“Je moet het meeste zelf ervaren”
Tessa van Lier staat voor het 3e jaar voor de groep op basisschool De Reuzepas in Ewijk. Een inductieprogramma was er wel, maar dat heeft ze amper gevolgd. Ze had genoeg aan de ondersteuning van haar collega's.
Tessa had het grote voordeel dat ze er 3 jaar geleden na de voltijd Pabo-opleiding bij de HAN voor koos om in groep 7 te starten met een duo-collega. Deze collega zat al 24 jaar in het vak. “Ik kon in het 1e jaar met al mijn vragen bij haar en bij de andere collega's terecht. Er was volop ruimte om met elkaar te sparren over het vak. Daar heb ik veel steun aan gehad.”
Observaties
Een vast moment om het over het onderwijs te hebben, was er niet. Tessa vertelt: “De directrice kijkt altijd nauw mee met startende leerkrachten. Ze wandelt bij alle starters de eerste 2 jaar regelmatig binnen om te proeven hoe het gaat. Ik heb regelmatig met haar informele gesprekjes gevoerd. Ook heb ik het 1e jaar 2 keer een observatie gehad van een schoolcoach vanuit de stichting”, herinnert Tessa zich.
Druk genoeg
Daarnaast zijn er op De Reuzepas vrijblijvend netwerkbijeenkomsten vanuit de stichting. “Ik startte op mijn school tegelijk met 4 andere pabo’ers van de HAN. Wij sparden natuurlijk al veel op onze eigen school, waardoor we niet per se behoefte hadden aan een extra overleg. We waren al druk genoeg.”
Zelf ervaren
Tessa heeft mede dankzij haar collega's een prima landing gehad in het onderwijs. “Je moet het meeste toch zelf ervaren.” Ze schetst: “Op de pabo leer je bijvoorbeeld hoe de escalatieladder in elkaar zit, maar in de praktijk gebeurt er altijd iets waar die theorie niet in past. Het is een kwestie van een situatie meemaken en daarop reflecteren. Dat kan alleen in de praktijk.”
Tessa merkte pas toen ze alleen voor de klas stond, wat het nut is van dingen die ze op de pabo leerde. “Eerder dacht ik weleens: ‘Wat ik moet ik ermee?’ Later zie je wat voor enorme wereld er eigenlijk achter een school steekt en valt het op dat een mentor veel overneemt van een stagiair.”
Durf te vragen
Wat Tessa jammer vindt, is dat je als stagiair bijvoorbeeld geen groepsoverzichten in mag kijken vanwege de AVG. Zelf heeft ze nu ook een stagiair meelopen en merkt ze dat ze zelf ook niet álles vertelt. Omdat je het vergeet vanwege drukte of omdat de stagiaire er niet om vraagt. Haar tip aan stagiaires is dan ook: “Durf te vragen, want je krijgt niet alles automatisch aangereikt.”
Educatie PRO
Wil jij of jouw school ook met inductie aan de slag om startende leraren een zachte landing te bezorgen? Kijk dan eens naar ons aanbod op han.nl/educatiepro.