Verpakt water? Liever uitpakken met impact!

De meeste mensen kennen ‘m wel: de Dopper. De karakteristieke hervulbare waterfles met een dop in de vorm van een beker op een nog karakteristieker voetje. Het hoofdkantoor van Dopper Nederland is gevestigd in Haarlem. Daar werkt onder andere Chrissie van Heijningen.

Chrissie van Heijningen vult de Dopper bij de Doppertap

Chrissie, 33 jaar oud, is impactmanager bij Dopper. Een rol die ze met bevlogenheid en passie vervult. Zelfs zo dat ze één van de 10 genomineerden is voor MVO Manager van het jaar 2023.

Op naar de HAN

In de lente van dit jaar maakte Chrissie op zes dinsdagavonden de reis naar de Arnhemse campus van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. In een groep van 15 cursisten (“met de meest uiteenlopende achtergronden”) liet ze zich bijpraten over de CSRD, de Corporate Sustainability Reporting Directive, en ze oefende in groepjes met casussen.

Een groot pluspunt vind ik dat de CSRD niet meer als een ondoorzichtig, onoverzichtelijk en log pakket aan regels en criteria op mij overkomt. 't Is behapbaar geworden.

Hoge verwachtingen

Chrissie: “De CSRD (Europese wetgeving voor duurzaamheidsrapportage – red.), we horen er veel over. Wij vallen echter buiten de bedrijven voor wie de verplichting gaat gelden. Toch krijgen wij als middelgrote onderneming via onze ketenpartners er wel mee te maken: zij gaan ons vragen stellen. Dus ik had het gevoel: het is wijs om er iets mee te gaan doen, in ieder geval ons licht op te steken. Even rondkijken en ik stuitte op de cursus van de HAN. Net mooi van lengte, net mooi van diepgang, net mooi van prijs. Daar zou ik de antwoorden gaan vinden op mijn vragen; ja, ik startte met hoge verwachtingen.” (lacht)

En kwamen die uit? “Ja, toch wel. Een groot pluspunt vind ik dat de CSRD niet meer als een ondoorzichtig, onoverzichtelijk en log pakket aan regels en criteria op mij overkomt. Hij is behapbaar geworden.”

Al zakendoend goed doen

Na haar studies Psychologie en Communicatiewetenschappen werkte Chrissie bij een NGO, een organisatie voor kinderrechten. “Dat beviel zeker, maar ik verlangde er ook naar om te werken bij een bedrijf in de commerciële sector én dat goede dingen doet. Zeg maar: dat al zakendoend goed doet. Een bedrijf dat opereert in een samenleving met regels, onhebbelijkheden, uitdagingen en dat te maken heeft met ketenpartners.”

“Niks mis met commercie wat mij betreft, maar de vraag is onder andere toch: wat doe je vervolgens met de winst? In de NGO-sector voelde het voor mij soms dat ik bezig was met het oplossen van de problemen die door onze commerciële houding zijn ontstaan. Hoe mooi als je die juist kunt voorkómen?”

Logo Dopper

Hoe Dopper ontstond

Dopper bleek zo’n anders werkend bedrijf te zijn. Bijzonder is volgens Chrissie hoe en waarom het is ontstaan, namelijk vanuit het signaleren van een probleem en daar een oplossing voor te willen bieden. Oprichter Merijn Everaarts zag grote hoeveelheden plastic flesjes als afval op onze stranden liggen en van daaruit de zee in drijven - wegwerpwaterflesjes die gekocht worden in de supermarkt of bijvoorbeeld bij strandtentjes. Dat is toch nergens voor nodig in een land als Nederland waar water van zulke goede kwaliteit uit de kraan komt, was en is zijn overtuiging.

Chrissie: “Dit heeft geleid tot de huidige missie van Dopper waarin we een einde willen maken aan verpakt water door mensen aan het kraanwater te krijgen.”

Waaróm toch dat verpakte water?

De hamvraag is: waarom kopen we massaal verpakt water? Hoe kan het aantrekkelijk en ook ‘cultuur’ worden om water uit de kraan te drinken? In Nederland is het vooral een gemakskwestie, weet Chrissie uit onderzoek. “Daarom zetten we hier nu ook in op de Dopper Water Tap, een tap met interactieve eigenschappen die voor bedrijven erg interessant zijn. In sommige andere Europese landen spelen andere dingen een rol bij de keuze voor verpakt water, bijvoorbeeld smaak of sociale standaarden: wat geef je aan je gasten?”

Dopperflessen hangend in een rek

Nepal

Mensen aan het kraanwater krijgen geldt trouwens niet alleen voor het welvarende deel van de wereld. Op tal van andere plekken op de wereld zouden mensen in hun handen klappen als er überhaupt drinkbaar water uit de kraan zou komen. Daarom werkt Dopper ook aan schoon drinkwaterprojecten in Nepal.

“Wat betreft de CSRD”, vervolgt Chrissie: “ik zie daar ook voor onze onderneming kansen. Kijk, als missiegedreven organisatie hoeven we niet meer te beginnen om ons op onze purpose te beraden – waartoe zijn we als bedrijf in deze wereld? En ook een voordeel bij Dopper is dat de neuzen dezelfde duurzame kant op staan. Het nog moeten overtuigen van collega’s is gelukkig niet echt aan de orde voor mij.”

Materialiteitsanalyse

“Wel gaan we aan de slag met de materialiteitsanalyse. In de cursus hebben we hiervoor handvatten gekregen. Deze analyse vormt namelijk de voorbereiding voor de CSRD. Je brengt in kaart welke duurzaamheidsthema’s voor jouw organisatie én je stakeholders er wezenlijk toe doen en richting kunnen geven aan je handelen. Prachtig om aan de hand hiervan samen met onze stakeholders nieuwe stappen te zetten!”

Genoeg te doen dus voor de impactmanager van Dopper. In oktober gewaarworden of ze tot MVO Manager 2023 gekozen is en vóór die tijd - als alles goed gaat - bevallen van een tweede dochter. We wensen Chrissie veel geluk en danken haar voor het interview!

Haarlem, 15 augustus 2023

Prachtig om aan de hand van de materialiteitsanalyse nieuwe stappen te zetten met onze stakeholders!