foto van de leden van het lectoraat Human Capital Innovations, met in het midden associate lector Sarah Detaille en lector Jos Sanders

De meeste mensen houden ervan nieuwe dingen te leren en zichzelf uit te dagen. Maar veel van hen leren liever met hun handen dan met hun hoofd. Ze hebben minder met formele vormen van scholing. Toch leren alle mensen dagelijks prachtige, praktische, dingen. Iedereen ontwikkelt zich. Een leven lang.

Hoe kunnen we naast formele vormen van scholing ook die informele en non formele leerervaringen gebruiken en waarderen in het arbeidsmarktverkeer? En hoe bouwen we daar slim en efficiënt op voort? In (vrijwilligers)werk. Voor de arbeidsmarkt. Maar ook in het (vervolg)onderwijs. Het Lectoraat Human Capital Innovations (HCI) zoekt manieren om een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekender en zichtbaarder te maken op een manier die aansluit bij de behoeftes van (potentiële) werkenden en werkgevers. Op individueel niveau, in de werkomgeving, in het onderwijs en in de regio. Dat doen we in verschillende vormen van (regionale) samenwerking.  
Met ons praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek zoeken we naar manieren om een leven lang ontwikkelen voor iederéén vanzelfsprekend en inzichtelijk te maken en dat te koppelen aan innovatief HRM/L&D beleid in organisaties en lokaal, regionaal en (inter)nationaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid. Zowel de formele als informele en non formele ontwikkeling krijgen daarbij onze volle aandacht. Van de peuter- tot en met de pensioensleeftijd. Onze onderzoekslijnen zijn daarbij: slimmere mensen, slimmere werkplekken, slimmere regio’s en slimmere professionals. 

  • Onderzoek

    Het lectoraat HCI doet praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek op het gebied van een leven lang ontwikkelen. We staan hierbij met al onze benen in de praktijk. En hebben een enorm spectrum aan denk- en doepartners in de driehoek onderwijs & onderzoek, werkveld en overheid.

  • Onze kennis

    Het veelzijdige onderzoek van ons lectoraat HCI resulteert in publicaties, publieke optredens en praktische kennis-, onderwijs- en werkveldproducten voor de samenleving. 

Nieuws

Campagnebeelden Logistiek, Ik loev het
Handboek Aanpak gelijke stagekansenKom in actie als je om gelijke stagekansen geeft
Foto van opgestoken handen voor factsheet inz. project Gemeente Venlo t.b.v. de minor Circulaire Economie - Circulaire Oogst 11
Nieuwe thema beelden voor de thema's van Slim - Smart Region
Symposium Waarde(n)volle TransitiesDoel heiligt de middelen?
Symposium Waarde(n)volle transities 2025
Voor KmD event Agendaitem
International students Diego and Chadionne with their bikes looking for directions on the Arnhem campus of HAN University of Applied Sciences.
Lector
 

Jos Sanders

Ik ben 52 jaar en geef als lector samen met Sarah sinds 2023 (bege)leiding aan het lectoraat Human Capital Innovations (HCI) bij de HAN. Na mijn studie Personeelswetenschappen aan de KUB in Tilburg (1992-1998) heb ik verschillende onderzoeksfuncties gehad. Eerst 6 jaar in het fundamenteel wetenschappelijk en beleidsonderzoek bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) aan de Universiteit Maastricht (UM). Daarna 14 jaar in toegepast wetenschappelijk onderzoek bij TNO. Bij TNO (en de UM) promoveerde ik in 2016 op onderzoek naar de verduurzaming van inzetbaarheid bij vooral praktisch geschoolden. Mij viel in al dat onderzoek op hoeveel mensen er op allerlei werkplekken rondlopen die barsten van de skills. Allemaal geleerd op het werk. En mij viel op hoe weinig die mensen - om allerlei redenen - op hebben met het schoolse of 'formele' leren en met het meedoen aan verplichte trainingen en cursussen. In 2018 ben ik daarom als lector aan de HAN gestart met praktijkgericht (beleids)onderzoek naar precies die onderwerpen. LLO, Skills en Inclusie. Zíen, stimuleren én erkennen en waarderen van allerlei vormen van LLO die 'skills' opleveren. Vooral op en rond werkplekken ... maar ook in sportkantines, of online of thuis voor de buis. Leren is overal en iedereen doet en kan dat dus. Dat erkennen en waarderen drijft mij en dat is het onderzoek dat in ons lectoraat Human Capital Innovations (HCI) centraal staat. Vanuit HCI maak ik inmiddels al vele jaren ook deel uit van de redacties van Tijdschrift voor HRM en Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, ben ik oprichter en bestuurslid van De Skills Ambassade, ben ik lid van de Raad van Advies van het NPDI en ben ik ook EPALE ambassadeur. Ik ben sinds 2009 getrouwd met Vanessa en trotse vader van Cato (12), Flip (10) en Sieb (7). Ook ben ik een fanatieke fietser, bij voorkeur in de modder en/of in de bergen. Ik golf graag, maar te weinig. En ik ben een gezond fanatiek trainer/coach van Flip's voetbalteam JO12-5 bij BLC in Den Bosch. En dat ik ook verkeersbrigadier ben laat ik dan maar even achterwege ...

Jos Sanders, werkzaam bij lectoraat Leren tijdens de loopbaan. lichte blauwe blouse, kobalt blauw jasje
Associate Lector Regionale Arbeidsmarkt en Onderwijs
 

Sarah Detaille

Om mensen duurzaam te laten participeren op de arbeidsmarkt en krapte op de arbeidsmarkt te kunnen oplossen zijn passende human capital instrumenten nodig om op micro-, meso- en macroniveau een leven lang ontwikkelen en innovaties te bevorderen. Dit vereist naast een strategische rol van de HR(D) manager ook andere kennis en competenties van de HRD manager. Associate lector Sarah Detaille draagt met haar sociologische en HRM kennis bij aan de verschillende onderzoekslijnen van het lectoraat.

Sarah Detaille, werkzaam bij lectoraat leren tijdens de beroepsloopbaan. blauwe blouse

Ons team

Het team van het Lectoraat Human Capital Innovations bestaat uit (associate) lectoren, onderzoekers/docenten, ondersteuners, promovendi en extern aangesloten collega's. 

Maak kennis met ons team.

Gerelateerde opleidingen

Learning & Development in Organisations (Opleidingskunde)

Voltijd Bachelor opleiding

Bij Learning and Development in Organisations - Opleidingskunde leer je hoe werknemers leren. Als trainer/coach, adviseur of ontwikkelaar bedenk je trainingen en adviseer je over leren en ontwikkelen. Je wilt mensen iets leren, maar niet voor de klas. Het is een Nederlandstalige opleiding.

cacbda2c-0cf7-11ee-b101-02565807075b Learning and Development in Organisations, studenten lopen op LVS10

Human Resource Management

Voltijd Bachelor opleiding

Bij de opleiding Human Resource Management (HRM) leer je hoe je bijdraagt aan het functioneren van organisaties en haar medewerkers. Hoe zet je de juiste mensen op de juiste plek en hoe help je de organisatie om zo de doelstellingen te bereiken? Daar draait het bij deze HRM opleiding om.

267b4272-0cf8-11ee-9435-02565807075b Studenten HRM in gesprek, foto 3672

Bedrijfskunde

Voltijd Bachelor opleiding

Hbo Bedrijfskunde is gericht op de praktijk: je leert door te doen! Flexibel zijn en slim innoveren is voor bedrijven een must. Markten kunnen onrustig zijn, maar jij houdt het hoofd koel. Jij wordt de expert om organisaties duurzaam te verbeteren en te vernieuwen.

e1ab5484-0cf7-11ee-ac8b-02565807075b Foto Bedrijfskunde voltijd Nijmegen, studenten buiten

Toegepaste Psychologie

Numerus fixus opleiding

Verwonder jij je vaak over het gedrag van mensen? Wil je leren achterhalen welke gedachten en gevoelens hierbij horen? De focus van HAN Toegepaste Psychologie ligt op Arbeid & Gezondheid. Je leert hoe je het gedrag van werkende volwassenen kan begrijpen en beïnvloeden. Worden wie je bent, dat werkt!

79bec200-0cf9-11ee-aca5-02565807075b Toegepaste Psychologie TP, foto 2432, studenten doen kaartspel aan tafel en docent geeft uitleg, overleg, samenwerken

Contact

Stuur ons gerust een bericht

  • lectoraat.hci@han.nl
  • Postadres

    Laan van Scheut 10, 6525 EM Nijmegen

    Academie
     

    Organisatie en Ontwikkeling

    De academie Organisatie en Ontwikkeling leidt op tot ondernemende, onderzoekende en verbindende professionals. Stuk voor stuk leveren ze een duurzame bijdrage aan goed werk, vitale werknemers en aan economische groei.