Nieuw: Advies voor startende sporttrainers

Ben jij begonnen met het trainen/coachen van kinderen bij een sport? Erg leuk, maar ook lang niet altijd even makkelijk. Vooral als je er geen opleiding voor hebt gevolgd. De HAN (academie Sport en Bewegen) biedt je nu handvatten om te gebruiken voor, tijdens en na jouw training.

a4f42f4c-0cee-11ee-92de-02565807075b Kinderen in een gymzaal met hesjes aan op de rug gefotografeerd

Vaak maak je keuzes op basis van eigen ervaringen, krijg je informatie aangedragen vanuit de club of andere trainers en zoek je oefenstof op Internet. Dat helpt zeker om leuke en uitdagende trainingen te verzorgen voor kinderen. De gemeente Nijmegen en de gemeente Berg en Dal hebben de HAN Academie Sport en Bewegen gevraagd ook materialen te ontwikkelen ter ondersteuning van de beginnende trainer/coach.

555919 han sport en bewegen, hulp bij een sporttraining voorbereiding aandachtspunten youtube-video

Gemeente Berg en Dal

Rick Brounen van de Gemeente Berg en Dal reageert enthousiast: "Met deze door de HAN samen met het werkveld ontwikkelde basismodule helpen we trainers en coaches op weg in het organiseren van hun training. We maken met de module theoretische kennis over trainen praktisch en begrijpelijk. We gaan in Berg en Dal het werken met de module bij trainers en coaches stimuleren en besturen van de verenigingen aansporen om de basismodule op te nemen in het sporttechnisch beleid."

Gemeente Nijmegen

Bart-Jan Lourens is vanuit de Gemeente Nijmegen betrokken bij het ontwerpen van de modules en hij wijst ook op het belang van de modules voor het plezier van de kinderen in sporten. "Een beginnende trainer is vaak zoekende in hoe een goede training te geven. Deze praktisch toepasbare tips uit de basismodule zijn een ideale inspiratie om een houvast te geven en je doelgroep met plezier  te laten sporten."

Samenwerking

Docent-onderzoeker Sebastiaan Platvoet wijst ook op de totstandkoming van de module: "Dit is een voorbeeldproject voor waar duurzame verbindingen toe kunnen leiden - innovatie van het werkveld waarbij we ook een mooie lerende omgeving voor studenten hebben gecreëerd."

5 modules

Er zijn in totaal 5 modules ontwikkeld. Deze zijn voor zowel de echt beginnende trainer zonder enige ervaring als voor trainers met al enige ervaring. Ben jij ook benieuwd? Klik dan op de link hieronder.

109951 kinderen op het schoolplein tijdens een les lichamelijke opvoeding
draw-cta-title

Talent Identification & Talent Development

Het beweegtalent van een kind herkennen, ontwikkelen en het daarna begeleiden in de zoektocht naar de sport waar het talent zich het beste in kan ontwikkelen. Dat is in het kort een taak die HAN SENECA zich heeft gesteld ten aanzien van talentherkenning en -ontwikkeling in sport en onderwijs.

109979 kinderen wandelen op pilates-ballen tijdens training op sportschool met mannelijke coach

HAN Sport en Bewegen en HAN SENECA

HAN Sport en Bewegen

HAN Sport en Bewegen biedt bachelor- en masteronderwijs, doet onderzoek, werkt samen met sportorganisaties, levert stagiaires en nog veel meer. De academie streeft naar een goed aangesloten driehoek van onderwijs, onderzoek en praktijk.

31034 Studenten op stoelen bij lage tafel lachend meisje horizontaal

HAN SENECA

Of je nu inzicht in jouw gezondheid wilt hebben, je preventief met je vitaliteit aan de slag wilt, je jezelf als professional verder wilt ontwikkelen via cursussen of dat je als ondernemer wat wil doen met de vitaliteit van jouw werknemers. Bij HAN SENECA kan je terecht.

305292 entree han seneca k33

Blijf op de hoogte van de laatste onwikkelingen

Regelmatig brengen we nieuws naar buiten vanuit HAN Sport en Bewegen over onderzoeken, projecten en evenementen binnen sport en bewegen, arbeid en gezondheid. Blijf ook op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief en/of bekijk ons weblog.

410388 sport en bewegen, blog professionals
draw-cta-title