Studenten in zorg en welzijn werken aan innovatieve leefstijlinterventies

Eind november hebben studenten op het gebied van zorg en welzijn deelgenomen aan een hackaton. Een bijeenkomst waarin studenten een innovatief leefstijlidee mochten bedenken voor een praktijkvraagstuk van Beter verwijs. Twee groepen studenten met hun oplossing werden uitgekozen: De ‘ZIO’ balie en de Beterverwijs Balie.

1ea4ef70-7c8e-11ee-b593-48500881d9f2 rood hartje in handen

Praktijkvraagstuk

De hackathon werd tijdens de Week van Leefstijl en Preventie georganiseerd door Beter Verwijs, een landelijk leefstijlverwijsplatform voor zorgverleners. Zij zijn op zoek naar innovatieve ideeën om de overdracht van ziekenhuis naar leefstijlinterventie warmer, doelgerichter en succesvoller in te kunnen zetten. Helena Evers (student Voeding en Diëtetiek): ‘Veel patiënten zetten het advies van een leefstijlinterventie niet helemaal door en haken vaak af. Daardoor belanden veel patiënten na artsbezoeken niet in de goede zorgbranche en komen zij steeds terug bij dezelfde arts.’  

Uitgangspunten voor het bedenken van een innovatieve oplossing waren: 

  • Zorgverleners in opleiding (studenten) moeten betrokken zijn 
  • Het idee moet schaalbaar ingezet kunnen worden (voor heel Nederland) 
  • Het moet gebudgetteerd kunnen worden, bijvoorbeeld door te koppelen in het onderwijs of een subsidieaanvraag. 

ZIO-desk

Jim Mazajchik (student Voeding en Diëtetiek): 'Mijn projectgroep heeft de ‘ZIO helpdesk’ bedacht waarbij zorgverleners in opleiding een telefonisch motiverend gesprek met cliënten voeren die advies hebben gekregen om aan hun leefstijl te werken.

We willen een website ontwikkelen met een leefstijlwijzer die aantoont hoe de gezondheid ervoor staat en welk gedeelte van de leefstijl wat meer liefde en aandacht verdient. Ook bieden we mogelijkheden voor analfabeten en digibeten door telefonisch contact via de ZIO-desk te laten opnemen, in plaats van een e-mail te versturen én we bieden een voorleesfunctie op de website. We hopen hiermee een positieve impact te hebben op de volksgezondheid en de ontlasting van de zorg. Volg me op LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen.’ 

Jim Mazajchik, student Voeding en Diëtetiek, vertelt over de ZIO-desk die hij met medestudenten heeft bedacht

Het was een leuke ervaring! Als je als groep uiteindelijk een goed en innovatief idee mag presenteren, dan geeft dat een trots gevoel en voldoening.’

De Beterverwijs Balie

Helena: 'In mijn projectgroep is de ‘Beterverwijs Balie’ bedacht, gerund door studenten van de HAN zelf! Een plek waar patiënten samen met studenten kunnen kijken naar een geschikte en bijpassende leefstijlinterventie door samen een aantal vragen te doorlopen, in plaats van dat de patiënt de vragen zelf doorloopt. We zagen namelijk dat dit een reden is waardoor veel patiënten afhaakten.

We hopen dat we met ons concept, een warme overdracht creëren voor de patiënt. Ook hebben we een poster ontwikkeld waarop je stapsgewijs uitlegt waar de arts de patiënt naartoe moet sturen voor een afspraak bij de Beterverwijs Balie. We hebben een perfecte echte casus om verder aan te werken, multidisciplinaire ervaringen opgedaan en hopelijk een mooie oplossing geleverd aan de opdrachtgever!’ 

31987 client geeft uitleg aan drie studenten

Een mooie manier om in contact te komen met studenten van andere studies en om bij te dragen aan het oplossen van een echt praktijkprobleem.’