Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Ass. Lectoraat Business Ethics

Worstelen, kietelen, klokkenluiden en bespreekbaar maken

Worstelen, kietelen, klokkenluiden en bespreekbaar maken - vier werkwoorden die van toepassing blijken op de vier workshops tijdens het symposium 'Hoe kan de financieel professional de wereld redden?' op 16 april 2024. Workshopmoderators Henk Ruiter, Fred de Jong, Paul Brouwer en Nicole den Hartigh geven elk een eerste terugblik!

29 april 2024
Ass. Lectoraat Business Ethics

Kennis - oh, dat kostbare goed

Kennis - het heeft wel iets weg van parels. Mensen plegen soms fraude om eraan te komen, om die waardevolle kennis onrechtmatig te bemachtigen. Of mensen verbergen hun kennis. Ze sluiten zich als oesters als ze zich niet veilig voelen om ‘m te delen, omdat ze bang zijn dat anderen ermee vandoor gaan en er geld mee verdienen dat ze niet toekomt. In gesprek met Nicole den Hartigh over die kostbare kennis.

Janet Steenhuis
13 november 2023
Portretfoto van Nicole den Hartigh, onderzoeker bij het lectoraat Futurerproof Control van de academie Financieel Economisch Management.
Ass. Lectoraat Business Ethics

Stel nou, dat alleen geld niet meer leidend is?

Niks 'stel nou' als het aan onze onderzoekers ligt, want we zitten in baanbrekende maatschappelijke transities die het financiële beroep helemaal op de schop gooien. Dat was de boodschap op dinsdag 20 juni tijdens het HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is | Nieuw economisch denken voor de financieel professional'.

02 juli 2023
Publiek bij HAN-symposium Als alleen geld niet meer leidend is. Locatie aula Ruitenberglaan 26 te Arnhem.
Ass. Lectoraat Business Ethics

Kritische noten kraken over de CSRD

Een klas vol koplopers – zo zou je de financieel professionals die deelnemen aan de HAN-cursus ‘Aan de slag met CSRD’ wel kunnen noemen. Ze maken zich klaar voor een totaal nieuwe tak van sport, namelijk het rapporteren over niet-financiële waarden, zoals ecologische en sociale waarde.

23 mei 2023
Paul Brouwer geeft les aan professionals in de cursus Aan de slag met CSRD. Locatie R31.
Ass. Lectoraat Business Ethics

“Tegen je geliefde zeg je toch ook niet: vandaag een 7,5 voor jou?"

Een kijkje in de les! Preciezer gezegd: in de gastles die docentonderzoeker Paul van der Lecq geeft aan propedeusestudenten van de Academie Financieel Economisch Management. Een les met een ongebruikelijke inhoud en na afloop praten we even na met Accountancystudent Julia Zwaanenburg.

25 april 2023
Paul van der Lecq geeft college aan propedeusestudenten van de Academie Financieel Economisch Management. Locatie auditorium R31.

Greenwashing is een aansprakelijkheidsrisico

Financiële instellingen hebben een grote verantwoordelijkheid bij het tegengaan van witwassen en het financieren van terrorisme. Een volgend aansprakelijkheidsrisico waar financiële instellingen mee te maken kunnen krijgen is dat van greenwashing, het doen van misleidende duurzaamheidsclaims.

28 maart 2023
Greenwashing is een nieuw aansprakelijkheidsrisico.
Ass. Lectoraat Business Ethics

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

Als financieel adviseur is het bieden van inzicht in de kosten en baten van een huishouden de eerste stap naar financiële vitaliteit. Het werken aan financieel vitale klanten heeft voor de financieel adviseur vier dimensies.

21 maart 2023
Aandacht voor financiële gezondheid loont
Ass. Lectoraat Business Ethics

Duurzaamheid en belastingen: Jouw stem doet er toe!

Waar plaatsen we nieuwe woningen en windmolens? Investeren we in wegenaanleg of openbaar vervoer? Hoe beschermen we onze natuur en houden we de provincie leefbaar?

13 maart 2023
Nieuwsbericht Online Verkiezingsdebat
Ass. Lectoraat Business Ethics

Wat hebben CSRD en taal met elkaar te maken?

Het klinkt de laatste tijd vaker: ‘Alleen met circulariteit en technische innovaties komen we er niet in de transitie naar duurzaamheid’. Wat zou er nog meer nodig kunnen zijn?

19 september 2022
Portretfoto van kwartiermaker Morele Economie Paul van der Lecq. Genomen in de hal van Ruitenberglaan 31.

Transformatie als publiek vraagstuk

De uitkomsten en inzichten van de webinars 'De publieke sfeer' zijn gepubliceerd in het New Financial Magazine. Ze maken deel uit van het essay ‘Transformatie als publiek vraagstuk’. Associate lector Henriëtta Joosten gaat hierin dieper in op het belang van het publieke gesprek voor een nieuwe, menselijke en dienstbare economie.

02 juli 2021
Joosten ass lector