e848ed01-cff3-11ee-abc1-3e6205446714 bouwkundige bespreekt bij een venster de voortgang met een medewerker

Steeds meer bedrijven in de bouw en infra worstelen met de vraag hoe zij aan goed getrainde én gemotiveerde vakmensen komen. En hoe ze hen langer, beter en meer duurzaam kunnen inzetten. In dit project pakken we deze problemen aan door te experimenteren met digitale skills paspoorten voor vakmensen.

Snelle info

Status:

Lopend

Start

September 2023

Looptijd:

2 jaar

Subsidie

SIA - Raak MKB

Projectleider:

Jos Sanders

Projectkenmerk

SU1636

Aanleiding

Nederland staat voor enorme (ver)bouwopgaven. Daarvoor zijn veel goed getrainde én gemotiveerde vakmensen nodig. Ook het mkb in de bouw en infra staat hiervoor aan de lat. Steeds meer mkb bedrijven in de bouw en infra geven aan te worstelen met de vraag hoe zij aan voldoende vakmensen komen en hoe zij vakmensen ook langer, beter en meer duurzaam kunnen (blijven) inzetten. Daarvoor zeggen mkb bedrijven vooral behoefte te hebben aan slimme manieren om een actueel en volledig inzicht te krijgen van het in hun bedrijf beschikbare vakmanschap (de aanwezige 'skills'). Daarnaast is er behoefte aan professionele hulp bij het (langer) inzetbaar houden van vakmensen.

Doel

In dit project gaan we samen met Volandis en 10 Mkb bedrijven uit de bouw en infra deze problemen aanpakken. Dat doen we door te experimenteren met 'digitale skills paspoorten voor vakmensen (DSP)'. Het DSP geeft medewerkers en bedrijven een actueel en volledig inzicht in de eigen 'skills voorraad'. Dat inzicht gebruiken we om zowel Mkb bedrijf als medewerkers concrete handvatten te bieden voor verduurzaming van de inzetbaarheid. We richten ons in dit project op de begeleiding en implementatie van het DSP, waarbij we grote aandacht hebben voor de rol de hrm'er en leidinggevende hierin, alsook de coaches die de werknemers gaan ondersteunen in het gebruik.

Onderzoeksvragen

We hanteren de volgende hoofdvraag:

“Hoe zorgen we ervoor dat inzet van Digital Skills Paspoorten bijdraagt aan meer eigen regie bij (aankomende) vakmensen op leren en ontwikkelen en welke begeleiding is daarbij voor wie nodig, wenselijk en effectief?”

Om deze hoofdvraag te beantwoorden werken we met drie deelvragen.

  1. In hoeverre draagt de inzet van DSP bij aan eigen regie op leren en ontwikkelen bij vakmensen?
  2. Welke begeleiding is voor wie effectief?
  3. Hoe kan een mkb bedrijf DSP het beste implementeren en borgen?

Onderzoeksmethode

In vragenlijstonderzoek, multiple case studies en reflexieve monitoring in actie (RMA) stellen we vast of, in hoeverre én hoe de DSP aanpak mkb bedrijven ook écht helpt. Om inzicht te krijgen in skills en om vakmensen langer inzetbaar te houden. Maar ook om te bepalen welke begeleiding daarbij effectief is en hoe een DSP aanpak succesvol kan worden geïmplementeerd in Mkb bedrijven. We werken daarbij intensief samen met een breed consortium (roc’s, hogescholen, sociale partners, mkb bedrijven en kennisinstellingen) om onderzoeksresultaten gedurende het project bruikbaar te maken voor (bouw)bedrijven en het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

Meer weten? Neem contact op met:

Lector Jos Sanders

  • 06-50524618
  • Jos.Sanders@han.nl
  • Lectoraat
     

    Human Capital Innovations

    De meeste mensen houden ervan nieuwe dingen te leren en zichzelf uit te dagen. Maar veel mensen leren liever met hun handen dan met hun hoofd. Ons lectoraat zoekt manieren om een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend te maken.

    groep jonge mensen rond presentatie
    Zwaartepunt
     

    Smart Region

    Met het zwaartepunt Smart Region wil de HAN van waarde zijn in de regio en daarbuiten. We werken aan de wendbaarheid van mensen, teams en organisaties in een snel veranderende wereld. We helpen bij slim innoveren en implementeren van nieuwe technologieën (Smart Innovation), het wendbaar maken van mens en bedrijf met vernieuwend onderwijs (Smart Education) en we bouwen een netwerk (Smart Partnerships). Samen verleggen we de grenzen met digitale technologie!

    Smart Region vrouw met bril