Onderzoek Ergotherapie

Dít doet corona met de work-life-balance van thuiswerkenden

met blauwe hoes

Een groot deel van de Nederlanders werkt veel vanuit huis door de coronapandemie. Wat heeft dit voor invloed op de balans tussen werk en privé? Ergotherapiestudenten Britt de Baaij, Miron van de Mortel en Noor van den Pol vroegen zich dat af en maakten er een afstudeerscriptie van.

Toen de drie met afstuderen begonnen, in maart 2020, was thuiswerken nog helemaal niet aan de orde. Het oorspronkelijke idee voor hun afstudeeronderzoek kon zelfs niet verder van dit onderwerp vandaan liggen. Miron vertelt: “We wilden allemaal graag naar het buitenland tijdens onze studie. Bij het afstuderen zou het ervan komen: we hadden een project op Bali gevonden waar we aan de slag konden.” En toen kwam het coronavirus om de hoek kijken. Noor: “6 maart stapten we op het vliegtuig, tien dagen later konden we weer terug. Daar baalden we enorm van. We konden dus helemaal opnieuw beginnen.”

Belasting en belastbaarheid

Toch bood corona ook kansen, want het gaf inspiratie voor een nieuw afstudeeronderzoek. Met behulp van begeleiders Ton Satink en Juliane Stöcker van de opleiding Ergotherapie raapten de studenten hun moed bij elkaar en startten helemaal vanaf scratch. Britt: “Ton kwam met een aantal ideeën. Het sprak ons aan om te gaan onderzoeken welke invloed de coronapandemie heeft op de work-life-balance van thuiswerkenden.” Miron geeft aan dat dit goed aansluit bij ergotherapie. “Belasting en belastbaarheid zijn belangrijke begrippen in ons vak. Hoe blijf je binnen je grenzen en hoe houd je de regie over je eigen energie? Dat is extra uitdagend als je werk en privéleven ineens veel meer door elkaar heen lopen.”

"Hoe blijf je binnen je grenzen en hoe houd je de regie over je eigen energie?"

Conclusies

De studenten zetten een enquête uit onder een brede doelgroep. Die betrof mensen tussen de 15 en 75, woonachtig in Nederland en fulltime of parttime aan het werk in functies waarin ze thuis konden werken. Ze ontvingen maar liefst 392 bruikbare reacties. Daarna namen ze nog 36 interviews af. De belangrijkste conclusies op een rijtje.

• Over het algemeen ervaren thuiswerkenden een goede work-life-balance tijdens de coronapandemie.
  • Een derde van de deelnemende thuiswerkenden ervaart fysieke klachten, zoals nek-schouderklachten.
  • Een kwart ervaart mentale klachten, zoals vermoeidheid.
  • De pandemie is vooral van negatieve invloed op de groep thuiswerkenden die samenwoont met partner en kinderen, de groep die kinderen tot en met de basisschoolleeftijd heeft en de groep die fysieke of mentale klachten ervaart.
  • Deelnemers aan het onderzoek ervaren het gemis van de sociale omgeving als de grootste verandering tijdens de pandemie.
  • Het aanhouden van een vaste routine zorgt ervoor dat mensen de regie over de work-life-balance houden.

Aanbevelingen

Het viel Britt, Miron en Noor op dat er in de paramedische wereld allerlei adviezen werden gedeeld rond corona, bijvoorbeeld door fysiotherapeuten. Op het gebied van ergotherapie was het relatief stil. Ze vinden het van belang dat ergotherapeuten meer proactief kennis en adviezen gaan delen, zodat bijvoorbeeld thuiswerkenden daar baat bij hebben. Britt: “De meeste mensen gaan pas na een diagnose of bij klachten naar de ergotherapeut, maar we kunnen ook veel doen op het gebied van preventie. Zo vinden mensen zelf makkelijker de balans tussen belasting en belastbaarheid.” Een andere aanbeveling is gericht aan werkgevers en werknemers: organiseer informele bijeenkomsten met collega’s, online of fysiek. Dat helpt bij het tegengaan van eenzaamheid.

Alumni Ergotherapie Britt, Miron, Noor
Britt, Noor en Miron

Ondanks de vreemde afstudeerperiode in coronatijd kijken ze alle drie met een positief gevoel terug op het onderzoek. Britt ging direct na haar studie aan de slag in een eerstelijnspraktijk voor kinderen. Noor en Miron werken in een ziekenhuis en vielen dus direct met hun neus in de boter qua coronahectiek. “Natuurlijk is het jammer om zo je studententijd af te sluiten. Bepaalde dingen hebben we echt wel gemist, maar we waren blij om in ieder geval afgestudeerd te zijn. En in deze tijd doe je ook weer veel waardevolle ervaringen op als ergotherapeut.”

Het volledige artikel van Britt, Miron, Noor en hun begeleiders is gepubliceerd in editie 01-2021 van Ergotherapie Magazine.

Academie Paramedische Studies

Binnen de Academie Paramedische Studies werken studenten en medewerkers aan gezondheid en participatie. Eén van thema's is leefstijl en preventie. Benieuwd naar de andere thema's en de doelen van de academie?

draw-cta-title