Expertsessie Risicopercepties versus Risicoberekeningen

kosten berekeningen

Gedurende het jaar vinden er diverse Expertsessies Kosten Infra plaats. Tijdens deze expertsessies verkennen we grondig een afgerond actueel onderwerp of marktvraag en bespreken ervaringsdeskundigen dit tot in detail. Het zijn praktische workshops over wisselende kostenonderwerpen.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Arnhem
Ruitenberglaan 26
Arnhem

Deelname
€ 850 incl. koffie/thee, warme maaltijd

Risico’s schatten is een risico op zich. Bereken kansen en gevolgen!

Voor de kwantificering van risico’s gebruikt men meestal kans- en gevolgklassen. Kansen en gevolgen worden daarbij geschat. Maar hoe goed zijn we daarin? Een exactere methode is risico’s daadwerkelijk te berekenen. Een risicoreservering gebaseerd op berekende risico’s geeft een hogere betrouwbaarheid.

Leerdoelen:

• Doorontwikkelen van het kansbegrip;
  • Het schatten van kansen;
  • Het bepalen van restrisico’s met Bayes;
  • Het schatten van gevolgen;
  • Toepassen van gevolgberekeningen;
  • Begrijpen en toepassen van de binomiale verdeling;
  • Begrijpen van een schadeverzekeringsvoorbeeld;
  • Heuristieken en drogredenen.

Deze expertsessie bevat een huiswerk-opdracht: Je onderbouwt een aantal risico's uit je eigen praktijk met zowel kans- en gevolgklassen als met een exacte berekening en je maakt een korte presentatie over de toegepaste casus.

Lesdagen

Er staan 3 data gepland, maar deze expertsessie bestaat uit 2 lesdagen (eerste en laatste) en 1 zelfstudiedag (middelste). Op deze zelfstudiedag heb je de mogelijkheid om met je groepje samen te komen op de HAN. Wil je met jouw groepje liever op een ander moment in die week samenkomen, op de HAN of op een andere werkplek, dan ben je daar uiteraard vrij in.

Voor wie?

• Kostendeskundigen, risicomanagers en adviseurs van zowel overheden, ingenieursbureaus als opdrachtnemers in de GWW-sector.

Gastdocent

• André Bijl-Weisz, werkzaam bij de Provincie Noord-Holland als Senior kostendeskundige en coördinator Kostenteam PNH