Brandt Schoon

Het Brandt Schoon project doet onderzoek naar indirecte en directe methanol injectie, waarbij indirecte injectie vraagt naar uitlaatgasnabehandeling en directe injectie complexiteit met zich mee brengt. Doormiddel van deze technieken wordt er onderzocht of conventionele dieselmotoren kunnen worden omgezet naar Stage V motoren. Wat kan leiden tot een positieve business case voor bedrijven dankzij verminderde (stikstof) uitstoot en minder CO2 belasting.

Bovenaanzicht van grote partij auto's die op een parkeerplaats klaarstaan om ete verschepen.

Snelle info

Status

Lopend

Startdatum

April 2024

Looptijd

2 jaar

Subsidieverstrekker

RAAK-mkb

Projectleider

Bas ter Horst

In Nederland draaien 600.000 industriemotoren in transport, scheepvaart en z.g. Non Road Mobile Machinery (m.n. land- en bosbouw machines en stationaire motoren). Zij verbruiken jaarlijks ongeveer 5 miljard liter diesel, 20% van het totale dieselverbruik. De behoefte aan verduurzaming in deze groep motoren is zeer groot want sectoren waar deze motoren gebruikt worden, zitten in zwaar weer vanwege CO2- en stikstof uitstoot.

Voor lokale uitstoot en in mindere mate CO2 uitstoot voor industriemotoren gelden in Europa de Stage normeringen, waar Stage V de meeste actuele norm is die vanaf 2019 geldt voor nieuwe motoren. Het steeds aanscherpen van Stage normeringen zorgt voor een verduurzaming in de motoren, maar dit gaat zeer langzaam. Dit heeft te maken met de lange levensduur van motoren, die met revisie en structureel onderhoud meerdere ‘levens’ kennen.

Het verminderen van emissies vraagt om innovatieve oplossingen, zoals alternatieve brandstoffen. Zowel de hernieuwbare- als bio-methanol zijn gecertificeerd duurzaam volgens ISCC, het leidende agentschap dat brandstoffen certificeert op duurzaamheid en halen CO2 reducties van 60% tot 90% ten opzichte van fossiele brandstoffen. Een positief effect op de Well-to-Wheel emissies!

Een dual-fuel methanol motor heeft de mogelijkheid om te voldoen aan de striktere Stage V normering, er is mogelijkheid tot vermindering in uitstoot met eventuele behulp van uitlaatgasnabehandeling. Daarbij, ligt er potentie bij directe injectie van methanol, waarbij de methanol ratio verhoogd kan worden. Ten slotte kan er door middel van retrofitting, bestaande motoren aangepast worden om ook te voldoen aan Stage V emissienormen. 

“Hoe kan de sector van industriemotoren lokale emissies van het huidige motorenpark van Stage III motoren naar Stage V niveau- en de Well-to-Wheel CO2-uitstoot verlagen met gebruik van hernieuwbare methanol als brandstof?”

Centrale onderzoeksvraag

Het Brandt Schoon project zal onderzoek doen naar indirecte en directe methanol injectie, waarbij indirecte injectie vraagt naar uitlaatgasnabehandeling en directe injectie complexiteit met zich mee brengt.

Doormiddel van deze technieken wordt er onderzocht of conventionele dieselmotoren kunnen worden omgezet naar Stage V motoren. Wat kan leiden tot een positieve business case voor bedrijven dankzij verminderde (stikstof) uitstoot en minder CO2 belasting.

De centrale onderzoeksvraag is hierbij: 

“Hoe kan de sector van industriemotoren lokale emissies van het huidige motorenpark van Stage III motoren naar Stage V niveau- en de Well-to-Wheel CO2-uitstoot verlagen met gebruik van hernieuwbare methanol als brandstof?”

Het onderzoek zal leiden naar een prototype conversiekit of strategie voor indirecte methanol injectie, en meer kennis betreffende directe injectie. Met als eindresultaat een publicatie betreffende methanol als dual-fuel!

Waar werken we aan

Binnen dit onderzoeksproject werken we toe naar de volgende resultaten: 

  • Businesscase, inclusief logistiek en duurzaamheid betreffende methanol
  • Componentenlijst en stappenplan voor certificering van dual-fuel motor
  • Indirecte injectie concept op TRL6 en Directe injectie concept op TRL3
  • Publicatie van methanol als dual-fuel (Paper)

Meer weten of meedoen?

Wilt u meer weten over dit onderzoeksproject of hieraan deelnemen? Neem dan contact op met: 

Bas ter Horst, Projectleider Brandt Schoon
E Bas.TerHorst@han.nl

Het projectteam

Frank Ahout

Onderzoeker
portretfoto frank ahout

Jop Molenaar

Onderzoeker

Edward Goossens

Ondernemer Sustainable Strategy

Jason van Kolfschoten

Onderzoeker en Software Engineer

Bahram Nourani Najafi

Docent en onderzoeker

Bas ter Horst

Onderzoeker