Headerfoto Lectoraat

De meeste mensen houden ervan nieuwe dingen te leren en zichzelf uit te dagen. Maar veel van hen leren liever met hun handen dan met hun hoofd. Ze hebben minder met formele vormen van scholing. Toch leren alle mensen dagelijks prachtige, praktische, dingen. Iedereen ontwikkelt zich. Een leven lang.

Hoe kunnen we naast formele vormen van scholing ook die informele en non formele leerervaringen gebruiken en waarderen in het arbeidsmarktverkeer? En hoe bouwen we daar slim en efficiënt op voort? In (vrijwilligers)werk. Voor de arbeidsmarkt. Maar ook in het (vervolg)onderwijs. Het Lectoraat Human Capital Innovations (HCI) zoekt manieren om een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekender en zichtbaarder te maken op een manier die aansluit bij de behoeftes van (potentiële) werkenden en werkgevers. Op individueel niveau, in de werkomgeving, in het onderwijs en in de regio. Dat doen we in verschillende vormen van (regionale) samenwerking.  
Met ons praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek zoeken we naar manieren om een leven lang ontwikkelen voor iederéén vanzelfsprekend en inzichtelijk te maken en dat te koppelen aan innovatief HRM/L&D beleid in organisaties en lokaal, regionaal en (inter)nationaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid. Zowel de formele als informele en non formele ontwikkeling krijgen daarbij onze volle aandacht. Van de peuter- tot en met de pensioensleeftijd. Onze onderzoekslijnen zijn daarbij: slimmere mensen, slimmere werkplekken, slimmere regio’s en slimmere professionals. 

  • Onderzoek

    Het lectoraat HCI doet praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek op het gebied van een leven lang ontwikkelen. We staan hierbij met al onze benen in de praktijk. En hebben een enorm spectrum aan denk- en doepartners in de driehoek onderwijs & onderzoek, werkveld en overheid.

  • Onze kennis

    Het veelzijdige onderzoek van ons lectoraat HCI resulteert in publicaties, publieke optredens en praktische kennis-, onderwijs- en werkveldproducten voor de samenleving. 

Nieuws

Handreiking geeft publieke professionals houvastArbeidstoeleiding vrouwelijke statushouders
Twee vrouwen in gesprek in een kantoorsetting. Ze lachen en hebben een laptop en papieren.
zorgprofessionals overleggen. eenmalig te gebruiken voor WZW handreiking nieuwsbericht.
De Microlino is afgeleverd en is een van de microcars van de HAN. De Microlino wordt ingezet voor onderzoek door het LEV Kenniscentrum in samenwerking met Health City Lab. Beide zijn onderdeel van respectievelijk Lectoraat Automotive Research en Lectoraat Logistiek en Allianties van de HAN.
Podcast energietransitie. SEECE, Alfred Schut, Erik Linthorst en Jos Sanders
Foto van Lilian Beijer, Yvonne de Haan en Geert Frederix nadat ze zijn geinstalleerd als lector voor het lectoraat Digitale Transformatie in de Revalidatiezoorg
HAN, UWV en WerkBedrijf Rijk van NijmegenEen samenwerking die ‘werkt’
Het publiek tijdens De Grote Generatieshow
Infographic Fieldlab Campus HeijendaalIn beeld: samenwerking op de campus van de toekomst
Overzicht campus Nijmegen gebouw LvS2
Etalagebijeenkomst over Open Eind LeeromgevingOp weg naar het onderwijs van de toekomst
15 april Etalagebijeenkomst Open eind leeromgeving HAN Nijmegen
Loopbaanoriëntatie- en begeleidingStudiekeuze: een rationeel proces?
Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin
Lector
 

Jos Sanders

Hoe maken we van een leven lang ontwikkelen (LLO) iets vanzelfsprekends? Voor iedereen. En hoe borgen we LLO bij mensen, organisaties en in lokaal, regionaal en (inter)nationaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid? Lector Jos Sanders onderzoekt het met zijn team. Hij zet daarbij zijn ruime ervaring en netwerk in opgebouwd in vijfentwintig jaar wetenschappelijk, toegepast wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek naar employability, duurzame inzetbaarheiden leven lang ontwikkelen. 

Jos Sanders, werkzaam bij lectoraat Leren tijdens de loopbaan. lichte blauwe blouse, kobalt blauw jasje
Associate Lector Regionale Arbeidsmarkt en Onderwijs
 

Sarah Detaille

Om mensen duurzaam te laten participeren op de arbeidsmarkt en krapte op de arbeidsmarkt te kunnen oplossen zijn passende human capital instrumenten nodig om op micro-, meso- en macroniveau een leven lang ontwikkelen en innovaties te bevorderen. Dit vereist naast een strategische rol van de HR(D) manager ook andere kennis en competenties van de HRD manager. Associate lector Sarah Detaille draagt met haar sociologische en HRM kennis bij aan de verschillende onderzoekslijnen van het lectoraat.

Sarah Detaille, werkzaam bij lectoraat leren tijdens de beroepsloopbaan. blauwe blouse

Ons team

Betrokken bij het lectoraat

Jos Sanders

Lector
Lector Jos Sanders

Sarah Detaille

Associate Lector
portret Sarah Detaille

Mariëlle Verhoef - van Lier

Senior onderzoeker
Onderzoeker Educatie
T-shirt met print en brildragend

Stephan Spieker

Ondersteuner
Foto Stephan Spieker

Joost Wanders

Ondersteuner
Joost Wanders

Mechteld Lengkeek

Docent-onderzoeker
Mechteld Lengkeek

Martijn Peters

Docent-onderzoeker
Onderzoeker Martijn Peters beroepspedagogiek

José Cuperus

Docent-onderzoeker en PD kandidaat
Jose Cuperus, werkzaam als hoofddocent bij Sport en Bewegen. Gekleurde blouse

Haske van Vlokhoven

Docent-onderzoeker
Haske van Vlokhoven

Marloes de Lange

Docent-onderzoeker
Marloes de Lange

Petra Peeters

Hoofddocent
Docent LD Petra Peeters

Marlo Kengen

Hoofddocent
profielfoto marlo kengen

Roos de Boer

Front office medewerker
Roos de Boer, werkzaam als administrateur bij Academie Organisatie en Ontwikkeing. lichtblauw shirt, donkerblauw vest, brildragend en oorbellen

Levi van Dijk

Onderzoeker, ervaringsdeskundig adviseur
iets

Martijn Span

Docent-onderzoeker
Martijn Span

Marc Damen

Docent-onderzoeker
profiel foto, Marc Damen, Lectoraat hrm, 2022

Leon Noij

Hoofddocent
Leon Noij

Monique Bos - Wijers

docent
Monique Bos Wijers

Alex de Veld

docent
Alex de Veld

Andere betrokkenen bij het lectoraat

Claudia Klarenbeek

Skills en EVC adviseur bij Volandis, bouwt samen met de HAN aan het Digtaal Skills Paspoort voor Vakmensen. Phd kandidaat op thema dialogsich valideren skills

Angela Messioui-Zegers

Organization Development & People Insights Manager bij Vodafone Ziggo en Phd kandidaat op thema kennisveroudering en ziekteverzuim

Nico van der Meer

Werkt aan het promotietraject 'Krachtige leerwerkomgeving in de bouwkolom'. Werkzaam als technical manager Benelux bij CPG Nederland.

Teampagina Lectoraat Human Capital Innovations

Bekijk ook onze teampagina voor meer informatie over ons team. 

Gerelateerde opleidingen

Learning & Development in Organisations (Opleidingskunde)

Voltijd Bachelor opleiding

Bij Learning and Development in Organisations (voorheen Opleidingskunde) leer je hoe werknemers leren en zich ontwikkelen. Als trainer/coach, HR-adviseur of ontwikkelaar bedenk je trainingen en adviseer je over leren en ontwikkelen. Je wilt mensen iets leren, maar niet voor de klas staan.

cacbda2c-0cf7-11ee-b101-02565807075b Learning and Development in Organisations, studenten lopen op LVS10

Human Resource Management

Voltijd Bachelor opleiding

Met de opleiding Human Resource Management (HRM) draag je bij aan iemands persoonlijk functioneren en aan het functioneren van de organisatie. Hoe zet je de juiste mensen op de juiste plek om ze tevreden te houden en ze te helpen de organisatiedoelen te bereiken? Dit leer je bij deze HRM opleiding!

267b4272-0cf8-11ee-9435-02565807075b Studenten HRM in gesprek, foto 3672

Bedrijfskunde

Voltijd Bachelor opleiding

Flexibel zijn en slim innoveren is voor bedrijven een must. Markten kunnen onrustig zijn, maar jij houdt het hoofd koel. Jij wordt de expert om organisaties duurzaam te verbeteren en te vernieuwen. Bedrijfskunde is gericht op de praktijk: je leert door te doen!

e1ab5484-0cf7-11ee-ac8b-02565807075b Foto Bedrijfskunde voltijd Nijmegen, studenten buiten

Toegepaste Psychologie

Numerus fixus opleiding

Verwonder jij je vaak over het gedrag van mensen? Wil je leren achterhalen welke gedachten en gevoelens hierbij horen? De focus van HAN Toegepaste Psychologie ligt op Arbeid & Gezondheid. Je leert hoe je het gedrag van werkende volwassenen kan begrijpen en beïnvloeden. Worden wie je bent, dat werkt!

79bec200-0cf9-11ee-aca5-02565807075b Toegepaste Psychologie TP, foto 2432, studenten doen kaartspel aan tafel en docent geeft uitleg, overleg, samenwerken

Contact

Stuur ons gerust een bericht

  • lectoraat.hci@han.nl
  • Postadres

    Laan van Scheut 10, 6525 EM Nijmegen

    Academie
     

    Organisatie en Ontwikkeling

    De academie Organisatie en Ontwikkeling leidt op tot ondernemende, onderzoekende en verbindende professionals. Stuk voor stuk leveren ze een duurzame bijdrage aan goed werk, vitale werknemers en aan economische groei.

    Blijf op de hoogte
     

    Om impact te kunnen maken op de digitale toekomstbestendigheid in het werkveld en in ons onderwijs, draagt de focus van de HAN op Slim – Smart Region bij aan het samen grenzen verleggen met digitale technologie. Dit gebeurt door het samen leren innoveren, delen van kennis en het creëren van ontmoetingsplekken. Meer informatie hierover op www.han.nl/slim.

    Smart Region vrouw met bril