HAN-student test reanimatiepop met succes in kinderziekenhuis

Stijn van Pruissen, HAN-student Industrieel Product Ontwerpen (IPO), studeerde op 4 april succesvol af op een reanimatiepop die gebruikt wordt om Basic Life Support voor baby's te trainen. Hij heeft de pop een paar weken voor zijn verdediging met succes getest in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Daar waren ze onder de indruk van de innoverende toepassing!

Reanimatiepop HAN-student succesvol getest in kinderziekenhuis

Inbrengen beademingsbuis

Gebreken in zorghulpmiddelen kunnen overal gebeuren. Zo ook bij de reanimatiepoppen die gebruikt worden om Basic Life Support voor baby's te trainen. Afgelopen jaar heeft IPO-student Stijn van Pruissen een project gedaan dat zich richtte op het maken van een beter product voor neonatale Basic Life Support trainingen. Zijn doel: mensen sneller opleiden en daarmee het tekort aan zorgpersoneel te verminderen.

Het resultaat is een reanimatiepop waarop het trainingsscenario kan worden uitgebreid met intubatie; het inbrengen van een beademingsbuis. Dit is vaak een opvolgende stap na het reanimeren. Door intubatie in deze simulator te integreren wordt een reanimatietraining in staat gebracht om een uitgebreider scenario na te spelen.

IPO-student Stijn studeerde succesvol af op een reanimatiepop die gebruikt wordt om Basic Life Support voor baby's te trainen.

Stijn is even daarvoor naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) gegaan met het resultaat van zijn afstudeerproject.

Arts Jozua heeft zijn product getest en feedback gegeven op basis van zijn extensieve ervaring op de neonatale intensive care.
Arts Jozu van Duuren is onder de indruk van het afstudeerproject van IPO-student Stijn van Pruissen (fotografie: WKZ)

Pop testen in Wilhelmina Kinderziekenhuis

Stijn is een paar weken voor zijn verdediging naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in Utrecht afgereisd om het resultaat van zijn afstudeerproject te testen. Jozu van Duuren, verpleegkundige neonatale intensive care, heeft zijn product getest en hele bruikbare feedback gegeven op basis van zijn extensieve ervaring op zijn zorgafdeling. Deze inspirerende feedback nam Stijn mee in zijn succesvolle verdediging.

Van Duuren is onder de indruk: "Stijn heeft er hard voor gewerkt. Prachtig hoever hij en iedereen die hem heeft geholpen al zijn gekomen. Ik hoop dat zijn passie overgedragen mag worden op alle andere studenten. En wat mooi om zo'n bijzondere samenwerking te hebben met HAN Industrieel Product Ontwerpen (in samenwerking met het Health Concept Lab) en het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ)!"

Stijn heeft zijn afstudeerproject uitgevoerd onder de vlag van het HAN Health Concept Lab met directe begeleiding van docentonderzoeker Johan Korten.

Inmiddels zet Stijn de volgende stap en gaat verder studeren aan de Oxford Universiteit. In Oxford zal het niet bij alleen studeren blijven, omdat hij gaat ook deel uitmaken van het roeistudententeam. Want hij is namelijk ook nog topsporter!

Bronnen: HAN, WKZ, LinkedIn Stijn van Pruissen