Toolkit mbo/ho

Studentvaardigheden voor formatief evalueren

drie studenten van de master ontwerpen van eigentijds leren, lachen.

Door het inzetten van formatief evalueren hebben zowel docenten als studenten beter zicht op de voortgang van studenten. Studenten worden uitgedaagd om hun eigen werk te evalueren en vervolgens hun eigen leerproces aan te passen.

Binnen het lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen ontwikkelden we de toolkit studentvaardigheden voor formatief evalueren. Het doel van deze toolkit is handvatten bieden om studentvaardigheden te ontwikkelen voor formatief evalueren in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs.  

Opzet van de toolkit

De werkvormen in de toolkit zijn opgedeeld in verschillende onderdelen van formatief evalueren. De werkvormen duren 20 tot 60 minuten en zijn in te zetten in een SLB- of vakles. De werkvormen zijn algemeen geschreven voor het mbo/ho en vragen daarom waarschijnlijk nog om aanpassing aan het niveau en voorkennis van de eigen studenten. Bij ieder onderdeel staat een compleet document met een korte theoretische onderbouwing, de doelen voor de studenten en de beschikbare werkvormen. De werkvormen zijn ook apart te downloaden.

Contact

Wil je de documenten ontvangen in een Word bestand zodat het eenvoudig is te personaliseren? Neem dan contact met ons op: Eline.dentuinder@han.nl