Het toetsweb

Het toetsweb vormt het theoretisch fundament onder de Toetsing Getoetst om de kwaliteit van toetsing te analyseren, verbeteren en borgen. Met deze methodiek vergroot je met je team de grip op duurzame kwaliteit!


In 2015 ontstonden de eerste contouren voor een methodiek om de kwaliteit van toetsing niet alleen te operationaliseren, maar ook te analyseren, te verbeteren en te borgen (Van Schilt-Mol & Sluijsmans, 2015): Toetsing Getoetst. Eind 2016 werd de eerste versie van het toetsweb gepresenteerd, dat de kern vormt van deze methodiek (Van Schilt-Mol et al, 2016). ‘Duurzaam werken aan kwaliteit’ stond daarbij in de kern van het toetsweb. Het web kan worden gezien als de doorontwikkeling van de toetspiramide (Joosten-ten Brinke, 2011; Joosten-ten Brinke & Sluijsmans, 2012) naar een ontwikkelings en kwaliteitszorginstrument (Van Schilt-Mol et al, 2020). 

Het toetsweb

In de meest actuele versie van het toetsweb is de tekst in de kern van het web (‘duurzaam werken aan kwaliteit’) vervangen door ‘visie op onderwijs’. Daardoor is de kern in plaats van een omschrijving van het doel van de methodiek an sich, veranderd in een toegevoegd inhoudelijk aspect van het toetsweb. Steeds meer wordt benadrukt dat toetsbekwaamheid onderdeel is van docentbekwaamheid (Van Schilt-Mol, et al, 2020) en dat onderwijs en toetsing juist onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn (Biggs, 1996). Met behulp van de methodiek Toetsing Getoetst, gebaseerd op deze nieuwste versie van het web, is het mogelijk om op opleidingsniveau vanuit visie op onderwijs te kunnen toewerken naar meer grip op het analyseren, verbeteren en borgen van de (duurzame) kwaliteit van toetsing.

Kern van het web

Het toetsweb symboliseert de verwevenheid van de verschillende toetsentiteiten, en maakt visueel zichtbaar dat deze allemaal met elkaar verbonden zijn.

Entiteiten

Het toetsweb bestaat uit vijf toetsentiteiten; toets(tak)en, toetsprogramma, toetsbeleid, toetsorganisatie en toetsbekwaamheid. Deze vijf entiteiten zijn verbonden met elkaar én met de kern van het web. Binnen iedere toetsentiteit kunnen drie elementen worden onderscheiden. Dit zijn de elementen kwaliteitscriteria, ontwerp en borging. Het eerste element, kwaliteitscriteria, gaat over de vraag welke informatie wordt gebruikt om de kwaliteit van de toetsentiteiten vast te stellen. Het tweede element, ontwerp, is gericht op de vraag hoe de ontwikkeling en inzet van de vijf toetsentiteiten tot stand komt. Het derde element, borging, richt zich op de wijze waarop de kwaliteitsborging van de toetsentiteiten wordt ingericht. Structurele aandacht voor deze drie elementen borgt dat er gewerkt wordt vanuit de PDCA-cyclus.

Ontwikkelingsfasen

Opleidingen kunnen zich ontwikkelen op de kwaliteit van toetsing. Er worden vier ontwikkelingsfasen onderscheiden. In het web zijn deze ontwikkelingsfasen gesymboliseerd als vlakjes (1 t/m 4).

Referenties