Lectoraat

Digitale Transformatie in de Revalidatiezorg

Een beeld dat digitale transformatie uitbeeldt. Twee vingers die elkaar aanraken.

Het Lectoraat Digitale Transformatie in de Revalidatiezorg richt zich op de vraag hoe technologie betekenisvol kan worden ingezet.

We ontwikkelen kennis over hoe technologie meervoudige waarde creëert voor de verschillende stakeholders: betere uitkomsten voor en tevredenheid van revalidanten en hun naasten, verbeterde draagkracht van professionals en verhoogde efficiency en kostenbeheersing voor zorgorganisaties.

In lijn met het streven van het Integraal Zorgakkoord ligt de focus op een technologisch ondersteunde verschuiving van zorg zo dicht mogelijk bij het dagelijkse leven van revaliderende burgers, ongeacht of het neurologische, orthopedische, oncologische, hart- of postoperatieve revalidatie betreft.

Ingrijpende verandering van zorg

​De inzet van technologie heeft enorme potentie voor het borgen van de betaalbaarheid, een goede kwaliteit en inclusieve toegankelijkheid van (revalidatie)zorg. Dit vraagt meer dan een één-op-één omzetting van analoog naar digitaal (digitalisering). Betekenisvolle inzet van technologie vergt een digitale transformatie: een ingrijpende verandering van zorg die om een holistische benadering vraagt die gebaseerd is op de integratie van kennis uit meerdere domeinen (cross-overs).

Expertises

Gezien de holistische benadering van doelmatige inzet van technologie in de (revalidatie)zorg borgt het lectoraat cross-overs van uiteenlopende expertisedomeinen in een interdisciplinaire kenniskring. De kenniskringleden zijn daarom afkomstig van meerdere HAN academies en van de Researchafdeling van de Sint Maartenskliniek. De kenniskring beschikt over expertise van:

• Zorginhoud
  • Technologie
  • Zorglogistiek
  • Data Science
  • Gezondheidseconomie
  • Health Technology Assessment
  • Human capital
  • Onderzoek

Het Lectoraat Digitale Transformatie in de Revalidatiezorg brengt onderwijs, onderzoek en praktijk met elkaar in verbinding. Het lectoraat voert zelf onderzoek uit maar begeleidt ook zorgprofessionals en organisaties in het doen van praktijkgericht onderzoek, het toepassen van onderzoeksresultaten en het implementeren en evalueren van nieuwe werkwijzen.

• Onze kennis

Het lectoraat levert een bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe kennis en behandelmethoden en richt zich op de vertaling van theorie naar praktijk.

Nieuws en artikelen

Brainstorm innovatie pexels
Nieuw lectoraat: Digitale Transformatie in de RevalidatiezorgBetere revalidatiezorg dankzij onderzoek naar inzet van digitale hulpmiddelen
Ondertekening Health Valley nieuw lectoraat digitale transformatie revalidatie Yvonne de Haan en alle betrokkenen

Onze lectoren

Lilian Beijer

Lilian Beijer is sinds mei 2023 lector Digitale Transformatie in de Revalidatiezorg aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en verbindt in deze hoedanigheid onderzoek en onderwijs met de (revalidatie)zorgpraktijk van de Nijmeegse Sint Maartenskliniek en andere organisaties voor revalidatiezorg.

KP 35, donkerblauw t-shirt, roze vest, ketting met hanger

Geert Frederix

Geert Frederix is al vanaf zijn promotie onderzoek (2008-2012) gegrepen door de potentiële meerwaarde van innovaties in de zorg. Als lector heeft hij een focus op het correct, maar ook snel kwantificeren van meerwaarde van digitale innovaties; meerwaarde voor patiënt, samenleving en de zorgprofessional. Geert combineert zijn functie als lector aan de HAN met een rol als Associate Professor Health Technology Assessment (HTA) bij het UMC Utrecht. Hier richt zijn onderzoek zich op het juist en tijdig inzetten van HTA methoden om ontwikkeling en implementatie van innovaties te verbeteren en versnellen.

Geert Frederix, lector duo lectoraat vanuit de Sint Maartenskliniek

Installatie Lilian Beijer en Geert Frederix

Op donderdag 20 juni 2024 worden Lilian Beijer en Geert Frederix geïnstalleerd als lectoren Digitale Transformatie in de Revalidatiezorg. Beide intreeredes zijn getiteld: “Technologie met impact”.  Waarbij Lilian de focus legt op nut en noodzaak van sociale innovatie en Geert ingaat op het belang van het (vroeg) bepalen van de meerwaarde van innovaties op bijvoorbeeld gezondheids-economisch vlak.

draw-cta-title

Neem voor meer informatie contact op met het secretariaat van het lectoraat
Bezoekadres
Kapittelweg 33 in Nijmegen (B-vleugel)
marianne.dejong@han.nl

Academie

Paramedische zorg

De Academie Paramedische Studies draagt bij aan een gezonde regio; een regio waarin mensen kunnen meedoen en een betekenisvol leven kunnen leiden. Dat doen we samen met het werkveld van de paramedische zorg, met publieke partners en met het bedrijfsleven.

betrokken student docent
Fair Health

Samen sociaal

Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met focus Fair Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.

• Slim
  • Schoon
  • Sociaal
vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN