Internationaal platform

QuaranTrain: sportief én leerzaam initiatief tijdens pandemie

buiten sporten closeup

Het begon allemaal als een kleinschalig initiatief van fysiotherapiedocent Joost van Wijchen en zijn studenten. Binnen de kortste keren groeide QuaranTrain uit tot een internationaal platform om mensen aan het bewegen te krijgen in coronatijd. Bijna een jaar na de start is dit nog steeds relevant.

Begin maart 2020. Nederland wordt opgeschrikt door de aankondiging van een intelligente lockdown als gevolg van het coronavirus. Ook bij de studenten en docenten van de opleiding Fysiotherapie komt het nieuws hard aan. Meike Geurtsen volgt met een aantal anderen de Deltastroom, een onderwijsrichting waarbij studenten zelf veel invloed hebben op hun studietraject. Ze vertelt: “Er gaat van alles door je hoofd. Kan de zorg dit wel aan? Wat doet het met mensen als je niet meer naar je werk of naar buiten kunt? En wat gebeurt er met onze opleiding?” Op die laatste vraag komt sneller dan verwacht een antwoord, als docent Joost het idee voor QuaranTrain oppert.

"Als fysiotherapeuten zijn wij veel bezig met fysieke activiteit en het effect daarvan op de mentale gezondheid. Daar moesten we iets mee doen."

Verantwoordelijkheid nemen

Vanaf dat moment gaat alles in een sneltreinvaart. Joost: “Studenten wilden ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. We besloten dus maar gewoon ergens te beginnen.” De rollen worden verdeeld en binnen drie dagen wordt er een website uit de grond gestampt. QuaranTrain is een feit: een platform voor iedereen die thuis in beweging wil blijven. Meike: “Ons doel? Als we één iemand in de lockdown aan het bewegen kunnen krijgen, is het al geslaagd.”

Learning by doing

Aangezien corona een globaal probleem is, zoeken de initiatiefnemers de samenwerking met studenten, docenten en professionals in andere landen. Joosts internationale contacten komen hierbij goed van pas, vertelt hij. “We legden contact met verschillende universiteiten in Groot-Brittanië, Noorwegen, Zwitserland en Malta. Het was allemaal niet planmatig opgezet, maar juist learning by doing.” De studenten pakken ieder de rol die bij hen past: van verbindingen leggen tot beweegvideo’s maken. Meike is één van de coördinatoren. Ze vertelt: “Toen we in contact kwamen met Ann Gates, een toonaangevende professor op het gebied van gezondheid, ging het ineens snel. We kwamen in the picture bij andere landen. Het was vervolgens heel intensief om al die samenwerkingen op te zetten.”

Introductievideo QuaranTrain

Eurovisie-Songfestival-effect

Op het hoogtepunt van QuaranTrain, rond het voorjaar van 2020, loopt het initiatief als een trein. Studenten en gezondheidsprofessionals uit alle werelddelen dragen bij aan het platform door beweegvideo’s en andere content te maken. “Iedere maandag hadden we een Zoom-meeting met alle deelnemers, op een gegeven moment waren dat er zo’n vijftig. Toen kreeg je echt een beetje dat Eurovisie-Songfestival-effect”, lacht Meike. Tijdens de drukste maanden bezoeken maandelijks zo’n 13.000 mensen uit alle continenten het platform. QuaranTrain is anno 2021 nog steeds actief, hoewel er minder gebeurt doordat veel studenten inmiddels weer (online) onderwijs volgen. Er zijn diverse spin-offs, zoals een fysiologieproject in samenwerking met een Noorse universiteit.

Avontuur achter je laptop

Joost kijkt met een goed gevoel terug. “Het was leerzaam voor studenten én docenten. Wij hebben geleerd om studenten echt eigenaar te maken van een vraagstuk. Door dat vertrouwen ontstaan er mooie dingen. De studenten hebben gewerkt aan allerlei vaardigheden: verantwoordelijkheid nemen, perfectionisme loslaten, communiceren in vreemde talen en samenwerken. Bovendien heeft zelfs een deel van de groep meegeholpen op de COVID-afdeling in het Radboudumc.” Meike beaamt de woorden van Joost. “Ik heb veel geleerd: coördineren, overzicht houden, contacten leggen… Daar heb ik later zeker wat aan. Het was echt een avontuur achter je laptop.”

Meer weten? Bekijk www.quarantrain.org! Of luister naar het gesprek ove​r QuaranTrain met Humberto Tan op NPO Radio 1.

"Onderwijs ontstaat als je ingaat op de uitdagingen van de samenleving. Die liggen vaak veel dichterbij dan je denkt. Als je luistert naar wat er leeft, kun je al snel van meerwaarde zijn. Dat hebben de studenten heel goed opgepakt.”

Academie Paramedische Studies

Binnen de Academie Paramedische Studies werken studenten en medewerkers aan gezondheid en participatie. Eén van thema's is leefstijl en preventie. Benieuwd naar de andere thema's en de doelen van de academie?

draw-cta-title