een echte stadsschool in Nijmegen, in het speciaal basisonderwijs en zelfs op het vmbo. Ik heb er allemaal aan kunnen proeven tijdens mijn pabostages. Maar praktijkonderwijs, dat kende ik nog niet.”
Praktijkonderwijs
Inmiddels werkt Lotte al ruim 6 jaar als docent en mentor op het Pro College in Nijmegen. Het praktijkonderwijs is een reguliere vorm van middelbaar onderwijs. Er wordt les gegeven aan leerlingen die leerachterstanden hebben op bepaalde gebieden, bijvoorbeeld rekenen of Nederlands. Lotte legt uit: “Dus leerlingen die iets meer moeite hebben met de theorie, maar echte sterren kunnen zijn in de praktijk! Onze leerlingen volgen ongeveer 50% theorielessen en 50% praktijklessen. Ik geef bij ons op school theorielessen. Je kunt dit vergelijken met het niveau van de bovenbouw van de basisschool. Daarom mag je met je pabodiploma ook gewoon bij ons werken. Eerlijk gezegd vind ik het de mooiste onderwijsvorm die er bestaat!"
Drie redenen waarom het praktijkonderwijs de ideale werkplek is
Een van de belangrijkste dingen waardoor Lotte haar beroep zo leuk vindt, is de doelgroep. “Ik vind de leeftijd van 12-18 jaar heerlijk om mee te werken. Je ziet de leerlingen binnenkomen als kind en een paar jaar later als jongvolwassene de school verlaten. Wij hebben hele diverse leerlingen: bijvoorbeeld met leerproblemen, gedragsproblemen of anderstalige leerlingen”, vertelt Lotte.
Een andere belangrijke factor voor Lotte is het docenten- en begeleidingsteam waar ze mee werkt. “We werken met een grote club leuke collega’s samen, zodat we elke leerling na 5 jaar uit kunnen laten stromen op de manier die het beste bij hun past. Dit kan een passende arbeidsplek zijn, maar ook een vervolgopleiding op het mbo. Dit doen we samen met alle docenten, het zorgteam, (pedagogisch) ondersteuners, stagebegeleiders etc.”, zegt Lotte.
Toch is de zwaarstwegende reden dat Lotte met zo veel plezier haar werk doet, het contact met haar klas. Lotte: “Ik geef mijn klas alle theorievakken. Dit betekent dat ik ze ruim 20 lesuren in de week les geef. Je kunt het contact dus vergelijken met een klas in het basisonderwijs. Ik geef ze bijvoorbeeld rekenen, Nederlands, maatschappijleer etc. Dus het is niet hetzelfde als een andere middelbare school waar je dezelfde les 10 keer in de les afdraait. Voor mij maken de doelgroep, het team en het contact met de klas, dat het praktijkonderwijs voor mij de ideale werkplek is. Ik heb een hechte band met mijn klas, mag ze bijna alle vakken geven en tóch werk ik op een middelbare school! De perfecte combinatie voor mij.”
Kennismaken?
Wil je meer weten over de Pabo? Kom dan naar een Open Dag in Nijmegen of in Arnhem.
Wil je een kijkje nemen bij mij in de klas? Ook dat kan! Meld je aan voor Kijkje in de klas.
Wil jij de Pabo-studenten alvast leren kennen? Volg ons op social media!