Omscholen naar de bouw

"Dit had ik nooit gevonden als ik op dezelfde plek was blijven zitten."

Student Leon Held op de trap van Ruitenberglaan 26 in Arnhem

Na een jarenlange loopbaan in de muziekindustrie nam Leon Held (31) een drastische beslissing: hij koos voor een toekomst in de bouw. Zijn nieuwe werkplek vond hij bij Heijmans Woningbouw. "Mijn omscholingstraject voelt als een investering in mijzelf en heeft me nu al heel veel gebracht."

Zijn hbo-opleiding Kunst & Economie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht rondde Leon 9 jaar geleden af. Hij werkte daarna voor verschillende platenmaatschappijen als Streaming manager. Leon: "Ik pitchte muziek bij streamingsdiensten als Spotify en YouTube. Een combinatie van marketing en een beetje sales. Maar na 6 jaar zat ik daar niet meer lekker op mijn plek. Ik wilde iets anders, maar wist niet goed wat. Daarom ging in gesprek met een jobcoach."

Zetje

Terwijl hij zich oriënteerde op nieuwe mogelijkheden, hoorde Leon dat zijn contract niet zou worden verlengd. Dat gaf hem precies het zetje, dat hij nog nodig had. "Toen wist ik zeker dat dit het moment was om het roer om te gooien."

Samen met zijn coach onderzocht Leon of een carrière in de bouw erin zou zitten. Hij vond de bouwsector altijd al interessant en hij houdt van klussen. Leon: "Door het enorme personeelstekort in de techniek, biedt ook de bouw perspectief voor zij-instromers." Dus waarom niet? Hij hakte de knoop door en startte een omscholingstraject.

Nieuwe energie

Om meer kennis van de bouwwereld op te doen, schreef Leon zich in mei vorig jaar in op de voorbereidende cursus Basis Bouwkunde bij ROC Midden Nederland. Alle indrukken en nieuwe kennis -vooral over woningbouw- gaven hem direct veel nieuwe energie.

Daarna ging het snel. Leon solliciteerde bij Heijmans Woningbouw in Huizen en in december kon hij daar aan de slag als Assistent Werkvoorbereider. Leon: "In januari ben ik bij de HAN begonnen met de Ad Bouwtechnisch medewerker. Toen ik bij Heijmans op gesprek ging, heb ik aangegeven dat ik deze opleiding wilde doen, maar dat ik hiervoor wel de nodige ondersteuning nodig zou hebben."

HAN-student Leon Held op de trap van Ruitenberglaan 26 in Arnhem
Omscholer Leon Held op de trap van Ruitenberglaan 26 in Arnhem

Dat was geen enkel probleem. Leon werd gekoppeld aan een ervaren werkvoorbereider die hem kennis liet maken met alles wat komt kijken bij een woningbouwproject. "Eerst deed ik wat kleinere klusjes, maar dat breidde zich steeds verder uit. Ook evalueer ik regelmatig met mijn leidinggevende om te kijken of alles nog goed gaat en of er dingen zijn die beter kunnen."

Niet altijd gemakkelijk

"Omscholen is een spannende en mooie stap," vindt Leon, "maar het was absoluut niet altijd gemakkelijk. Mijn inkomen viel voor een groot deel weg en het was het ook nog maar de vraag of mijn ervaring in de muziekindustrie nog iets waard zou zijn. Ik heb het geluk dat ik bij Heijmans veel kansen krijg om me te ontwikkelen en scholing te volgen. Mijn omscholingstraject voelt als een investering in mijzelf en heeft me heel veel gebracht."

Resultaten zien

"Ik werk nu een jaar bij Heijmans en ondersteun de werkvoorbereiders met allerlei werkzaamheden. Zoals het controleren van tekenwerk, het opvragen van offertes en ondersteunen bij inkoop. Sinds deze zomer mag ik, onder toeziend oog van een ervaren collega, zelfstandig een werk van 41 woningen voorbereiden. Spannend, pittig en leerzaam tegelijk! Ik vind het vooral leuk om resultaat van mijn werk te zien. In mijn vroegere werk kon ik slecht meten wat mijn bijdrage was aan het succes van een artiest. In de bouw is dat heel anders. Je werkt vanaf een kaal stuk grond toe naar een eindproduct. Dat vind ik gaaf om mee te maken."

Tip voor omscholers

Denk je er ook over om een andere afslag in je loopbaan te nemen? "Laat je dan goed informeren," zegt Leon. "Bezoek eens een Open Dag  en praat met iemand uit het werkveld. Pas dan krijg je een goed beeld bij wat er allemaal mogelijk is. Dit heeft mij enorm geholpen om de stap naar de bouwsector te durven zetten.

Als ik terugkijk op een jaar geleden, dan ben ik enorm trots op wat ik heb bereikt en dankbaar voor de kansen die ik heb gekregen. Naar dit gevoel was ik op zoek. Dit had ik nooit gevonden als ik op dezelfde plek was blijven zitten."