Podcast - HAN Changemaker

E-sporters lijken meer op topsporters dan op gamers

HAN Changemaker Podcast - esports als topsport
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Digitaal racen, schieten en voetballen is serious business. Steeds meer geld gaat om in esports. Op de HAN University of Applied Sciences onderzoeken we hoe deze populaire esports bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken, zoals sociale cohesie. “Gamen is de meest inclusieve vorm van sporten.”

"Esports zijn altijd videogames, maar niet elke videogame is een e-sport,” constateert Bertrik Berfelo. Als onderzoeker en docent aan de Academie Sport en Bewegen van de HAN leidt hij het project Gaming & Esports, de nieuwe Gelderse Kracht. Esports kwamen in de jaren 90 op. Games als Doom en Starcraft werden competitief gespeeld, waarbij de prestatie van de speler centraal kwam te staan.

Van niche naar uitverkochte stadions

Waar esports eerst populair waren in een niche, heeft de populariteit een vlucht genomen tijdens corona. Toen de racewereld stil lag, zijn bekende coureurs als Max Verstappen overgegaan op virtuele autoraces. De bekendheid groeide. Met behulp van streamingplatsforms als Twitch en Youtube Gaming zijn esports nu in trek bij een breder publiek. Volgens Bertrik Berfelo “zijn er meer dan 500 miljoen fans die naar esports kijken.”

Slaaptips en een fitnesscoach

Verwacht bij e-sporters geen korte nachten, slecht eten of energiedrank, maar een focus op winnen. Neem Stan Vlietstra, HAN-student en digitaal racer (sim-racer). Hij traint voor competities bij het Esports Talent Center Gelderland. In zijn trainingsprogramma is niet alleen aandacht voor zijn fysieke vaardigheden; Stan wordt ook geholpen met leefstijl en de mentale druk die hij ervaart in het leven als e-sporter. Er zijn workshops over de juiste voeding, het belang van slaap en er is een psycholoog die helpt bij de omgang met zenuwen. “Door de begeleiding ben ik beter voorbereid op races en presteer ik […] beter.”

Voorlichting op scholen

Bertrik Berfelo hamert erop dat esports niet ongezond zijn, zoals vaak wordt verondersteld. De HAN organiseert voorlichtingen over gezond game- en beeldschermgedrag. Talenten als Stan Vlietstra hebben daarbij een voorbeeldfunctie. Gamen is niet per se iets van de zolderkamer; het kan juist helpen bij je ontwikkeling. Door esports is Vlietstra bijvoorbeeld socialer, kan hij beter presteren onder druk en spreekt hij goed Engels.

Games als sociale lijm in de samenleving

Naast voorlichtingen richt de HAN zich op onderzoek naar de rol van gaming in de samenleving. “Gamen is de meest inclusieve vorm van sporten,” volgens Berfelo, en kan daarmee helpen bij complexe vraagstukken als sociale cohesie en veiligheid op straat. “In aandachtswijken zijn jongeren bijvoorbeeld vaak veel op straat te vinden. Dat kan tot problemen leiden. Als je esports naar de wijken brengt en daar structureel aandacht aan besteedt, bijvoorbeeld door een competitie op te richten, dan trekt dat jongeren. Het dient dan echt als een verbindende factor.”

Meer HAN Changemakers Podcasts?

De weg naar een volledig zelfrijdende auto

De HAN University of Applied Sciences werkt hard aan de ontwikkeling van autonome voertuigen. Er zijn daarbij nog veel drempels te overwinnen voordat we de krant kunnen lezen achter het stuur van onze auto. Welke drempels zijn dat?

Detailfoto zelfrijdende auto sensor

Hoe houden we onze digitale wereld toegankelijk?

We checken in bij de trein, betalen met ons horloge, bestellen eten via de telefoon. Ons leven wordt steeds digitaler. Hoe zorg je dat digitale diensten voor iedereen toegankelijk zijn, bijvoorbeeld voor slechtzienden? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

HAN Changemakers - toegankelijke digitale wereld

Zeecontainers stapelen met waterstof

Cadeaus, gadgets, kleding, producten die we bestellen hebben impact op het klimaat. Wat gebeurt er om het vervoer van onze pakketten te verduurzamen? Onze podcastmakers gaan in gesprek met lector Bram Veenhuizen en zoomen in op een deel van de vervoersketen: een machine die (zee)containers stapelt.

Bedrijvenlocatie: Hyster-Yale

De opkomst van ervaringsdeskundigen

Schulden, verslaving, psychische problemen, ervaringsdeskundigen helpen mensen te herstellen van dit soort ontwrichtende situaties. Maar wat zijn ervaringsdeskundigen precies? En hoe effectief zijn ze? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

videostill HAN investeert in Ervaringsdeskundigheid

Een groene bank voor een leefbare stad

Klimaatverandering zorgt voor weersextremen, waardoor het in steden vaak steeds warmer wordt. Hoe gaan steden daarmee om? En welke rol spelen studenten van de HAN University of Applied Sciences hierin? Om daarachter te komen, nam onze podcastmaker plaats op een bijzondere stadsbank.

Arnhem Centraal Station met trolleybussen

Ondernemen met Gamen

Klimaatverandering, digitalisering, tekorten in de zorg. Dit soort vraagstukken schreeuwen om ondernemers die slimme oplossingen ontwikkelen. Hoe koppel je jonge ondernemers en deze belangrijke vraagstukken? En vice versa?

Beeld tbv installatie lector Thomas Lans op 18 november 2022

Supermarktsafari’s voor een betere gezondheid

Ongezond eten heeft allerlei negatieve gevolgen. Het kan leiden tot diabetes en andere chronische ziektes. Een gezond dieet is dan ook van belang, maar hoe stimuleer je dat? Om daar achter te komen, duiken onze podcastmakers de supermarkt in.

presentatie groente en fruit op tafel
Join de HAN

Word een Changemaker

De wereld staat voor grote uitdagingen. Bij de HAN gaan we deze uitdagingen graag aan. Een leven lang. Wij zijn changemakers; elke dag ontwikkelen we oplossingen die bijdragen aan een Slimme, Schone en Sociale toekomst. Wil jij ook het verschil maken? Join de HAN.

HAN Changemakers - Join de HAN