Eerste StuKO Edubadges uitgereikt aan HAN-studenten

Studentdocenten zijn een verrijking voor het onderwijs, mits ze goede training en begeleiding krijgen. De eerste HAN-studenten hebben hun traject succesvol afgerond en namen vorige week hun welverdiende Edubadge in ontvangst!

Op 11 april zijn de allereerste edubadges uitgereikt aan HAN-studenten. De uitreiking vond plaats op het StuKO Symposium in Groningen, waar de studenten deze digitale certificaten mochten ontvangen in de vorm van speciaal afgedrukte exemplaren.

Erkenning en waardering

Sinds vorig studiejaar participeert HAN University of Applied Sciences in het landelijke project Student Kwalificatie Onderwijs, kortweg StuKO. Deelnemende hogescholen en universiteiten werken samen aan training, begeleiding, erkenning en waardering (certificering) van studenten die op hun eigen instellingen onderwijsactiviteiten verzorgen.

Binnen dit project is het digitale “StuKO approved” certificaat Edubadge ontwikkeld dat studenten kunnen ontvangen na afronding van een didactische basistraining. Het landelijk erkende diploma is bedoeld als vorm van erkenning en waardering voor studentdocenten. Het geeft de garantie dat deelnemers gedegen traning en begeleiding hebben gehad. De eindtermen en inhoud van de training zijn afgestemd met een groot aantal universiteiten en hogescholen.

Werken als mentor voor 1e-jaars

Studenten hebben bij een aantal HAN-opleidingen een onderwijsrol, bijvoorbeeld bij Werktuigbouwkunde en de Engelstalige variant Mechinal Engineering in Arnhem. Ouderejaarsstudenten werken als mentor binnen de 'study support hours' van de 1e-jaars.

Iedere klas van 25 studenten heeft daarbij 2 mentoren. Zij hebben als belangrijkste taak om een band aan te gaan met de 1e-jaars, zodat die zich op hun gemak voelen en zich kwetsbaar durven opstellen om hun vragen te stellen. Mentoren helpen daarnaast door praktische tips te geven en hun ervaringen te delen, bijvoorbeeld over de aanpak van vakken. Inhoudelijk ondersteunen ze door te begeleiden bij huiswerkopgaven en samen extra te oefenen.

De eerste HAN-studenten hebben hun training als studentdocent succesvol afgerond. Beloning: een Edubadge! (foto: HAN)

Didactische competenties

Nieuwe studentmentoren nemen deel aan een praktische kick-off-training, gevolgd door 3 inhoudelijke trainingen ter versterking van hun didactische competenties. Daarbij ligt de focus op hun belangrijkste taakstelling: 'Don’t give them fish. Teach them how to catch one.'

Jan Martens, StuKO projectlid en trainer van HAN Academy, is enthousiast over de unieke kracht van student-voor-student: "Mooi om te zien hoe de studentmentoren haarfijn aanvoelen waar de motivatie van medestudenten geremd of gestimuleerd wordt. Ook voelen ze goed aan dat ze niet op de docentstoel moeten gaan zitten, en dat juist hun specifieke student-studentrelatie in deze context zo effectief is."

Waardevolle ervaringen om te delen

Naast het volgen van de trainingen bezochten studentmentoren elkaars lessen en verzamelden feedback. Voorbeelden van inzichten: ga naast de student zitten (in plaats van te blijven staan) en nodig ze uit om het samen te doen.

Hanneke Pieters, projectcoördinator en docent HAN Werktuigbouwkunde, ziet een enorme groei van ‘haar’ studentmentoren. Niet alleen in haar lesbezoeken, maar ook tijdens hun wekelijkse online intervisiebijeenkomsten. "Ze hadden zoveel waardevolle ervaringen die ze met elkaar deelden. Het was een mooie dynamiek!"

Al met al investeerden studentmentoren dus flink ter toerusting op hun rol. Ze rondden hun traject succesvol af en namen vorige week hun welverdiende Edubadge in ontvangst . Van harte proficiat Juan Andrès Betancur Rangel, Dawood Dawood, Dylan Marriott, Gijs Bartels, Ky Do, Gijs Stuik, Laura Brunekreeft, Harry Higgins en Rey van den Kieboom: dank voor jullie inzet!

Effect van “near-peer-teachers"

Het project wilde de huidige uitval van 1e-jaars op de toetsen van de eerste lesperiode reduceren. Door direct een gestructureerde ondersteuning aan te bieden, verloopt de overgang naar de grotere zelfverantwoordelijkheid van studeren in het hoger onderwijs wat meer geleidelijk, zo is de gedachte. Met meer betrokkenheid, meer binding, minder achterstanden, meer motivatie voor de vervolgtoetsen en een hoger studierendement tot gevolg.

Meerwaarde voor opleidingen

De meerwaarde voor opleidingen?

1. Ten eerste hebben medestudenten een andere, meer nabije, positie dan docenten waardoor bijvoorbeeld de drempel bij studenten lager ligt om vragen te stellen. Ze connecten op een ander level en hebben dezelfde struggles ervaren met specifieke toetsen.
  2. Studenten als docenten zijn niet gelijk aan een docent, maar voeren wel zelfstandig onderwijstaken uit, met hun eigen kwaliteiten en ook hun eigen grenzen.
  3. Studenten zelf leren ook. Op didactisch vlak, en ook qua inhoud van de vakken waarbij ze hun medestudenten ondersteunen: door het uit te leggen, leer je immers zelf de stof ook nog beter te doorgronden.

Studentdocenten zijn dus een verrijking voor het onderwijs, mits ze goede training en begeleiding krijgen.

Ook ambities om studentdocenten in te zetten?

Heb je als academie of opleiding ook ambities om studentdocenten in te zetten? Waarmee je je studenten actieve partners in het onderwijs maakt? Of heb je interesse hun inzet te erkennen met een Edubadge?

Judith van den Broek, StuKO projectlid en als leerlijncoördinator peer-to-peer begeleiding werkzaam bij HAN Student Support Center, komt graag in contact via studentsupportcenter@han.nl.

Je kunt ook kijken op deze Insite projectpagina voor meer informatie.