Voel en ervaar de energietransitie bij Connectr in Arnhem

Samenwerken aan de energie van de toekomst. Daarover ging het tijdens een werkbezoek van VVD Tweede Kamerlid Zohair El Yassini op vrijdag 3 maart aan Connectr op het IPKW-terrein in Arnhem. Hij kon gelijk voelen en ervaren hoe het is om voor de energietransitie opgeleid te worden. Met wie ging het Kamerlid in gesprek en wat was de uitkomst?

009271a0-0cff-11ee-8fd2-02565807075b Samenwerken aan de energie van de toekomst. Daarover ging het werkbezoek van VVD Tweede Kamerlid Zohair El Yassini aan Connectr. Hij kon gelijk voelen en ervaren hoe het is om voor de energietransitie opgeleid te worden, via uitleg van het studentenproject van Regterschot Racing.

El Yassini sprak onder meer met Gerrit Averesch, directeur van de HAN Academie Engineering en Automotive. "De opleiding Energietransitie bestaat nog niet. Bovendien kunnen jonge mensen zich er niet echt een voorstelling van maken van wat het werken in de energietransitie inhoudt. Hier bij Connectr op Industrieterrein Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem laten we hen de ogen openen. Dan pas voelen en ervaren ze wat het inhoudt en wat bij hen past. Want zonder bevlogen jonge mensen kunnen we de energietransitie niet of niet goed laten slagen", aldus Averesch.

505096 Samenwerken aan de energie van de toekomst. Daarover ging het werkbezoek van VVD Tweede Kamerlid Zohair El Yassini aan Connectr. Hij kon gelijk voelen en ervaren hoe het is om voor de energietransitie opgeleid te worden.
Tijdens het werkbezoek van Zohair El Yassini waren naast de HAN ook vertegenwoordigers aanwezig van Rijn IJssel, Provincie Gelderland en het bedrijfsleven aanwezig

Leven Lang Ontwikkelen

Bij de ontmoeting waren naast de HAN ook vertegenwoordigers aanwezig van Rijn IJssel, Provincie Gelderland en het bedrijfsleven aanwezig.

Als het aan de HAN en Rijn IJssel ligt, moet het onderwijs gericht zijn op een Leven Lang Ontwikkelen, waarbij studenten wordt geleerd om te kunnen gaan met veranderingen.

Karina Visscher, voorzitter van het College van Bestuur van Rijn IJssel, riep het Kamerlid op te helpen bij het realiseren van een systeem waarbij het modulair opbouwen van je opleiding mogelijk wordt. "Want we vragen leerlingen al heel jong om een richting te kiezen op basis van een verwachting. Daarmee sluit je andere routes af, dat wil je toch niet? En het modulair opbouwen zou ook geweldig zijn voor zijinstromers!"

Marcel Hielkema,  voorzitter van VNO-NCW regio Arnhem-Nijmegen en Gelderland en directeur van Scalabor, het arbeidsontwikkelbedrijf van Midden-Gelderland, voegde daaraan toe: "We leiden nu leerlingen op waarvan we weten dan hun vak aan het veranderen is. Daarom moeten we inzetten op Leven Lang Ontwikkelen en skills meegeven om met verandering om te gaan."

Student Erik Regterschot geeft uitleg over zijn droom om een zero-mission racecar te bouwen

Leren in de praktijk op locaties

Jeroen Herremans, directeur van Connectr - Energy innovation, wijst op het feit dat ons onderwijssysteem wordt bekostigd met een bepaald bedrag per student. "Er zou meer financiële ruimte moeten zijn voor leren in de praktijk op locaties met bedrijven en andere studies, zoals hier bij Connectr."

Dat kon Kamerlid El Yassini zeker beamen. Hij zag gelijk positieve lichtpuntjes. "Er wordt veel gesproken over samenwerking, maar hier bij Connectr zie ik dat er ook écht wordt samengewerkt. Overheden, hbo, mbo, TU Delft en bedrijven. Het maakt me dat we heel trots kunnen zijn op onze regio."

Energievoorziening, opslag en energienetwerk

Volgens Helga Witjes, VVD-gedeputeerde bij de provincie Gelderland, gaat dit allemaal niet vanzelf. "Ook niet bij Connectr. Je moet dit organiseren, stimuleren en investeren. We doen het samen. Daarvoor hebben we vanuit de overheid gemeenten, provincie en het Rijk nodig."

Herremans: "Het mooie is dat hier in Arnhem al een interessant stuk geschiedenis is geschreven die succes bepalend is. Op de plek van Connectr zaten en zitten bedrijven die zich bezighouden met energievoorziening, opslag en het energienetwerk plus alles wat ermee samen hangt, zoals bijvoorbeeld testen en certificeren. De toekomstige oplossingen om de energietransitie te versnellen worden hier geboren en verder gebracht. Hier maken we met elkaar economie van de transitie."

505098 Werkbezoek van VVD Tweede Kamerlid Zohair El Yassini aan Connectr en werkplaats van REA College. Ontmoeting met student Johanna Tennessley en gedeputeerde Helga Witjes.
Zohair El Yassini en Helga Witjes in gesprek met REA-student Johanna Tennessley

Droom ontdekt

Neem bijvoorbeeld Johanna Tennessley, student aan het REA College die hier z'n droom heeft ontdekt. Hij wil voor zichzelf beginnen en bbq's maken. Tijdens het werkbezoek vond hij zijn eerste klant. Zodra hij is gestart koopt El Yassini bij hem een bbq, zo heeft hij beloofd. En nog voor de zomer zal het Kamerlid nog een werkbezoek aan Rijn IJssel brengen, waarbij ook vertegenwoordigers van de HAN en ROC Nijmegen worden uitgenodigd.

Bronnen en fotografie: Rijn IJssel, Provincie Gelderland