Masterclass Veilige Inzet van Batterijtechnologie

Monteur met blauwe handschoen knutselt aan een grote batterij. Seece - SEE- elektrotechniek, werktuigbouwkunde

De uitrol van batterijtechnologie speelt een belangrijke rol in het laten slagen van de energietransitie. De opschaling leidt echter tot nieuwe uitdagingen. In deze masterclass gaan we van meningen en verhalen over veiligheid rondom batterijtechnologie naar feiten en objectieve informatie.

Snelle info

Datum en tijd

Connectr - Shared Office
Industriepark Kleefse Waard (IPKW)
Westervoortsedijk 73, Arnhem

Deelname
€ 395,- p.p.

De batterijtechnologieën die worden gebruikt kennen verschillende elektrotechnische en brandveiligheidsrisico’s. En zoals dat gaat in transities, is de wet- en regelgeving die voorschrijft hoe veilige toepassing dient te gebeuren, nog volop in ontwikkeling. Met als gevolg dat we elkaar ‘verhalen’ vertellen over wat wel/niet mag en kan en waar rekening mee moet worden gehouden.

Connectr - Energy innovation en Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE) organiseren samen met Universiteit Twente, Mlab Testing, Vigleco en Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) een masterclass over deze veiligheidsissues. Het doel: van meningen en verhalen over veiligheid rondom batterijtechnologie naar feiten en objectieve informatie.

Dus ben jij bezig met het investeren in, implementeren van of adviseren over batterijtechnologie en wil je graag bijgepraat worden over de laatste stand van zaken wanneer het gaat om het veilig toepassen? Meld je dan snel aan.

Monteur met grijze handschoenen aan de slag met een batterij met oranje draden. Seece - SEE- elektrotechniek, werktuigbouwkunde

5 Sprekers

Mark Huijben, professor nanomaterials for energy conversion and storage Universiteit Twente
“Batterijen zijn gevaarlijk!” is een thema in de discussie over de elektrificatie van mobiliteit en woningen. Mark Huijben gaat in op de grote verschillen in veiligheid en prestaties van verschillende typen Lithium-ion batterijen.

Maarten Mooij, oprichter en directeur Mlab Testing
Diverse marktspelers bieden innovatieve opslagproducten aan, waarbij veiligheid en milieueffecten cruciaal zijn. Maarten Mooij onthult de complexiteit en verduidelijkt regelgeving en eindproductverantwoordelijkheid.

Henry Lootens, eigenaar Vigleco
Ontdek de meest recente ontwikkelingen in wet- en regelgevingen, standaarden en normen in energieopslagsystemen. Henry Lootens neemt je mee in de uitdagingen bij de integratie van batterijen in het elektriciteitsnet.

Henk Brans, onderzoeker-adviseur Veilige Energietransitie NIPV
Ontdek hoe het NIPV energieopslagsystemen behandelt, risico’s analyseert en welke beheersmaatregelen worden genomen in een boeiende sessie van Henk Brans. Aan de hand van beeldopnamen van echte incidenten wordt het begrip thermal runaway uitgelegd: het intrinsieke veiligheidsprobleem van Li-ion batterijen.

Henri Overbeek, expert Connectr - Energy innovation
Stap in de praktische toepassing van de wereld van DClaadtechnologie en hoogvoltage batterijsystemen met Henri Overbeek. Hij is een expert op dit gebied. Aan de hand van cases neemt hij je mee bij het begrijpen van veilige implementatie van batterijtechnologie in de praktijk en worden de geleerde lessen van de andere sprekers vertaald naar praktijksituaties.

Verdere Informatie

Andere Masterclass

Zonder Gelijkspanning geen Energietransitie

Vanuit het unieke en gezamenlijke netwerk van bedrijven en organisaties betrokken bij de gelijkspanningstechnologie in het energiedomein, is deze masterclass georganiseerd over de mogelijkheden van gelijkspanningstechnologie in de energietransitie. Met vijf experts die hun kennis en ervaring delen.

Peter Vaessen