Onderzoekers van de HAN vergrootglas

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Pierre Gorissen, associate lector bij het Lectoraat Leren met ict van de Academie Educatie.

Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?

Wij voeren als Lectoraat Leren met ict praktijkgericht onderzoek uit om gepersonaliseerd leren met inzet van ict én digitale geletterdheid in het onderwijs verder te ontwikkelen. Ik richt me daarbij op de digitale geletterdheid van docenten en studenten voor leven, leren en werken: wat moeten ze daarbij weten en kunnen? Dan moet je denken aan nepnieuws leren herkennen, wachtwoordbeveiliging organiseren, social media gebruik of weten welke rol kunstmatige intelligentie speelt in ons dagelijks leven. Docenten moeten hun studenten daarbij begeleiden, die weten lang nog niet alles op dat gebied. Zeker niet als het om verstandig gebruik of ethische en maatschappelijke dilemma’s gaat. Dit vraagt iets van de competenties van docenten. Van ervaren docenten, maar ook van toekomstige docenten. Daarom richten we ons ook op lerarenopleiders en op de vraag hoe zij toekomstige docenten op dit vlak kunnen opleiden.

Portretfoto Pierre Gorissen

Hoe onderzoek je dat?

Op een aantal manieren. Zo hebben we een zelfscan ontwikkeld op basis van een competentieprofiel dat nationaal en internationaal breed gebruikt wordt. De zelfscan bevat praktische opdrachten en vragen die studenten goed of fout kunnen beantwoorden. Na afloop krijgen ze direct een score en uitleg over de onderwerpen, zodat ze weten waarin ze zich nog kunnen ontwikkelen. Opleidingen krijgen zo een beeld van waar zij extra aandacht aan moeten besteden. Hoe die ondersteuning vorm krijgt kan onderwerp zijn van een multidisciplinair ontwikkelteam, een iXperium-designteam. En dat kan dan weer leiden tot professionaliseringsbehoeften bij docenten. Ook daarvoor ontwikkelen we ondersteuning en manieren om te professionaliseren. Er is een competentieprofiel en bijbehorende monitor om die ontwikkeling in kaart te brengen.

Wat wil je met je onderzoek bereiken?

Ik wil eraan bijdragen dat we studenten opleiden die zelf digitaal geletterd zijn én de digitale transformatie in bedrijven en de samenleving kunnen begeleiden, want dat is hard nodig. Niet alleen omdat bedrijven daar grote behoefte aan hebben, maar ook omdat we willen dat onze studenten impact maken op hoe de samenleving er uit gaat zien. De zelfscan brengt daarbij alleen de basale vaardigheden in kaart, daarmee ben je er dus nog niet. Maar er zijn nog best veel studenten die, als ze bij de HAN starten, nog niet voldoende digitaal vaardig blijken te zijn. Dat levert ze een achterstand op bij de start van hun studie. De informatie van de zelfscan helpt hen dan bij het krijgen van een beeld van waar ze staan en maakt dat opleidingen daar beter bij kunnen begeleiden en zo kansengelijkheid bevorderen.

Ook van docenten kun je niet zomaar verwachten dat ze zich de benodigde competenties eigen maken. Zij moeten niet alleen zelf digitaal geletterd zijn, maar ook hun studenten daarbij begeleiden. Lerarenopleiders moeten hun studenten digitaal vaardig maken en leren hoe zij op hun beurt andere studenten begeleiden en zich de rest van hun leven op dat vlak blijven ontwikkelen. Een mooie uitdaging dus.

Waarmee maak je het verschil?

We helpen docenten aan de benodigde kennis en instrumenten om onderwijs te ontwerpen op basis van onderzoek en kennis uit de praktijk. Dit om recht te doen aan verschillen tussen studenten en ze te begeleiden op hun pad naar digi- en datavaardige professionals. Professionals die een betekenisvolle rol kunnen spelen in de digitale transformatie.

Meer onderzoekers van de HAN?

Jan Willem Teunissen

Ik heb me altijd gefocust op talentontwikkeling en vind het interessant om te bekijken hoe we dit kunnen optimaliseren. Weten wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen sportprofielen, biedt een aantal voordelen.

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Hubèrt Bijsterveld

Digitale innovatie is nodig om toekomstbestendig te zijn als bedrijf. Hoe geef je vorm aan de digitale transformatie? Waar begin je dan? Ik vind het belangrijk als onderzoeker te kijken naar technologie, mens en business.

Portretfoto Hubèrt Hubert Bijsterveld 2022 smart business lectoraat

Edwin Buijs

Het LeerLab monitoronderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de factoren binnen het LeerLab en de (eigentijdse) werkplek die bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van de studenten.

Edwin Buijs

Jasper Jeurens

De menselijkheid in technologie ontbreekt vaak. Dat wil ik veranderen. Hoe zetten we het in om mensen dichter bij elkaar te brengen? Om dat in situaties te bekijken – elke sociale situatie anders – voer ik experimenten uit."

Profielfoto van Jasper Jeurens, onderzoeker bij de HAN

Marloes de Lange

"Er zijn verschillende redenen waarom de doorstroom van mbo-studenten nog niet altijd goed gaat. De ambitie onder studenten is groot. Tegelijkertijd zien we dat een grote groep in het 1e jaar van de hbo-opleiding strandt."

Marloes de Lange

Marco Dumont

"Een leven lang leren kan een stuk efficiënter als de medewerker beter inzicht in zijn of haar competenties heeft."

Portret Marco Dumont, onderzoeker Embedded Systems Engineering

Nienke Hofstra

"Onze maatschappij staat voor grote uitdagingen. Dit vraagt (onder andere) om effectievere en efficiëntere logistieke processen. Een belangrijke sleutel is ander keuzegedrag van mensen."

Portret Dr. Nienke Hofstra, onderzoeker bij het lectoraat Logistiek en Allianties aan de HAN

Paul Rood

"Om ook in de toekomst goede zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden zullen we de komende decennia slim en innovatief moeten ontwikkelen."

Portret foto van Paul Rood

Debra Trampe en Daphne Hachmang

"Ons onderzoek is belangrijk omdat onderwerpen zoals de invoering van de Omgevingswet en ‘inclusief communiceren’ erg leven bij gemeenten."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Bram Kin

"Logistiek is gevarieerder dan men vaak denkt. Het gaat niet enkel om het thuisbezorgen van pakketten en de bevoorrading van supermarkten en restaurants."

Portret Bram Kin

Martina de Witte

"Juist zorgbehoevende ouderen en mensen met een verstandelijke beperking die extra kwetsbaar zijn voor de gevolgen van stress hebben baat bij muziektherapie."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Jos Sanders

"Met de juiste skills op het juiste moment kunnen we de problemen op de IC’s en in de bouw sneller oplossen.”

Jos Sanders bij AWVN CrisisKrakers

Suzanne van Hees

"We willen een handreiking opleveren die getoetst is en werkt. In feite moeten we tegen de werkgever kunnen zeggen: ‘Als dit aan de hand is, kun je dat doen’."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Maya Sappelli

"Hoe maken we uitkomsten van data science echt begrijpelijk en bruikbaar voor de eindgebruiker?"

Foto Maya Sappelli, onderzoekers van de HAN

Jeroen Veen

"Ik wil effectieve hulpmiddelen ontwikkelen die betaalbaar, breed beschikbaar en makkelijk te gebruiken zijn."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Menno Merts

"Door met bestaande motoren, na een beperkte aanpassing, op hernieuwbare brandstof te kunnen draaien kan op korte termijn een grote verduurzaming bereikt worden met een kleine footprint."

Menno Merts in onderzoekssetting
Meer weten over?
 

Lectoraat Leren met ict

Goed onderwijs in ict geletterdheid draagt bij aan het verkleinen van kansenongelijkheid. En ict is onmisbaar om het onderwijs flexibeler en op maat inrichten. Dit vraagt om leraren(opleiders) die competent zijn in leren en lesgeven met én over ict.

Lectoraat Leren met ict
Meer weten over?
 

Slim - Smart Region

Om bij te dragen aan de digitale transformatie focust de HAN in haar onderwijs en onderzoek op het samen grenzen verleggen met digitale technologie. Met het onderzoek van Pierre draagt hij ook bij aan deze focus door het zwaartepunt Slim - Smart Region. 

  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
Zwaartepunt Slim - Smart Region