LeerLab en regionale eigentijdse scholen promoten innovatieve stages bij leraren in opleiding

Hoe verdiep je je in het eigentijdse werkveld? Hierover organiseerde het LeerLab en 8 eigentijdse scholen een bijeenkomst voor 1e jaars tweedegraads leraren in opleiding, waarin de scholen presenteerden hoe het is om stage te lopen in het eigentijds onderwijs.

presentatie leerlab

In het kader van samen opleiden biedt het Leerlab samen met aangesloten scholen de eigentijdse stage aan. Om studenten van de Leerlab stage wegwijs te maken in de mogelijke werkplekken, werd door het LeerLab samen met 8 eigentijdse scholen een bijeenkomst georganiseerd. Hierin kwamen de scholen hun stageplek pitchen. In eigentijds onderwijs formuleren leerlingen hun eigen leervraag vanuit nieuwsgierigheid en zijn ze bezig met zelfsturing. Op deze manier maken onze studenten kennis met een nieuwe vorm van onderwijs en zo te innoveren. De scholen zelf leren weer van de kennis die studenten meebrengen over toekomstgericht onderwijs. 

Ik vind het leuk dat dit georganiseerd wordt, een goed initiatief vanuit de HAN en de eigentijdse scholen. Het is belangrijk om vaker de verbinding op te zoeken tussen het werkveld en de HAN.

Over het Leerlab

Het Leerlab is een plek waar studenten, opleiders en het werkveld aan de slag kunnen met eigentijds onderwijs: hoe kan onderwijs anders ingericht worden? Als je als student deelneemt aan het LeerLab, wordt er veel aandacht besteed aan het nemen van regie over je eigen leren en aan je ontwikkeling van leraar als persoon. De behoefte om zulke bijeenkomsten te organiseren is bij het LeerLab ontstaan, toen er meer ruimte kwam voor studenten om een stageplaats te kiezen (in het kader van flexibilisering). In samenwerking met het werkveld is toen het idee opgepakt en uitgevoerd om zo meer de verbinding op te zoeken tussen de HAN en het werkveld. 

Inzicht in eigentijds onderwijs

Acht scholen hielden een pitch: Citadel College (Lent), ROC Nijmegen, Notre Dame (Beek), Pantarijn (Wageningen), Buurtcollege Agora Maas en Peel (Panningen), Eligant (Zutphen), Montessori College MC Agora (Nijmegen) en het Liemers College (Zevenaar). Onze studenten kregen een goed beeld van de verschillende scholen en hoe zij gepersonaliseerd leren ingepast hebben in hun onderwijs. Leerlingen worden bijvoorbeeld meer uitgedaagd in vakken waar ze goed in zijn en krijgen extra begeleiding bij vakken die ze lastig vinden. Na de presentaties kregen de studenten nog de mogelijkheid om in carrouselvorm bij de verschillende scholen langs te gaan en vragen te stellen. Zo kregen zij een goed beeld of deze werkplek bij hun past en of ze hier hun LeerLab stage willen gaan doen. 

jochem fennis presenteert

Oud Leerlab stagiaires zijn enthousiast

Britt Cuijpers, coach van het buurtcollege Agora Maas en Peel en alumna van een HAN lerarenopleiding, vindt dat de studenten zo een goed kijkje krijgen in hoe het is om op een Agora school te werken: “Ik denk dat het fijn is dat ze zo zelf kunnen ontdekken of dit type onderwijs bij ze past. Het is goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Ik denk dat de LeerLab stage voor iedere student van een lerarenopleiding nuttig is, omdat iedereen er iets aan heeft om coachingsvaardigheden te leren.” Medecoach Meike Giesen, ook alumna, vertelt dat zij ook de Leerlab stage heeft gedaan op de school waar ze nu werkt.  “Tijdens mijn eigen studie was er vooral aandacht voor de traditionele wijze van onderwijs. Het was nog wat lastiger om stage te lopen in andere onderwijsvormen. Daardoor wist ik niet wat ik van de stage moest verwachten, maar heb ik er uiteindelijk heel veel van geleerd.”

Meike Giesen en Britt Cuijpers beantwoorden een vraag van een HAN student

Studenten zijn geïnteresseerd in eigentijds onderwijs

Naast de coaches lijken ook de studenten erg enthousiast en geïnteresseerd. Vanuit de zaal komt de vraag of een LeerLab stage in je eerste jaar wel een goed idee is. HAN docent Wytze Klok reageert: “In jaar 1 ga je vooral kijken of het docentschap iets voor je is. Je gaat proeven van het vakgebied en kijken: wil en kan ik docent worden? Ook krijg je in jaar 1 veel begeleidingstijd. Een voordeel is dat je dan al meteen een fundamenteel begrip krijgt over hoe onderwijs kan zijn. Dus ik denk zeker dat je deze stage in jaar 1 kunt doen.”

Student vertelt

Ook 1e-jaars student Leraar Aardrijkskunde, Tim Witte is blij dat deze bijeenkomst georganiseerd wordt: “Ik vind het fijn dat deze voorlichting er is, zodat ik kan kijken op wat voor een school ik stage wil lopen. Ik wist dat er Agora scholen waren, maar dat je daar stage kunt lopen is nieuw voor mij. Ik vind het interessant dat in dit soort onderwijs er aandacht is voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en dat deze ontwikkeling extra bemoedigd wordt. Ik denk dat er niet één type onderwijs passend is voor ieder kind. Het is belangrijk om de creativiteit van kinderen te laten spreken.”

Tom Witte

Samen opleiden

Het Samen Opleiden wordt door middel van dit initiatief gestimuleerd, omdat je samen met studenten en het werkveld een goede match probeert te bewerkstelligen tussen de student en de school. Zo laten we de leerbehoeften van de student aansluiten op de leermogelijkheden van de werkplek. Het Samen Opleiden is de komende periode zichtbaar bij het LeerLab: met een hele groep studenten gaat ze vier verschillende scholen bezoeken. Studenten kunnen daar leerervaringen opdoen die ze meteen met de opleiders kunnen bespreken. Daarnaast vindt het LeerLab op Kapittelweg 35 plaats. Op vrijdag gaan de studenten zelf naar hun stageschool/werkplek van de eigentijdse scholen.  

Interesse?

Geïnteresseerd in een samenwerking met het Leerlab? Neem contact op met Ans Bergmans. Geïnteresseerd in een stage bij een eigentijdseschool? Stel je vraag aan ASK HAN!