De bouw maakt het!

Op 8 maart 2023 was het Bouwvrouwendag. Met deze mini-campagne bracht Bouwend Nederland diversiteit in gender in de bouw en infra extra onder de aandacht.

Bouwende vrouwen

Een uitgelezen dag natuurlijk om het imago van de bouw en infra een boost te geven onder vrouwelijk Nederland. De campagne Bouwvrouwen wordt voor het 3e jaar op rij ingestoken vanuit trots op de sector.

Gelakte nagels

Net als Bouwend Nederland hoopt natuurlijk ook de Academie Built Environment dat nóg meer vrouwen een carrière in de bouw als interessant gaan zien. Er zijn namelijk nog steeds vooroordelen hoe je er als vrouw in de bouw uit moet zien. We kunnen je direct uit de droom helpen, want behalve in de praktijk, zien we ook op de HAN zowel in voltijd als deeltijd veel meiden met keurig gelakte nagels die bijvoorbeeld de opleiding Bouwkunde of Civiele Techniek volgen.

Maak kennis

Laat je dus niet tegenhouden, want de bouw staat te springen om creatieve en flexibele vrouwen (en mannen) met overtuigingskracht. Bouw en Infra is een breed vakgebied met volop mogelijkheden om je verder te ontwikkelen. Bekijk het aanbod van onze opleidingen in de bouw en infra. Tip: bezoek de Open Avond op 8 maart en maak kennis met de deeltijdopleidingen of kom naar de Open Dag op 25 maart en ontdek welke voltijd opleidingen er zijn. Haak je gezellig aan?

Voorbeelden van bouwvrouwen

"Een sociale en dynamische omgeving”

3e jaarstudent Bouwkunde Lianne Kuijper is een bouwvrouw. Ze kreeg het vak met de paplepel ingegoten. Ze groeide op in het bouwbedrijf van haar vader in Putten. “Een hectische mannenwereld waar ik zelf nooit in terecht zou komen. Tenminste, dat dacht ik.”

e00eadae-0cfe-11ee-9095-02565807075b bouwkunde student Lianne Kuijper

"Ik hoef me als vrouw niet anders te gedragen”

Sophia Petrocchi verhuisde op haar 17e vanuit Aruba speciaal voor de opleiding Civiele Techniek naar Nederland. “Dan moet je wel zeker weten dat je alles goed hebt uitgegoogeld en vrij zeker bent van je keuze.”

df6cac0c-0cfe-11ee-a89a-02565807075b Student civiele-techniek Sophia Petrocchi. Bouwvrouwendag

Brandveiligheid van groene gevels

Fiona Verbrugge besloot na de mavo en een afgeronde mbo-opleiding tot meubelmaker, Bouwkunde te gaan studeren aan de HAN. De 4e-jaarsstudent werkt samen met studiegenoot Maaike Diks aan een afstudeeropdracht over het risico op branduitbreiding via groene gevels.

f1025ac2-0cfc-11ee-9d55-02565807075b fiona verbrugge en maaike diks voor de groene wand bij de opleiding bouwkunde

De geheimen van GGIT ontdekken

Maja Keukenschrijver volgt de deeltijdopleiding Gebouwgebonden Installatietechniek (GGIT). Na haar mbo-4 Mechatronica wil ze graag op een hoger niveau meer leren over zoveel mogelijk verschillende technische disciplines. Haar doel is een functie als manager engineering.

14e165d2-0cfd-11ee-bf44-02565807075b maja keukenschrijver met een installatietekening

"Ik wil doorgroeien naar lead engineer"

Nadat Emma Bleumink haar studie Bouwkunde aan de HAN in februari had afgerond, wist ze niet precies welke master ze wilde doen. "Er kwam al snel een bericht van het bedrijf Iv-Industrie waar ik als 3e-jaars stage had gelopen; of ik interesse had om bij hen te werken."

477664 emma bleumink en eveline peters in hun werkomgeving bij Iv-industrie

Efficiënt en effectief vastgoed onderhoud

Redjina Donker is na haar studie Bedrijfskunde het familiebedrijf ‘Donker Inspecties’ ingerold. Als werkvoorbereider ging ze vaak mee naar inspecties. "Ik wilde een certificaat Adviseur en inspecteur RVB-BOEI en me inschrijven in het register van Sertum zodat ik zélf inspecties kon uitvoeren."

0a7cd140-0cfc-11ee-84ae-02565807075b portretfoto van post-hbo student Redjina Donker

Onderzoek naar gezonde werkomgeving

Onderzoekers Liesbet Rabbinge en Marleen van Beuzekom van het Lectoraat Architecture in Health gingen op onderzoek uit op welke basis ze ontwerprichtlijnen kunnen creëren voor de gezonde werkplekken van hogeschooldocenten.

8d2bdbf4-0cfc-11ee-8ead-02565807075b Marleen van Beuzekom en Liesbet Rabbinge op de groene werkplek van de toekomst.