Fulltime stage lopen, hoe is dat?

Fulltime stage lopen, dat klinkt best indrukwekkend. Communicatiestudent Roza Borren deed het onlangs bij een communicatiebureau. Hoe heeft ze dit ervaren? En wat zijn de verschillen en overeenkomsten met de opleiding?

beeld van communicatiestudent Roza Borren, die fulltime stage loopt.

Van alle markten thuis

 'Opeens werk je 40 uur in de week met kantooruren van 9 tot 5. Je rolt in het leven van een volwassene, maar ondertussen geniet je ook van het studentenleven. Dat is best een uitdagende combinatie.' 

'Ik heb mijn stageperiode voor de HAN opleiding Communicatie doorgebracht bij Gloedcommunicatie, een fullservice communicatiebureau in hartje Nijmegen. Gloed werkt voor opdrachtgevers met maatschappelijke vraagstukken, denk aan de zorg en het onderwijs. Grote opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, Gemeente Den Bosch en IZZ. De opdrachten zijn ontzettend breed, wat het werk bij een communicatiebureau divers maakt. Elke dag is anders. De ene dag creëer je content voor Gemeente Den Bosch, de andere dag organiseer je een evenement voor Rijkswaterstaat.'

Dynamiek door veel disciplines

'Omdat je werkt met allerlei verschillende opdrachtgevers die in allerlei verschillende branches zitten, verbreed je continu je kennis. De diversiteit zit hem niet alleen in de opdrachten, maar ook in het team van Gloed. Als fullservice bureau is het van alle markten thuis. Op kantoor zitten onder andere vormgevers, communicatieadviseurs, tekstschrijvers, websitebouwers en online marketeers. De vele disciplines zorgen voor een dynamische sfeer.'

Studie versus praktijk

'Maar wat zijn nu de verschillen en overeenkomsten met onze opleiding? De bekende kennis van bijvoorbeeld klantreizen, persona's, calls to action en tekststructuren komt bij mij goed van pas wanneer ik content creëer. Ik leer echter ook veel nieuwe kennis, zoals over het omgaan met budgetten, offertes, aanbestedingen en interne communicatie. En opeens is alles natuurlijk voor het echie. Je werkt met échte opdrachtgevers en jouw werk wordt ook écht gepubliceerd. Ik realiseer nu bijvoorbeeld grote reclamemasten langs de A2 bij Den Bosch. Best wel vet om daar straks langs te rijden.'

Zelf doen of niet?

'Verder zorgt de multidisciplinaire omgeving ervoor dat je niet alles zelf hoeft te doen. Wanneer er iets ontworpen moet worden, ga je naar de afdeling vormgeving. Eindredactie voor een artikel? Dan mail je een tekstschrijver. Of moet er een website gebouwd worden? Dan helpt afdeling online je daarbij. Stel: designen is niet helemaal jouw ding. Dan kan je dat bij een communicatiebureau lekker uit handen geven. Vind je het wel leuk? Dan is daar ook genoeg ruimte voor. Je mag namelijk altijd meedenken in het creatieve proces en ideeën zijn altijd welkom.'

Leermomenten

'Ik ben stage gaan lopen bij een communicatiebureau omdat ik op zoek was naar een omgeving met veel verschillende mogelijkheden. Ik vind veel binnen het vak communicatie leuk en interessant, en vind het daarom moeilijk om te kiezen. Bij een communicatiebureau komt van alles voorbij, waardoor je van alle werkzaamheden een beetje kan proeven. Zo ben ik erachter gekomen dat online marketing mij iets minder ligt, maar dat ik over klantacquisitie en strategie meer wil leren. Daarnaast heb ik van de dynamische sfeer geleerd dat je wendbaar moet zijn. Plannen veranderen voortdurend en de klant heeft altijd voorrang. Een flexibele agenda en houding zijn daarom handig. Dit houdt je dag wel interessant. Je weet 's ochtends nooit wat er later die dag nog op je bordje kan komen. Hier komt ook projectmanagement bij kijken. Een deel van je tijd besteed je aan plannen, afstemmen, briefen en regie. Je werkt vaak procesmatig, en daar moet je van houden.'

Volg jij me op?

'Een stage bij een communicatiebureau is dus uitdagend, divers en ontzettend leerzaam. Als je kennis wilt maken met meerdere vlakken van het vak en je van een dynamische omgeving houdt, is een bureau een goede plek voor jou. Bij Gloedcommunicatie zijn ze elk semester op zoek naar stagiaires, dus wie weet word jij wel mijn opvolger!'

beeld van communicatiestudent Roza Borren, die fulltime stage loopt.